وبلاگ آفتاب
مدیرعامل سازمان مشاركت های مردمی شهرداری تهران اعلام كرد

شهرداری تهران بدنبال راه اندازی زباله سوز

شهرداری تهران بدنبال راه اندازی زباله سوز

به گزارش وبلاگ آفتاب، مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت راه اندازی زباله سوز در تهران توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: تا پایان اسفندماه قرار شده همه موارد را در این مورد احصا کرده و منتج به قرارداد شود، چونکه اراده مدیریت شهری بر انجام این مساله است.


نوید خاصه باف در گفت و گو با ایسنا، در مورد عاقبت ساخت زباله سوز در تهران با اعلان اینکه در عرصه پسماند و بحث زباله سوز اقدام خوبی شده و تفاهم نامه ای انجام شده است، اشاره کرد: ساخت زباله سوز علاوه بر مسائل زیست محیطی اش، می تواند در بحث تولید برق به عنوان یک محصولی از این پروژه مورد توجه قرار گیرد تا قسمتی از میزان سرمایه گذاری را برگرداند؛ البته دقت کنید که زباله سوز دانش پیچیده ای دارد و شاید به آسانی می گوییم زباله سوز، اما خیلی فاکتورها و فاکتورهای مختلفی دارد که به جزییات و دقت باید بررسی شود.
وی افزود: زباله سوز چیزی است که علاوه بر آب و هوا، فرهنگ و شرایط اقتصادی مردم هم می تواند در نوع زباله تولید شده اثر بگذارد و آن زباله ای که تولید می شود و ارزش حرارتی که به وجود می آورد می تواند در خروجی تولید برق به شدت تأثیرگذار باشد؛ پس این که ما فکر نماییم بطورمثال الان در کشور روسیه، چین، فرانسه، کارخانه زباله سوز است و عینا برمی داریم و می آوریم اینجا، تفکر غلطی است.
بگفته خاصه باف، ورودی این کارخانه زباله سوز و نیروگاه برق بستگی به نوع فرهنگ مردم در تولید زباله دارد. میزان رطوبت زباله ای که ما داریم، میزان زباله های خشکی که تولید می نماییم و آب و هوای حاکم بر شهرمان همه بر خروجی درست محصول اثرگذار می باشد تا بخش اعظمی از پولی که در آن سرمایه گذاری می شود را برگرداند و این امر توجیه مالی موضوع است.
مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران با تکیه بر این که ساخت زباله سوز حتما توجیه اقتصادی دارد چون اقتصاد فراتر از توجیهات مالی و پولی است، افزود: آثار زیست محیطی که می تواند بوجود آورد را نمی توان قیمت گذاری کرد. همین طور آثاری که در سلامت مردم و موضوعات درمانی و بهداشتی دارد هم همچون این موضوعات است. پس به خودی خود توجیه مالی ندارد؛ اما توجیه اقتصادی حتما دارد که به همین دلیل تلاش می نماییم با موارد جمعی مدل مالی را روی آن بگذاریم که خود توجیه مالی موضوع را بتواند به سمت اقتصادی شدن پیش ببرد.
خاصه باف در پاسخ به این پرسش که تفاهم ساخت زباله سوز در چه مرحله ای است؟ اظهار داشت: تفاهم آن انجام، مشاوره هایش گرفتن شده و مشاورها جلسات مشترک بین را گذاشته اند که تفاهم روی ۶۰۰۰ تن زباله در روز بوده تا این اعداد و ارقام و جزییات فنی موضوع را با دقت بررسی نمایند و ان شاءالله احصا که شد به یک قرارداد خوب منتج می شود؛ البته دقت داشته باشید که مطالعه ساخت زباله سوز برای حدود ۸ الی ۹ سال پیش بوده و آن مطالعات باید به روز شود.
وی ادامه داد: وجود مطالعات ساخت زباله سوز سبب شد تا کار جلوتر پیش برود؛ چونکه دیگر لازم نبود تا از صفر شروع نماییم و فقط باید این مطالعات به روز شود و مشخص نماییم تا امروز میزان زباله ای که تولید می شود با این نوع مصرف مواد غذایی که با ۱۰ سال پیش خیلی تفاوت کرده، چه میزان است؛ البته اعداد آنرا سازمان پسماند بهتر می تواند بگوید.
بگفته مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران، برمبنای تفاهم اولیه از زمانی که قرارداد منعقد شود ظرف ۲۴ ماه فاز یک به بهره برداری می رسد.
خاصه باف در مورد زمان اتمام بررسی های قبل از قرارداد، اظهار داشت: برمبنای برنامه زمان بندی، کارگروه پسماند که متشکل از کارشناسان سازمان پسماند و سازمان سرمایه گذاری و مشاورین دو طرف قرارداد است، تا پایان اسفندماه قرار شده همه موارد را احصا کرده و منتج به قرارداد شود چونکه اراده مدیریت شهری بر انجام این مساله است.

اقدامات شهرداری تهران جذب سرمایه گذار برای توسعه حمل و نقل عمومی

ورود خودرو های برقی به پایتخت تا اسفند
خاصه باف در پاسخ به این پرسش که آیا این سازمان در عرصه جذب سرمایه گذار برای توسعه حمل و نقل عمومی اقدامی داشته است؟ اظهار داشت: در عرصه اتوبوس فعلا فضای اتوبوس و تاکسی و.... در این فاز به سمت تامین است. خیلی با شریک و سرمایه گذار در موردش مذاکره ای نشده است. اما داریم مدل هایی هم طراحی می نماییم که بیاییم مدل را با تولید خودروی برقی اقتصادی نماییم.
وی افزود: از سرمایه گذار داخلی و خارجی دعوت کردیم و جلسات مختلفی داشتیم که با اشتراک، زیرساخت برقش را شهرداری با وزارت نیرو پیش ببرد، مشتری اش هم شهرداری باشد، باید هم کارخانه تولیدی و هم شبکه تولیدی را داشته باشیم که ضمن انتقال دانش تکنولوژی بتوانیم اشتغالزایی هم انجام دهیم.
بگفته خاصه باف، در فاز یک مقرر است ان شاءالله تا اسفندماه خودرو های برقی وارد تهران شوند، اساسا در این مرحله چون می خواستیم سرعت زیاد باشد و مردم بهره مند باشند، فقط بحث تامین مطرح است که فاز یک خودرو های برقی تامین می شود و برای ادامه این مسیر و تبدیل ناوگان حمل و نقل به مدلهای جذب سرمایه گذار، بر طبق انتقال دانش و تکنولوژی و تولید آن، کار می نماییم.

سرانجام اجرای پروژه «هزار و یک شهر»
وی در مورد عاقبت پروژه و چرایی طولانی شدن اجرای پروژه هزار و یک شهر در منطقه ۲۲ نیز با تکیه بر این که ابعاد این پروژه خیلی بزرگ است و مطالعه دقیقی روی پروژه نبوده است، اظهار داشت: در برنامه زمان بندی اشکال وجود داشته است؛ چونکه حجم پروژه به آن بزرگی را گفته بودند که ۵ ساله تحویل می دهند؛ در حالی که اگر همه شرایط محیا باشد هم نمی توان در ۵ سال تمام کرد پس نشان میدهد که وعده اتمام ۵ ساله یعنی برنامه ریزی غلط.
مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران با اشاره به این که در کنار این مشکل، مباحثی چون تحریم، کوتاهی های طرف مقابل و کوتاهی های شهرداری همچون وجود معارض در زمین ها وجود داشت، افزود: البته هم اکنون مشکل معارض رفع شده است و به نقطه ای رسیدیم که همه این مشکلات را حل کردیم و حالا می خواهیم جلو برویم و سوال بپرسیم که چه کار باید انجام دهیم؟
وی اظهار داشت: همین طور تدبیری اندیشیده ایم که از آن طریق هم بتوانیم شهربازی را حفظ نماییم و بسازیم، هم حقوق از دست رفته طرف مقابل را ببینیم و هم منافع از دست رفته شهرداری را احیاء نماییم. البته اجازه بدهید جزئیاتش را نگویم چون درحال توافق نهایی با شریک هستیم. بمحض این که ان شاءالله به جمع بندی نهایی برسیم حتما رسانه ای می نماییم. چون بزرگترین پروژه شهرداری تهران است.




منبع:

1402/12/02
08:14:23
itemprop="bestRating">5
330
تگهای خبر: اقتصاد , بازی , پروژه , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد