وبلاگ آفتاب

بهبود جهانی سلامت روان با تمرکز بر پیشگیری و مراقبت

بهبود جهانی سلامت روان با تمرکز بر پیشگیری و مراقبت

وبلاگ آفتاب: به گزارش وبلاگ آفتاب، تجربیات روزانه ما، تعامل هایی که داریم، چگونگی رویارویی مان با موضوعات روزمره و خیلی از موارد دیگر بدون شک بر کیفیت سلامت روان ما تاثیرگذارند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، سلامت روان افراد در سرتاسر جهان طی سالهای اخیر به سبب عوامل مختلفی همچون همه گیری کووید۱۹، افزایش تنش ها در بعضی از کشورها و مناطق دنیا، افزایش نتایج تغییرات اقلیمی و... تحت تاثیر قرار گرفته است.
چرا افراد مراقبت های بهداشت روانی مورد نیاز خودرا دریافت نمی کنند؟
در این بین کارشناسان معتقدند که دسترسی به مراقبت های در رابطه با سلامت روان همه جا مشکل است و این مساله به یک مشکل جهانی تبدیل گشته است. در صورتیکه تفاوت های زیادی در اختصاص منابع برای خدمات در رابطه با سلامت روان بین کشورها وجود دارد اما چالش های مشابهی نیز وجود دارد: تنها تعداد کمی از مردم بعد از تشخیص افسردگی، اضطراب یا اختلال مصرف مواد، مراقبت های حداقلی را دریافت می کنند و این موضوعی است که نیاز به اصلاح دارد.
علاوه بر اختصاص بودجه کم به خدمات در رابطه با سلامت روان در بعضی از کشورها، خیلی از خدمات موجود خدماتی نیستند که به طور معمول افراد از دسترسی به آنها احساس راحتی کنند.
بسیاری افراد در جهان به سبب مسائلی همچون نقض حقوق شهروندان و سو استفاده بعضی افراد از این خدمات و همین طور خدمات بی کیفیت، از دریافت مراقبت های در رابطه با سلامت روان سرباز می زنند.
چطور میتوان به بهبود سلامت روان در سطح جهان پرداخت؟
این یک سوال پیچیده است برای اینکه عوامل بیولوژیکی، اجتماعی و محیطی وجود دارند که لطمه پذیری را در حوزه بهداشت روانی تشدید می کنند. می توانیم با احساس نیاز شروع کنیم: چگونه از بیماریهای روانی پیشگیری کرده و آنرا کاهش دهیم؟ و هنگامی که اختلالات روانی رخ می دهند، چگونه مراقبت می نماییم و ناتوانی را کاهش می دهیم؟ اینها سوالات کلیدی برای بهبود سلامت روان افراد در سطح جهانی هستند.
حالا برای پیش گیری از اختلالات روانی چه کاری می توانیم انجام دهیم؟
به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، در سال ۲۰۲۲، کارشناسان یک متاآنالیز جهانی دقیق برای شناسایی عوامل خطر مهم برای اختلالات روانی انجام دادند که در صورت رسیدگی، می توانند بیماریهای روانی را کاهش دهند. آنها دریافتند که ناملایمات دوران کودکی در صدر لیست قرار دارند. اگر بتوانید ناملایمات دوران کودکی را کاهش دهید بطور بالقوه می توانید میزان شیوع اختلالات طیف اسکیزوفرنی را تا حدود ۳۸ درصد کاهش دهید.
این فقط یک مثال است، اما به این معنا است که ما واقعاً باید به دلیلهای ناملایمات دوران کودکی فکر نماییم. همین طور باید از خود بپرسیم چه کاری می توانیم انجام دهیم تا کودکان و جوانان را ایمن تر نگه داریم و از قرار گرفتن آنها در معرض مسائلی که احیانا بر سلامت جسمی و روانی آنها تأثیر می گذارد، بکاهیم.
اولویت اصلی چیست؟
اولویت اصلی اکنون پاسخ به بحران سلامت روان عمومی فعلی در سطح جهان و پیش بینی نیازهای سلامت روان در در دهه آینده است.
با اینحال متخصصان سفارش می کنند که برای جلوگیری از بحران های سلامت روان، پیشگیری بسیار اهمیت دارد. دسترسی راحت به خدمات، ایجاد فضاهای امن برای کودکان و نوجوانان و... همچون این موارد هستند.
به گزارش آناتولی، در همین رابطه یکی از مقامات ارشد سازمان جهانی بهداشت (WHO)، چالش های سلامت روان را به عنوان «همه گیری بعدی» در افق جهانی نامیده است.
«هانس کلوگه»، مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا در این زمینه اظهار داشت: من مسائل مربوط به سلامت روان را همه گیری بعدی می نامم. ما باید با هم برای تقویت سلامت روان مردم تلاش نماییم.
کلوگه اظهار داشت که همه در جهان خصوصاً جوانان، در طول همه گیری کووید۱۹ در محدودیت ها و قرنطینه ها بوده اند که این شرایط بر سلامت روان مردم تأثیر گذاشته است.
آن چه انسان امروزی بیش از هر اختلال یا بیماری مشخص روانی دیگری با آن دست به گریبان است شرایط یا شنیده های استرس زا هستند و خیلی از ما حتی گاهی بیش از اندازه خودرا در معرض این استرس ها قرار می دهیم مانند پیگیری و دنبال کردن بیش از حد اخبار و وقایع ناخوشایند غافل از این که در این مورد یا خیلی از رفتارها و اقدامات روزمره دیگر، نیازمند مدیریت فردی هستیم به شکلی که سلامت روان و زندگی روزمره خودمان را مختل نکنیم.
تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت قبل تر اشاره کرد تمامی افراد به شکلی با بیماران مبتلا به اختلالات روان مواجهند. برخورداری از سلامت روان به مفهوم سلامت جسم است و تغییر سیاست و عملکرد در سلامت روان می تواند مزایای واقعی و اساسی برای افراد، جوامع و کشورها به همراه داشته باشد. سرمایه گذاری روی سلامت روان، سرمایه گذاری برای برخورداری از زندگی و آینده بهتر برای همه است.




منبع:

1403/02/24
09:16:43
itemprop="bestRating">5
302
تگهای خبر: جهان , خدمات , سازمان , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد