به قلم آرین رضایی؛
مونولوگ دف
وبلاگ آفتاب: مونولوگ دف عنوان یکی از آثار تازه منتشر شده در عرصه نوازندگی است که در ایام گذشته به قلم و پژوهش آرین رضایی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، آرین رضایی پژوهشگر و ازنوازندگان دف و سازهای کوبه ای، در ایام گذشته تازه ترین مجموعه تالیفی و پژوهشی خود به نام «مونولوگ دف» را منتشر نمود.
این کتاب شامل قطعه های بلند برای ساز دف و سازهای کوبه ای است که بگفته مولف، نخستین کتابی است که قطعات آن دارای فرم و ساختار هستند که برای ساز دف نوشته شده است. ضمن این که بر طبق گفته های مولف، نکته ای که این کتاب را از سایر کتاب های موجود و نوشته شده متمایز می کند قطعه هایی است که دارای موسیقی پس زمینه (بکینگ تِرَک) هستند.
این در صورتی است که حالت های مرسوم برای هم نوازی سازهای کوبه ای به این شکل بوده که با همراهی آهنگ های از پیش تولید شده هم نوازی شکل می گرفته ولی این دفعه ابتدا قطعات ساز دف نوشته و فرم و ساختار خودرا دارند و بعد از آن آهنگساز روی این قطعات ریتم، ملودی ساخته است. به همین دلیل و طبق گفته مولف اثر، دستِ ساز دف در نواختن بسته نیست و کمک شایان توجهی به خلاقیت و بینش بیشتر نوازنده ساز دف می کند.
آرین رضایی در توضیحات تکمیلی این پروژه نوشته است:
«همیشه فکر می کردم که جای قطعات دارای فُرم در فهرستِ رامش سازهای کوبه ای خالی است. تا بود، از دف به عنوان سازِ همراه استفاده می شد و بداهه ای هم اگر می نواختند برهمان مبنا بود، الگوهای تکراری آشنا! اما ریتم برای من ماهیتی ملودی وارداشت، پس پی آموختن فُرم رفتم تا بتوانم این جمله ها ونمونه ها را در ذهنم بسامان کنم.
شانزده سال بالاتر از نوشتن این چند خط پشت درامز نشستم فقط به جهت اینکه ریتم را در ساحتِ جهانی اش بیشتر و بهتر بشناسم. آن گاه از رهِ این مطالعه، به زبان خود رسیدم. به این نتیجه که ریتم هم مانند سخن گفتن می تواند بیان داشته باشد. وقتی بحث ملودی باشد این انتقال حس قابل لمس است اما یای ریتم که به میان می آید قضیه تاحدودی بُغرنج می شود.
به هر روی کوشیده ام پاره ای از تجربیات خودرا در این کتاب با شما به اشتراک بگذارم. این قطعات آن صدای تکراری و آشنای دف نیستند. من با چشیدن ریتم های غربی و شرقی و زیستن ریتم ها و نواهای ایرانی به ترکیب خاص خود رسیده ام. نهالی که بااینکه بار و بری نو داده، اما همچنان ریشه در آن خاک اصیل دارد. جمله های شخصی من، اما به همان زبان کهن. یک مونولوگ، با زبان ریتم و صدای دف.
پاره ای از قطعات این کتاب با ملودی هایی که دوستان خوش ذوق من ساخته و تنظیم کرده اند مُزین شده است که این جا نیز خلاف عادت معهود عمل کرده ام یعنی ابتدا ریتم وبعد ملودی! پس به هیچ روی نگذاشتم دستِ دف بسته ساز دیگری شود.
امیدوارم با نواختن و تکرار این جملات، دریچه تازه ای از ریتم به ذهن نوازندگان بگشایم. دریچه ای نو برای نگاهی نو و پرورشِ خلاقیت و لاجرم بداهه نوازی و به عنوان عضو کوچکی ازجامعه دف نوازی حاصل این خدمت را که درحدِ بضاعت اندک من است به خودشان تقدیم می کنم و البته به خودتان!»
آرین رضایی همچون هنرمندان جوان عرصه موسیقی است که از شش سالگی با نواختن سنتور وارد عرصه موسیقی شده و از ۱۰ سالگی با هنرمندانی چون ونداد مساح زاده، مسعود حبیبی و بیژن کامکار اصول دف نوازی را فرا گرفته است.
این هنرمند از سال ۱۳۸۴ بود که به تدریس ساز دف پرداخت و از سال ۱۳۸۶ با نیما نوآپور، هومن غفاری و آرش پژند مقدم ساز درامز را فرا گرفت.
از همکاریهای وی می توان به نوازندگی دف در ارکستر کوبان به سرپرستی ونداد مساح زاده، ارکستر تخت جمشید، گروه دف و نی بیژن کامکار، ارکستر «مان جین»، حضور در تور کنسرتهای «چرا رفتی»، «نسیم وصل» و «ستاره ها» همایون شجریان اشاره نمود. این در حالیست که همراهی با چندین پروژه، مجموعه، گروه و هنرمند مطرح موسیقی همچون «آرایش خورشید» به تنظیم کورش یغمایی، آلبوم «راه پارسی»، آلبوم «مشتاق گل» به آهنگسازی بیژن کامکار، شرکت در فستیوال «ناگور» هند با همراهی محمد معتمدی و سینا جهان آبادی، ارکستر «تخت جمشید» به رهبری ارکستر مسعود حبیبی، خوانندگی بیژن کامکار و آهنگسازی پدرام درخشانی، کنسرت نمایش «پیروز و پریزاد» به آهنگسازی علی قمصری، کنسرت نمایش «سی صد» به آهنگسازی سهراب پورناظری، پروژه «باز آمدم» به آهنگسازی تهمورس پورناظری، همکاری با هنرمندانی چون وحید تاج، حمید خوانساری، ستار اورکی، تدریس در مجموعه های آموزشی مختلف و داوری در چندین دوره جشنواره های تخصصی حوزه موسیقی از دیگر کارهای رضایی در حوزه موسیقی شمرده می شود.
itemprop="bestRating">5
251
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب