پنجشنبه های مستند در مهر؛
جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان
به گزارش وبلاگ آفتاب، کارگردان مستند رش او ضمن اشاره به مبحث فیلم که جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان را روایت می کند، اکران آنلاین را فرصتی برای دیده شدن فیلم مستند دانست.
رضا عباسی کارگردان مستند «رش او» که اینروزها در پکیج نوروزی پلت فرم هاشور درحال اکران است در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با علت پرداختن به این مورد اظهار داشت: زمانیکه وارد لرستان شدیم، ۱۲ ماه از سیل گذشته بود. خانواده ای عزیزشان را از دست داده بودند و به دنبال جسد فرزندشان بودند، این مسئله خود به خود فضای دراماتیکی را در این خانواده جاری می کرد؛ پدر هر روز در رودخانه به دنبال جنازه پسرش بود، تلفن هایی از پیدا شدن جسد داشتند و باید آنها را شناسایی می کردند و... بنابراین تصمیم گرفتیم که در بین هزاران اتفاق دیگری که این سیل رقم زده بود، به این مورد بپردازیم. وی در رابطه با تدوین این مستند که محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است، اظهار داشت: توزیع هوشمندانه اتفاقات در فیلم باید بتواند تماشاگر را همراه کند که کشمکشی با آن داشته باشد ازاین رو، این روایت را برای مبحث سیل انتخاب کردیم. فیلمبرداری در سه مقطع انجام شد، تصاویر آرشیوی هم از سیل وجود داشت. امیر ادیب پرور از تدوینگران به نام و خوب سینماست که دوست قدیمی من است و حرف مشترک با یکدیگر داشتیم، این همکاری سبب به وجود آمدن «رش او» با این چیدمان شد که برای ما راضی کننده بود. عباسی در رابطه با همکاری خانواده حاضر در مستند، بیان نمود: مژگان صیادی تهیه کننده «رش او» است که همراهی او با پروژه بسیار به ما کمک کرد و به تیم ما مجال داد که خانواده داغدار یاسین، ما را جزوی از خودشان ببینند. تلاش کردیم نظم زندگی آنها را به هم نزنیم و در ناپیداترین حالت ممکن، تصاویری را که برای روایت نیازمندیم، ضبط نماییم. ما کنار آنها زندگی می کردیم، غذا می خوردیم، به چرا می رفتیم و به صورت کلی عضوی از خانواده شدیم که بتوانیم لحظات نابی را تصویربرداری نماییم. کارگردان «مازاد» در رابطه با واکنش خانواده سوژه بعد از به پایان رسیدن مستند و پخش آن، اظهار داشت: با توجه به رابطه ای که کماکان با فضل الله جوادی، پدر یاسین دارم از نتیجه فیلم خوش شان آمده است. ما تلاش کردیم که در ساده ترین حالت ممکن حق مطلب را ادا نماییم و با مبحث حیاتی یک خانواده روبه رو شویم چونکه پسر بزرگ یک طایفه لُر برای شان همه چیز است و به شکلی شاه مهره شان را از دست داده اند. شاید مستند «رش او» یاد یاسین را برای آنها زنده نگه دارد. وی که مستند «رش او» را به همراه عوامل حرفه ای ساخته است، در رابطه با تفاوت شیوه مستندسازی حرفه ای و تک نفره خاطرنشان کرد: بخشی از شیوه ساخت مستند به بودجه و قسمتی دیگر به آمادگی سوژه مربوط می شود؛ شبکه های تلویزیونی که نیازمند محتوای تصویری مستند دارد، ترجیح شان فیلمسازی تک نفره است چونکه معتقدند یک نفر با وسایل فیلمبرداری هم هزینه کم تری دارد، هم امکان دارد که نظم زندگی سوژه را از بین نبرد تا بتواند راحتتر مقابل دوربین قرار گیرد. شاید فیلمسازی تک نفره، بنا به مبحث انتخاب شده و مواجهه فیلمساز با سوژه، پاسخگوتر باشد. این مستندساز در انتها در رابطه با اکران آنلاین مستندها تصریح کرد: اکران آنلاین، آن هم در این حجم گسترده تولید اتفاق خوشایندی است. زیست ما در هیچ دوره ای تا این حد، در پیوند عکس و تصویر که زیبایی شناسی خاص خودش را وارد زندگی مان می کند، نبوده است. اکران آنلاین سبب شده است با گوناگونی نگاه ها در فیلمسازی مستند آشنا شویم درصورتی که پیش از این، تنها ۲ شکبه تلویزیونی مستند و شبکه چهار، فیلم مستند پخش می کردند و اکران آنلاین سبب شده است که فیلم هایی که در جریان جدی تر حوزه مستند عرضه می شوند، بیشتر و صحیح تر دیده شوند.
منبع: aftablog.ir
itemprop="bestRating">5
312
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب