چه نکات ایمنی باید در جایگاه های سوخت رعایت شود؟
به گزارش وبلاگ آفتاب، معاون آموزش دانشکده آتش نشانی تهران با تکیه بر لزوم رعایت اصول ایمنی در جایگاه های عرضه بنزین و گاز اظهار داشت: رعایت فاصله، نصب علایم هشدار، پیاده کردن سرنشینان قبل از سوخت گیری و استفاده از متصدیان دارای صلاحیت همچون موارد حیاتی برای پیش گیری از حوادث است.
محمدرضا مرشددوست در گفت و گو با ایسنا، جایگاه های سوخت را به سه بخش تقسیم کرد و اظهار داشت: در جایگاه های بنزین و CNG، سه مسئله مهم مطرح است؛ اول ساختمان و حریم جایگاه، دوم متصدیان و کارگران فعال در پمپ، و سوم رانندگانی که قصد سوخت گیری دارند.
وی با اشاره به ماده ۸۳ بخشنامه ایمنی جایگاه های سوخت عنوان کرد: کارفرما مکلف است تمهیدات لازم را برای نظارت بر رانندگان خودرو فراهم آورده و قبل از ورود به جایگاه عرضه سوخت گاز طبیعی فشرده، تمامی سرنشینان خودرو باید پیاده شده و در محل مخصوص استقرار یابند؛ تنها بعد از خروج کامل سرنشینان، اجازه عرضه سوخت داده می شود.
معاون آموزش دانشکده آتش نشانی با اشاره به لزوم استفاده از متصدیان آموزش دیده در جایگاه های سوخت، اظهار داشت: متصدیان به دو دسته تقسیم می شوند؛ متصدیان مجرب و متصدیان مجاز. هر فردی را نمی توان برای کار در پمپ بنزین منصوب نمود. در تعریف متصدی مجرب در بخشنامه آمده است کارگری که از آموزش، دانش فنی، مهارت و تجربه ضروری جهت نظارت یا انجام کار ایمن در امور محوله برخوردار باشد و در ادامه در مورد کارگر مجاز تاکید شده است که کارگری مجرب است که دارای مجوزهای معتبر، کتبی و رسمی از مراجع دارای صلاحیت برای انجام کار مشخص باشد.
مرشد دوست هشدار داد در صورتیکه فرد فاقد صلاحیت در جایگاه حضور داشته باشد، در صورت وقوع حادثه ای نظیر آتش سوزی، روند تخلیه خودرو ها، استفاده از خاموش کننده ها و امدادرسانی با مشکل مواجه خواهد شد.
به گفته ی ایشان، متصدیان صلاحیت دار به طور معمول به عنوان سرپرست شیفت عمل می کنند و کارگران مجاز نیز در کنار پمپ فعالیت دارند.
وی با اشاره به موضوع مهم نصب علایم ایمنی در جایگاه ها، اضافه کرد: جایگاه هایی که به استانداردها پایبند هستند، علایم ایمنی همچون تابلوهای هشدار سیگار ممنوع و استفاده از موبایل ممنوع را نصب کرده اند؛ اما در خیلی از جایگاه های نقاط فرعی یا برخی شهرستان ها، این علایم یا وجود ندارد یا به درستی نصب نشده اند. این در حالیست که استفاده از موبایل حین سوخت گیری، یکی از چالش های جدی ما است و حوادث مختلفی را مشاهده کردیم.
مرشددوست اشاره کرد: علامت گذاری مسیر ورود و خروج، تابلوهای راهنمای سوخت گیری و هشدارهای دیگر نقش مؤثری در پایین آوردن خطرات دارد. از طرف دیگر، لازم است کارفرما و متصدیان در جایگاه ها، برای شرایط اضطراری برنامه مشخصی داشته باشند. بطورمثال اگر به هر علت خودرویی آتش بگیرد، صف خودرو های پشت سر، مردم درحال انتظار و نحوه تخلیه آنها باید از قبل پیش بینی شده باشد. همین طور در صورت گسترش آتش سوزی، اقدامات سریع برای ممانعت از رسیدن آتش به مخزن سوخت که البته ایمنی بالایی دارد، باید صورت گیرد.
او اضافه کرد: متصدیان باید استفاده صحیح از خاموش کننده های دستی را تمرین کرده و در وضعیت بحرانی، دقیقاً براساس دستور العمل های ایمنی عمل کنند. خاموش کننده وسیله ای حیاتیست و استفاده ناصحیح از آن می تواند شرایط را وخیم تر کند.
مرشد دوست همین طور درباره ی سوخت گیری غیر ایمن نیز هشدار داد و اظهار داشت: سوخت مایع نباید در ظروف یا بطری ها ارائه شود و حتما باید در باک خودرو ریخته شود. برخی افراد با موتورسیکلت یا همراه با بطری در صندوق عقب مراجعه می کنند، در صورتیکه این کار به شدت خطرناک و غیرمجاز است. متصدیان باید نسبت به ممانعت از این تخلف اشراف کامل داشته باشند.
او در آخر با اشاره به ماده ۲۰ بخشنامه ایمنی جایگاه های سوخت، عنوان کرد: نازل دستگاه توزیع کننده سوخت، باید سالم و مجهز به قطع کن جریان باشد به نحوی که در زمان سوخت گیری و بمحض پر شدن باک، جریان نازل سوخت قطع شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب