وبلاگ آفتاب

چرا عروسک لبوبو در ایران پرفروش شد؟

چرا عروسک لبوبو در ایران پرفروش شد؟

به گزارش وبلاگ آفتاب، یک تولیدکننده اسباب بازی ضمن اشاره به فروش بالای عروسک های «لبوبو» در ایران، جذابیت نداشتن تولیدات بومی را یکی از علل فروش عروسک های خارجی برشمرد.


محمدعلی رییس دانا، تولیدکننده اسباب بازی، ضمن اشاره به فروش یک میلیون «لبوبو» در ایران اظهار داشت: متاسفانه فضای تبلیغات در ایران تاثیر زیادی بر ذهنیت مردم دارد. بر همین اساس، تعداد زیادی مبادرت به خرید این عروسک ها کرده اند و میتوان اظهار داشت که فروش این محصولات در سطحی بالاتر از حد معمول انجام شده است.
وی افزود: تبلیغات در فضای مجازی نقش پررنگی داشته و جایگاه چنین عروسک هایی که تولید داخلی باشند واقعا خالی احساس می شود. اگر خوب دقت نماییم، سال ها پیش عروسک های دارا و سارا داشتیم، اما آنها نتوانستند جایگاه مناسبی در بازار پیدا کنند. به همین دلیل، حالا شاهد استقبال گسترده از یک عروسک خارجی هستیم که حتی به ایران هم رسیده و خیلی از کودکان ایرانی علاقه دارند این عروسک را داشته باشند؛ به صورتی که تقریبا در تمام فروشگاه ها در دسترس می باشد.

تبلیغات حرف اول را می زند


این تولیدکننده اسباب بازی اظهار داشت: عروسک های داخلی نظیر دارا و سارا از جذابیت کافی برخوردار نبودند تا بتوانند مورد توجه کودکان قرار گیرند. با وجود تبلیغاتی که توسط کانون پرورش فکری انجام شد، استقبال چندانی صورت نگرفت. از سوی دیگر، تاثیر فضای مجازی بر محبوبیت عروسک های خارجی قابل چشم پوشی نیست و خیلی از افراد به این فضا وابسته شده اند؛ طوری که قیمت بالا مانعی برای خرید آنها نیست.
وی اضافه کرد: تبلیغات نقش بسیار مهمی در موفقیت محصولات دارد، به ویژه وقتی پای محصولاتی مثل یک عروسک خاص به میان باشد که بتواند به این تیراژ برسد. دلیل همه گیر شدن برخی محصولات در فضای ایران هم اغلب تأثیرپذیری از فضای خارجی است؛ یعنی چیزی که خارج از کشور مورد توجه و خرید قرار می گیرد، به دنبال آن در داخل نیز تقاضا پیدا می کند. این نشان میدهد که تبلیغات در کنار تولید، بخش حیاتی از فرایند معرفی و موفقیت محصول است.
رئیس دانا اظهار داشت: با مسئولان فرهنگی زیادی صحبت کرده ام و همیشه این مورد را مطرح کرده ام که اگر نتوانیم وسایل مفید و مناسب برای جامعه را در اولویت قرار ندهیم و معرفی نکنیم، جایگزینی محصولات غیرمفید و صرفا تفریحی اجتناب ناپذیر خواهد بود. این مشکل نه از تولیدکننده، بلکه از کم کاری بخش های فرهنگی ناشی می شود. تولیدکننده ها به ندرت توانایی تبلیغ گسترده تلویزیونی دارند و همین مساله سبب می شود که محصولات شان کمتر دیده شود.
وی اضافه کرد: ما همیشه تولیدات فرهنگی داشته ایم و هیچ گاه سمت تولید بازیهای صرفا تفننی نرفته ایم. اما نبود تبلیغات مناسب سبب شده خیلی از محصولات مان کمتر مورد توجه قرار گیرد. حتی زمانی که مسئولان فرهنگی در نمایشگاه ها از محصولات مان تمجید کرده اند، حمایت عملی از آنها ندیده ایم. این عدم حمایت سبب شده مردم بیشتر بسمت آن چه که تبلیغش را دیده اند متمایل شوند.

محصولات داخلی به سبب تبلیغات اندک به جایگاه اصلی نرسیدند


این تولیدکننده اظهار داشت: سال ها تجربه به من نشان داده که تمامی تولیدات ما پتانسیل موفقیت بیشتری داشته اند، اما به سبب کمبود تبلیغات مناسب نتوانسته اند به جایگاه شایسته خود برسند. به وضوح میتوان اظهار داشت که اگر تبلیغات مؤثر برای محصولات مان انجام می شد، احتمالا تاثیر بسیار مثبتی بر دیده شدن و توجه عموم داشت.
وی اضافه کرد: ما در گذشته یک محصول آموزشی ریاضی به سبک بازی طراحی و تولید کردیم که حقیقتاً بازی نبود، بلکه یک ابزار آموزشی جذاب بود. محصولی به نام «ترازوی حسابگر» که در مقطعی مورد توجه قرار گرفت، اما امروز متاسفانه به سبب نبود تبلیغات مناسب، در انبارها خاک می خورد.
رئیس دانا اظهار داشت: اگر نهادها و موسسات آموزشی از تولیدکنندگان کوچک حمایت کرده بودند، می توانستند محصولات آموزنده، با کیفیت و مقرون بصرفه تری را دریافت نمایند. اما متاسفانه رویکردها غالباً بسمت محصولات بی ارزشی بوده که صرفا جنبه سرگرمی دارند و گاهی حتی ارزش واقعی برای رشد فکری کودکان ندارند. برای نمونه عروسک هایی که در بازار وجود دارند، پس از چند روز برای کودک خسته کننده می شوند و هیچ جذابیت بلندمدتی ندارند. این جای تأسف دارد که محصولات فاقد ارزش فکری بالا مورد توجه قرار گیرند، در صورتیکه ابزارهای آموزشی مؤثر و کاربردی بدون حمایت باقی بمانند.

در تولیدات باید نیازهای مخاطب را سنجید


وی افزود: به نظر می آید تولیدکنندگان عروسک های دارا و سارا در طراحی و عرضه آنها نتوانستند نیازهای مخاطبان را به درستی شناسایی کنند. اگر تخصص کافی داشتند و به خواسته های مصرف کنندگان اهمیت می دادند، می توانستند این خصوصیات را به صورت مؤثرتری در تولید محصول اعمال کنند. از طرف دیگر، هزینه های زیادی برای ساخت این محصولات صرف شد، اما نتیجه نهائی مورد توجه بازار قرار نگرفت، برای اینکه ظاهر و کیفیت محصولات نتوانستند انتظارات جامعه را برآورده کنند.
این تولیدکننده اظهار داشت: مشکل دیگر این بود که تولید این محصولات به طور عمده داخلی نبود و سفارش آن به چین داده شده بود، که البته کیفیت مناسبی عرضه نشد. مقایسه ای هم بین عروسک های چینی وارداتی و نمونه های داخلی صورت گرفت، اما مصنوعات داخلی نه هیبت جذابی داشتند و نه توانستند از نظر ظاهری یا کاربردی قابل رقابت باشند. عدم توجه به جنبه های آموزشی، پرورشی یا تفریحی سبب شد که این محصولات نتوانند جایگاه خاصی در بین مخاطبان پیدا کنند.
وی اضافه کرد: ارتباط دیگری که در این بحث عنوان شد، در رابطه با تبلیغات مؤثر بود. مثال هایی مانند شکلات معروف دبی یا توپ کشی قدیمی که در گذشته با تبلیغات گسترده داخلی موفقیت قابل ملاحظه ای داشتند، نشان داد که تبلیغ خوب می تواند یک محصول را به خوبی در بازار ارائه کند، حتی اگر ذاتاً کیفیت بالایی نداشته باشد. اما نکته ای که در این بین برجسته بود، تأکید بر استفاده بهینه از تبلیغات برای دست یابی به موفقیت در فروش محصولات است. متاسفانه در مواردی مانند عروسک ها، چنین بمباران تبلیغاتی انجام نشد یا اگر انجام شد، اثرگذار نبود و محصول نتوانست جایگاه قابل توجهی در بازار پیدا کند.
رئیس دانا اظهار داشت: روشن است که برای موفقیت یک محصول، هم باید به جنبه های کاربردی و ظاهری توجه کرد و هم تبلیغات مناسب برای آن انجام داد تا بتواند حضور موفقی در بازار داشته باشد.
منبع: مهر بطور خلاصه، این نشان میدهد که تبلیغات در کنار تولید، بخش حیاتی از پروسه معرفی و موفقیت محصول است.
رئیس دانا عنوان کرد: با مسئولان فرهنگی زیادی صحبت کرده ام و همیشه این مورد را مطرح کرده ام که اگر نتوانیم وسایل مفید و مناسب برای جامعه را در اولویت قرار ندهیم و معرفی نکنیم، جایگزینی محصولات غیرمفید و فقط تفریحی اجتناب ناپذیر خواهد بود. اما متاسفانه رویکردها غالباً بسمت محصولات بی ارزشی بوده که فقط جنبه سرگرمی دارند و گاهی حتی ارزش واقعی برای رشد فکری خردسالان ندارند. برای مثال عروسک هایی که در بازار وجود دارند، بعد از چند روز برای کودک خسته کننده می شوند و هیچ جذابیت بلندمدتی ندارند.
1404/06/17
10:45:36
5.0 / 5
14
تگهای خبر: آموزش , بازی , تبلیغات , فضا
این مطلب آفتاب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کابران آفتاب در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
دوستان وبلاگ آفتاب
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

Aftablog

وبلاگ آفتاب

سایت ساز آفتاب : با آفتاب، وبلاگ و سایت رویایی ات را به سادگی و قدرت بساز، دنیایت را روشن کن


aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد