وبلاگ آفتاب

یکی از علائم احتمالی سلامتی مغز

یکی از علائم احتمالی سلامتی مغز

به گزارش وبلاگ آفتاب، بر پایه مطالعه ای جدید که ارتباط بین زوال عقل و کاهش سرعت گفتار را نشان می دهد، سرعت حرف زدن می تواند نشان دهنده سلامتی مغز باشد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، متخصصان دانشگاه تورنتو دریافتند سرعت سخن گفتن در مقایسه با دشواری پیدا کردن کلمات که با بالا رفتن سن افراد رخ می دهد، می تواند شاخصی مهم تر برای سلامتی مغز باشد.
به قول متخصصان، این یافته ها امکان دارد به توسعه ابزار و مداخلاتی جدید برای تشخیص زوال شناختی در اسرع وقت منجر شود و به بیماران کمک نماید با افزایش سن، سلامتی مغزشان را حفظ کنند.
«جید ملتز»، یکی از نویسندگان این مطالعه، اظهار داشت: نتایج مطالعات ما نشان داده است تغییرات در سرعت کلی صحبت کردن امکان دارد نشان دهنده تغییراتی در مغز باشد.
دکتر ملتز اضافه کرد: این نشان داده است که سرعت حرف زدن باید به منزله بخشی از ارزیابی های شناختی استاندارد آزمایش شود تا به پزشکان کمک نماید زوال شناختی را سریع تر تشخیص دهند و به افراد مسن تر کمک نماید با بالا رفتن سن، سلامتی مغزشان را حفظ کنند.
اما این یافته ها با هم همبسته اند یعنی الزاما به این مفهوم نیست که آموزش سریع تر حرف زدن (تکنیک های بهبود گفتار) می تواند روی سلامتی مغز افراد مسن تأثیر بگذارد.
در این پژوهش، ۱۲۵ داوطلب سالم ۱۸ تا ۹۰ ساله سه ارزیابی متفاوت را به اتمام رساندند.
یکی از این آزمایش ها بازی نام گذاری تصویر بود که در آن، شرکت کنندگان باید به سوال هایی در رابطه با تصاویر پاسخ می دادند و همزمان کلمات مزاحمی را که از گوشی (هدفون) می شنیدند، ناشنیده می گرفتند.
متخصصان با ذکر مثالی گفتند که هنگام تماشای تصویر یک «تی زمین شور» (mop) امکان دارد از آنها سوال شود که آیا به حرف «پ» (p) ختم می شود؟ و همزمان واژه «جارو» را به منزله کلمه پرت کننده حواس بشنوند.
در یک ارزیابی دیگر، صدای شرکت کنندگان را هنگام توصیف دو تصویر پیچیده هر کدام به مدت ۶۰ ثانیه ضبط کردند و برای تحلیل عملکرد زبانی آنها از یک نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده شد.
آزمایش نهایی عبارت بود از آزمون هایی استاندارد برای سنجش توانایی های ذهنی که با افزایش سن، میل به کاهش دارد و با خطر زوال عقل مرتبط می باشد.
این آزمون ها ارزیابی هایی جهت بررسی عملکرد اجرایی شامل توانایی مدیریت اطلاعات متناقض، متمرکز ماندن و پیشگیری از حواس پرتی بود.
به نظر می آید خیلی از این توانمندی ها همچون سرعت یافتن کلمات با افزایش سن کاسته می شود.
به گزارش ایندیپندنت، متخصصان این را هم دریافتند که نه مکث برای یافتن کلمات بلکه سرعت حرف زدن حول (قبل و بعد) آن مکث ها قوی ترین ارتباط را با سلامتی مغز دارد.
این یعنی با این که خیلی از افراد مسن امکان دارد از این که برای یافتن کلمه به مکث نیاز دارند، نگران باشند، این امکان دارد بخشی طبیعی از روند پیری باشد.
با این وجود، دانشمندان می گویند کاهش سرعت گفتار عادی، صرف نظر از مکث های فرد، امکان دارد شاخصی مهم تر برای تغییرات حیاتی در سلامتی مغز باشد.




منبع:

1402/12/09
14:49:47
itemprop="bestRating">5
254
تگهای خبر: آموزش , اطلاعات , بازی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد