وبلاگ آفتاب
دستاوردهای بیمه ای تامین اجتماعی به مناسبت پیروزی انقلاب تشریح شد

افزایش 2 میلیون نفری بیمه شدگان اختیاری تأمین اجتماعی

افزایش 2 میلیون نفری بیمه شدگان اختیاری تأمین اجتماعی

به گزارش وبلاگ آفتاب، با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، از سال ۱۴۰۰ تا آذر ماه سالجاری در مجموع ۲ میلیون قرارداد جدید بیمه ای با ماهیت اختیاری منعقد شده است. در این زمان ۷ گروه جدید از اقشار فاقد پوشش بیمه ای در چارچوب توافقی زیر پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفتند. همینطور ۷۷۰۹ نفر از قالیبافان و شاغلان صنایع دستی حائز شرایط بیمه شدند و این گونه علاوه بر گسترش چتر حمایتی تأمین اجتماعی، منابع مالی پایدار حاصل از افزایش این تعداد بیمه شده جدید، باعث تقویت منابع سازمان تأمین اجتماعی و تقلیل بخشی از چالش ناترازی منابع و مصارف در این صندوق بازنشستگی شده است.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، مهدی شکوری مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی بمناسبت دهه مبارک فجر و چهل وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، ضمن تبریک و گرامیداشت این ایام؛ توسعه پوشش بیمه های اجتماعی در بین اقشار مختلف مردم را از دستاوردهای نظام مقدس اسلامی در حوزه اجتماعی معرفی نمود و اظهار داشت: عمدتا ًسنگ بنا و مشروعیت اجتماعی دولت ها در گرو پیاده سازی مقوله عدالت اجتماعی است که این مهم بعنوان یکی از اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی ایران در اسناد و قوانین بالادستی کشور تبیین شده است.
وی ادامه داد: تحقق آرمان عدالت اجتماعی در سالهای بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در حوزه بیمه های اجتماعی تجلی بیشتری داشته است. اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نخستین راهبرد کلان در حوزه تأمین اجتماعی است. در واقع برخورداری آحاد جامعه از حمایت های بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت، درمان و دیگر حمایت های اجتماعی مندرج در اصل ۲۹ قانون اساسی و تاکید مجدد این مورد در سیاست های کلی تأمین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تبلور اهمیت و اهتمام نظام مقدس جمهوری اسلامی به توسعه پوشش بیمه ای تأمین اجتماعی است.
وی ادامه داد: در بیشتر از چهار دهه گذشته، با عنایت به فعالیت ها و اقدامات گسترده در این عرصه، شاهد توسعه کمی و کیفی در پوشش بیمه ای و خدمات به بیمه شدگان بوده ایم. ضریب پوشش بیمه های اجتماعی در بین جمعیت کشور در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، بسیار پایین و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت بود که امروز به حدود ۷۳ درصد رسیده است.
شکوری ضمن اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی هم اکنون حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از پوشش بیمه های اجتماعی در کشور را محقق کرده است، اظهار داشت: در دولت مردمی سیزدهم هم مبحث افزایش پوشش بیمه ای در سازمان تأمین اجتماعی با جدیت دنبال شده و در خلال حدود دو سال و نیم اخیر در دوره مدیریت جدید سازمان تأمین اجتماعی، رشد و توسعه کمی و کیفی پوشش بیمه ای با هدف شناسایی افراد و گروههای فاقد بیمه و طراحی و تدوین برنامه ها و انواع قالب های بیمه ای جدید برای جذب افراد موصوف بعنوان یکی از برنامه های تحولی اصلی این سازمان دنبال شده است؛ موضوعی که علاوه بر تکلیف حاکمیتی مقرر در اصل ۲۹ قانون اساسی در سیاست های کلی تأمین اجتماعی ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری هم مورد توجه و تاکید قرار گرفته و بعنوان یکی از پیش نیازهای عدالت اجتماعی شناسایی شده است. در دهه های اخیر با وجود توسعه چتر بیمه ای به آحاد جامعه، همچنان قسمتهایی از جامعه هستند که فاقد پوشش بیمه اجتماعی بوده و باید شناسایی شده و با کمک دولت و همراهی سازمان تأمین اجتماعی زیر پوشش قرار گیرند.
وی ادامه داد: افزایش حجم تعهدات و ناترازی منابع و مصارف، در شروع فعالیت دولت سیزدهم بعنوان یکی از چالش های عمده در سازمان تأمین اجتماعی مطرح بود. با وجود پوشش بیمه ای بیشتر از ۵۳ درصد جامعه و عرضه خدمات به بالغ بر ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مستمری بگیر و ۱۶ میلیون بیمه شده، برای ایفای تعهدات قانونی خود در مقابل بیمه شدگان و مستمری بگیران در سالهای اخیر، تلاشهای فراوانی از جانب سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته است. یکی از این اقدامات مهم حفظ ضریب پشتیبانی در حد قابل قبول و خلق منابع جدید و پایدار بوده تا بتواند در مدیریت چالش ناترازی منابع و مصارف به سازمان کمک نماید و این امر با توسعه پوشش بیمه ای امکان پذیراست. به این واسطه، گسترش چتر بیمه ای در همه ابعاد مورد توجه سازمان قرار گرفت و علاوه بر اینکه گسترش فعالیتهای بازرسی در حوزه کارگاه های کشفی، منجر به جذب بیمه شدگان جدید در قسمت بیمه الزامی شد، طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی هم طراحی و اجرا شد و شمول پوشش بیمه به اقشاری چون زنان خانه دار و هم دانشجویان تسهیل شد.
شکوری همینطور اظهار داشت: با طراحی و اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، در سال ۱۴۰۱ به صورت تقریبی حدود یک میلیون بیمه شده جدید در قالب بیمه زنان خانه دار، دانشجویان و حرَف و مشاغل آزاد به جمع افراد زیر پوشش تأمین اجتماعی افزوده شد و امسال هم هدف گذاری جذب یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را داریم که تا پایان آذرماه حدود ۷۴۰ هزار نفر جذب بیمه شده جدید محقق شده است. در مجموع از سال ۱۴۰۰ تا آذر سالجاری، در این طرح بالغ بر ۲ میلیون قرارداد جدید با پرداخت حق بیمه در چارچوب بیمه زنان خانه دار، دانشجویان و صاحبان حرف و مشاغل آزاد منعقد شده و افزایش قابل توجه تعداد بیمه شدگان جدید، کمک کرده است تا چالش ناترازی منابع و مصارف تاحد زیادی مدیریت شود.

وی ضمن اشاره به اینکه راهبرد افزایش بیمه شدگان و توسعه پوشش بیمه ای در آینده هم با جدیت بیشتر و با هدف گسترش پوشش بیمه ای به همه افراد فاقد بیمه در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی است، اظهار داشت: در دوره مدیریت جدید سازمان تأمین اجتماعی علاوه بر طرح بیمه اجتماعی فراگیر خانواده، اقدامات بسیار مهم دیگری در حوزه رشد تعداد بیمه شدگان در ابعاد متعدد رقم خورده است. در این ارتباط با بازبینی مقررات پوشش بیمه ای کارفرمایان، این امکان فراهم شده که بخش مهمی از جامعه کارفرمایان حقوقی با انتخاب دستمزد مورد درخواست و تمایل خود و پرداخت حق بیمه متناسب با آن، از مزایای قانونی پوشش بیمه ای برخوردار شوند.
شکوری افزود: بیمه ورزشکاران، مربیان ورزشی و فعالان عرصه ورزش و شاغلان میادین و غرفه های میوه و تره بار مورد توجه قرار گرفت و در مجموع هم اکنون بیشتر از ۳۲ گروه مشمول بیمه های توافقی هستند که توافق با ۷ گروه از آنان در دو سال گذشته صورت گرفته است. اخیراً هم برپایه تفاهم با صندوق اعتباری هنر این امکان فراهم گردید که هنرمندان، روزنامه نگاران و نویسندگان هم در چارچوب بیمه توافقی به جمع بیمه پردازان تأمین اجتماعی بپیوندند. بیمه توافقی مذکور در واقع برپایه جدول و سازوکار تعیین شده که حق انتخاب دستمزد بالاتری را در اختیار هنرمندان مشمول قرار می دهد تا از مزایای بهتر و جامع تری بهره مند شوند.
مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: توسعه پوشش بیمه به کسب وکارهای مجازی و بیمه شاغلان پلت فرم های این حوزه به صورت جدی در دستور کار تأمین اجتماعی قرار دارد. در این ارتباط جلسات و نشست های مشترکی با اداره کل ذیربط معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، متولیان حوزه اصناف، همکاران بخش حقوقی تأمین اجتماعی و دیگر بخش های مرتبط برگزار شده است. در این جلسات چگونگی ترغیب و تشویق شاغلان این گونه مشاغل جهت استفاده از پوشش بیمه ای دنبال می شود. البته خوشبختانه ظرفیتهای قانونی خوبی در این خصوص وجود دارد و به این واسطه به دنبال ایجاد سازوکار توسعه پوشش بیمه ای از این طریق برای شاغلان مورد نظر هستیم.
وی افزود: در کنار رشد تعداد بیمه شدگان، ارتقای کیفیت عرضه خدمات به جامعه بیمه شدگان هم همواره در دستور کار قرار داشته است. در زمینه عرضه حمایت های قانونی در حوزه بیمه بیکاری در ۹ ماهه اول سال جاری جمعاً حدود ۱۰ هزار میلیاد تومان برای حدود ۱۷۰ هزار نفر مشمول پرداخت شده که معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان پرداختی در این عرصه در هر ماه است. همینطور امسال افزایش ۵۰ درصدی تعرفه لوازم کمک پزشکی مانند سمعک، عینک، لنز، دندان مصنوعی و دیگر موارد انجام شد. در این عرصه از سال ۱۴۰۰ تا ۹ ماهه سالجاری بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان کمک هزینه به بیمه شدگان پرداخت شده است. در این زمان علاوه بر این بالغ بر ۵۳۰۰ میلیارد تومان غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه شدگان مشمول و هم ۱۴۰۰ میلیارد تومان کمک هزینه ازدواج بعنوان هدیه تأمین اجتماعی به افراد مشمول پرداخت شده است. در حوزه کمک هزینه کفن و دفن هم در مدت اشاره شده بیشتر از ۶۵۰ میلیارد تومان به خانواده بیمه شدگان متوفی پرداخت شده است.
شکوری در مورد اقدامات انجام شده در اجرای قانون جوانی جمعیت در حوزه بیمه ای هم اظهار داشت: در سالهای اخیر شاهد افزایش پرداختی کمک هزینه حاملگی از ۶ ماه به ۹ ماه بوده ایم که صرف نظر از عدم تخصیص منابعی که در این حوزه به سازمان تأمین اجتماعی تعهد شده بود، در فاصله سالهای ۱۴۰۰ تا پایان ۹ ماهه سال جاری بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان درمورد مابه التفاوت سه ماه اشاره شده پرداخت انجام شده است و این امکان هم فراهم گشته است که بیمه شدگان در مرخصی زایمان، به صورت ماهانه کمک هزینه مذکور را دریافت نمایند.




منبع:

1402/11/15
23:21:35
itemprop="bestRating">5
277
تگهای خبر: خدمات , درمان , دستاورد , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد