وبلاگ آفتاب

اهمیت مدیریت استرس در جهان امروز

اهمیت مدیریت استرس در جهان امروز

به گزارش وبلاگ آفتاب، کارشناسان آمریکایی می گویند میلیونها نفر در این کشور هر ساله علایم بیماری روانی را تجربه می کنند و تعداد افرادی که به علت تشدید استرس به دنبال مراقبت های سلامت روان هستند رو به افزایش است.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، بخشی از مطالعات آماری در ایالات مختلف نشان داده است همینطور موارد مبتلا شدن به یک «وضعیت حاد سلامت روان» که اغلب بعنوان یک اختلال روان پریشی، اختلال دوقطبی یا یک اضطراب شدید یا اختلال خوردن تعریف می شود و به صورت قابل توجهی عملکرد و زندگی روزمره افراد را مختل می کند، در میان آمریکایی ها رو به افزایش است.
از طرفی بررسی های اخیر سازمان جهانی بهداشت (WHO) هم تایید می کند با گذر زمان و افزایش مشکلات و بحران ها در زندگی بشر امروزی، شمار افرادی که به شکلی از اختلالات روان گرفتار هستند، بیشتر و بیشتر می شود و همینطور با در نظر گرفتن این مورد که بنابر آمارهای قبلی از هر هفت نوجوان یک نفر به این اختلالات گرفتار است این آمار می تواند نگران کننده تر باشد.
این سازمان اعلام نمود در سال نخست همه گیری کووید-۱۹ میزان مبتلا شدن به اختلالات شایع روان از قبیل افسردگی و اضطراب بیشتر از ۲۵ درصد افزایش داشته است.
تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت پیشتر تصریح کرد تمامی افراد بگونه ای با بیماران مبتلا به اختلالات روان مواجهند. برخورداری از سلامت روان به مفهوم سلامت جسم است و تغییر سیاست و عملکرد در سلامت روان می تواند مزایای واقعی و اساسی برای افراد، جوامع و کشورها به همراه داشته باشد. سرمایه گذاری روی سلامت روان، سرمایه گذاری برای برخورداری از زندگی و آینده بهتر برای همه است.
آدهانوم ضمن اشاره به این که هنوز در اکثر کشورها اهمیت سلامت روان در اولویت قرار نگرفته است خاطرنشان کرد حتی قبل از آغاز همه گیری کووید-۱۹ تنها تعداد کمی از افراد که به کمک نیاز داشتند به درمان های موثر و باکیفیت دسترسی داشتند. به صورت مثال بیشتر از ۷۰ درصد از افراد مبتلا به روان پریشی در جهان از دریافت کمک محروم بوده اند.
اما آن چه انسان امروزی بیشتر از هر اختلال یا بیماری مشخص روانی دیگری با آن دست به گریبان است شرایط یا شنیده های استرس زا هستند و خیلی از ما حتی گاهی بیش از اندازه خویش را در معرض این استرس ها قرار می دهیم مانند پیگیری و دنبال کردن بیش از حد اخبار و وقایع ناخوشایند غافل از این که در این مورد یا خیلی از رفتارها و اقدامات روزمره دیگر، نیازمند مدیریت فردی هستیم بگونه ای که سلامت روان و زندگی روزمره خودمان را مختل نکنیم.
کارشناسان سلامت هم سفارش می کنند هرچند به واسطه دسترسی به اطلاعات می توانیم هر لحظه در جریان رویدادهای جهانی باشیم اما جهت استفاده بهینه از این امکانات باید حد و مرزهایی را برای خود تعیین نماییم تا گرفتار صدمه های جدی جسمی و روانی نشویم و حتی در شرایط و موقعیت های سخت زندگی که برای خیلی از مردم دنیا اجتناب ناپذیر هستند هم بتوانیم تعادل عصبی - روانی خویش را به روشی مناسب حفظ نماییم.
یکی از هشدارهای متخصصان در این گونه مواقع در مورد افرادی است که کنترل استرس و اضطراب خویش را از دست می دهند و مدیریت احساسی آنها گرفتار مشکل می شود. در این خصوص اصطلاحی وجود دارد که دوره ای از استرس شدید ذهنی یا عاطفی را توصیف می کند و روانپزشکان در گذشته آنرا «بحران یا فروپاشی عصبی» می نامیدند. در این وضعیت روحی، استرس آنقدر زیاد است که فرد قادر به انجام فعالیتهای عادی و روزمره نیست.
اصطلاح بحران عصبی یک اصطلاح بالینی نیست. این یک اختلال در رابطه با سلامت روان هم نیست بلکه در گذشته از آن برای توصیف خیلی از شرایط مختلف در رابطه با سلامت روان استفاده می شد اما امروزه دیگر توسط متخصصان استفاده نمی گردد. با این وجود، این بدان معنا نیست که وضعیت بحران عصبی یک پاسخ سالم به استرس است. در واقع، کاملا برعکس است و گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی مانند افسردگی یا اضطراب باشد.
بعلاوه هیچ دلیل مشخصی برای بحران عصبی وجود ندارد. هر چیزی که منجر به استرس بیش از اندازه شود می تواند آنرا تحریک کند. به صورت کلی، احساس استرس و ناتوانی در کنار آمدن با این وضعیت امکان دارد منجر به احساس خستگی شدید شود که نتوانید وظایف عادی روزانه خویش را انجام دهید. بعضی از اتفاقات یا شرایطی که امکان دارد سبب بحران عصبی شوند، شامل یک تراژدی ناگهانی در زندگی، یک تغییر اساسی در زندگی، استرس مداوم در محل کار (گاهی اوقات بعنوان «فرسودگی شغلی» شناخته می شود)، اضطراب، افسردگی، بد خوابی، مورد سو استفاده قرار گرفتن و مشکلات اقتصادی هستند.
تجربه مقداری استرس بخشی طبیعی از زندگی است. هنگامی که احساسات بیش از اندازه طاقت فرسا می شوند، می توانند به یک بحران ذهنی کمک کنند. در حالیکه تجربه این بحران می تواند ناتوان کننده باشد اما اقدامات و سفارش هایی وجود دارد که می توانید انجام دهید و تا حدی زیادی راهگشا هستند. شناخت علایم، انجام اقدامات پیشگیرانه و درمان می تواند کمک کننده باشد.
در واقع یک مرحله از بحران عصبی منجر به ناتوانی در عملکرد طبیعی، حداقل موقتاً می شود. با این وجود، چندین علامت می تواند نشان دهد که شما یا کسی که می شناسید، امکان دارد در راه تجربه استرس طاقت فرسا باشید.
علایمی که باید جدی گرفته شوند در ادامه به نقل از «وب ام دی»، بعضی از علایم و نشانه هایی که باید مراقب آنها باشید را معرفی می کنیم:
احساس علایم اضطراب یا افسردگی
احساسات و اعمال در رابطه با اضطراب یا افسردگی پاسخ های رایج به استرس هستند از جمله:
- عزت نفس پایین
- ترس
- تحریک پذیری
- نگرانی
- احساس درماندگی
- به سادگی عصبانی شدن
- کناره گیری از خانواده و دوستان
- از دست دادن علاقه به فعالیتهای مورد علاقه تان
- دشواری در تنفس
- گریه کردن غیرقابل کنترل
- افکار خودآزاری یا خودکشی
متخصصان تاکید دارند وقتی استرس مدیریت نشده و غیرقابل تحمل می شود، می تواند منجر به بحران عصبی شود.
مشکل در تمرکز
مطالعات نشان داده است که استرس هم بر ذهن و هم بر بدن شما تاثیر می گذارد. استرس طولانی مدت می تواند منجر به تغییرات ساختاری در مغز شود که می تواند بر حافظه شما تاثیر بگذارد و منجر به مشکل در تمرکز شود. در موارد شدید، کورتیزول بیش از اندازه حتی می تواند منجر به از دست دادن حافظه شود.
بی خوابی
برای برخی افراد، استرس بیش از اندازه امکان دارد سبب بی خوابی شود و به خواب رفتن و در خواب ماندن سخت شود. وقتی نمی توانید بخوابید، مغز و بدن شما نمی توانند ریکاوری شوند که به نوبه خود می تواند منجر به بدتر شدن استرس و اضطراب شود. کمبود خواب همینطور می تواند بر سلامت جسمی شما و همینطور عملکرد ذهنی شما تاثیر بگذارد. برخی دیگر امکان دارد با پرخوابی به استرس پاسخ دهند که امکان دارد به مشکلات روحی و جسمی هم منجر شود.
خستگی مفرط
استرس بیش از اندازه امکان دارد سبب ایجاد احساس خستگی شدید شود. امکان دارد به سبب این که به اندازه کافی نمی خوابید احساس خستگی کنید یا حتی امکان دارد به سبب خواب زیاد احساس خستگی کنید. با گذشت زمان، خستگی مزمن همراه با استرس می تواند منجر به فروپاشی روانی شود.
تغییرات در اشتها
استرس می تواند تغییراتی در اشتهای شما ایجاد نماید. برخی افراد با پرخوری با استرس مقابله می کنند که می تواند منجر به افزایش وزن ناخواسته شود. برای برخی دیگر، استرس می تواند منجر به کاهش اشتها شود.
مشکلات گوارشی
استرس و اضطراب می تواند منجر به مشکلات معده مانند گرفتگی عضلات، نفخ، یبوست و اسهال شود. اگر مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستید، استرس امکان دارد سبب تشدید و عود بیماری شود که می تواند سبب ناراحتی گوارشی شود. اگر استرس دارید و آغاز به مشاهده هر یک از این علایم کرده اید، می تواند نشانه ای از این باشد که شما در راه یک فروپاشی عصبی هستید.
توهمات
در بعضی موارد، استرس شدید حتی می تواند سبب توهم شود. امکان دارد چیزهایی را بشنوید یا ببینید که واقعاً وجود ندارند.
استرس غیرعادی نیست و درمان دارد غیرعادی نیست که در زندگی تحت فشار قرار بگیرید. اگر احساس می کنید استرس شما بیش از اندازه شده است، با پزشک خود صحبت کنید. آنها امکان دارد شما را به یک روانشناس یا روانپزشک ارجاع دهند. پزشک شما همینطور امکان دارد بتواند درمان علایم فیزیکی را عرضه نماید.
درمان مناسب برای بحران عصبی عموما به سبب آن و شرایط بیمار بستگی دارد. بعضی از راهکارهای مفید و درمان های رایج آن عبارتند از:
تغییرات در سبک زندگی
خستگی ذهنی یکی از خصوصیت های رایج برای یک بحران ذهنی است. برای برخی، استراحت و کاستن استرس می تواند یک درمان خانگی موثر باشد. این تغییرات امکان دارد شامل موارد زیر باشد:
- کاهش تعداد تعهدات روزانه
- پیاده روی یا اضافه کردن نوعی ورزش به روتین روزانه
- داشتن یک رژیم غذایی سالم
- استراحت کردن در زمان نیاز
- مدیتیشن
- گذراندن زمان در طبیعت
دارو درمانی تحت نظر متخصص
پزشک متخصص هم امکان دارد داروهای افسردگی یا داروهای ضد اضطراب را جهت کمک به علایم بحران عصبی تجویز کند. اگر استرس شما سبب بی خوابی می شود، امکان دارد یک داروی خواب برای شما تجویز شود. اختلال در خواب می تواند استرس و اضطراب را بدتر کند.
روان درمانی
روان درمانی که بعنوان «گفتار درمانی» هم شناخته می شود، به شما کمک می نماید تا علایم فروپاشی عصبی و خطر مبتلا شدن به یک فروپاشی عصبی دیگر را کاهش دهید. صحبت کردن با یک متخصص می تواند به شما کمک نماید تا افکار خویش را پردازش کنید و چاره هایی ایجاد کنید که استرس و اضطراب شما را کم کند.




منبع:

1403/02/18
08:39:17
itemprop="bestRating">5
119
تگهای خبر: اطلاعات , اقتصاد , جهان , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد