وبلاگ آفتاب
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی تاكید كرد

افزایش دسترسی به خدمات درمانی و صیانت مالی بیمه شدگان

افزایش دسترسی به خدمات درمانی و صیانت مالی بیمه شدگان

وبلاگ آفتاب: به گزارش وبلاگ آفتاب، معاون درمان سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: افزایش دسترسی به خدمات درمانی و صیانت مالی بیمه شدگان از راهبردهای تحولی درمان تامین اجتماعی است.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، مهدی اسلامی کاهش هزینه پرداختی از جیب بیمه شدگان را یکی از مهم ترین راهبردهای تحولی دوره مدیریتی اخیر سازمان تأمین اجتماعی همگام با تلاش دولت مردمی سیزدهم در زمینه توسعه خدمات درمانی و تسهیل دسترسی آحاد جامعه به خدمات کیفی درمان اعلام نمود و اظهار داشت: گسترش کمی و کیفی مراکز درمانی ملکی سازمان در سطح کشور و افزایش تعداد تخت های بیمارستانی ملکی و اجرای طرح حفاظت مالی و صفر شدن فرانشیز خدمات بستری برای کلیه بیمه شدگان با سن بیشتر از ۶۵ سال به هنگام دریافت خدمات بستری در تمامی بیمارستان های دولتی‏ و دانشگاهی کشور و تمامی بیمه شدگان ساکن در شهر های فاقد مراکز درمانی ملکی؛ فراهم شدن امکان بهره مندی بیماران خاص زیر پوشش سازمان از اعتبارات و حمایت های صندوق بیماران خاص و کاهش هزینه های بیشتر از ۹۰۰ هزار بیمار نشان دارشده با حمایت صندوق بیماران خاص و صعب العلاج؛ پوشش بیمه ای بیشتر از ۱۳۰ قلم داروی جدید و ‏مشارکت مؤثر در اجرای طرح دارویار که بر مبنای آن ۳۸۸ داروی خارج از تعهد، از راه بیمه به بیماران عرضه می شود، از دستاوردها و توفیقات بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی است.

وی اضافه کرد: در اجرای طرح حفاظت مالی از بیمه شدگان همینطور ۱۰۰ درصد هزینه لوازم مصرفی پزشکی و آندوپروتزها تا سقف قیمت مندرج در سایت IMED، زیر پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفته و فرانشیز خدمات سرپایی شامل دارو و خدمات پاراکلینیکی و خدمات بستری عرضه شده به بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی هم برپایه تعرفه دولتی، از جانب سازمان تأمین اجتماعی تقبل شده است.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی، همچنینگفت: عرضه مجانی خدمات تزریق داروهای شیمی درمانی، رادیوتراپی، برکی تراپی، انجام دیالیز، هزینه تزریق خون و انواع عامل های خونی، آزمایش های تخصصی تشخیص قبل از تولد بیماری های هموفیلی و تالاسمی، داروهای تخصصی مورد مصرف بیماران مبتلا به ام اس، هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی، انجام عمل پیوند کلیه، داروهای اختصاصی پیوند کلیه و... به صورت مجانی از دیگر اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در راه صیانت مالی از بیمه شدگان بوده که فقط در سال ۱۴۰۱ این اقدامات بالغ بر ۱۰۵۸ میلیارد تومان بار مالی داشته است.

وی در مورد بازپرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی امسال هم اظهار داشت: بازپرداخت مطالبات مؤسسات درمانی طرف قرارداد از اولویت های اصلی سازمان تأمین اجتماعی است و ما قدردان همراهی و همکاری پرارزش عرضه دهندگان خدمات سلامت که با ما در زمینه تأمین و عرضه خدمات درمانی به بیمه شدگان همکاری بسیار ارزشمندی دارند، هستیم.

اسلامی در مورد آخرین وضعیت بازپرداخت مطالبات مراکز درمانی افزود: ارسال اسناد بستری از مراکز درمانی به مدیریت های درمان استان ها به طور عمده با تأخیر دو تا سه ماهه صورت می گیرد و رسیدگی به اسناد مطابق ضوابط و آماده سازی صورتحساب های مالی جهت پرداخت احتیاج به یک زمان حداقل دوماهه دارد.

اسلامی اضافه کرد: به منظور تسریع در زمان رسیدگی و پرداخت مطالبات، سازمان تأمین اجتماعی مبادرت به الکترونیکی کردن فرآیند ارسال اسناد بستری کرده است و امید آن می رود که در سال آتی شاهد اجرایی شدن کامل آن در سطح کشور و تسریع در پرداخت مطالبات این مراکز باشیم.

اسلامی ضمن اشاره به اینکه بیشتر از نیمی از جمعیت کشور از پوشش خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی بهره مند هستند، اظهار داشت: حدود ۷.۵ درصد از بیمارستان های کشور به تعداد ۷۹ بیمارستان به همراه ۳۲۰ مرکز درمانی سرپایی و ۵ مرکز جراحی محدود متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است که خدمات درمانی کیفی را به صورت کاملا مجانی به بیمه شدگان تأمین اجتماعی عرضه می کنند. همچنین، به منظور تکمیل خدمات درمانی موردنیاز بیمه¬شدگان، علاوه بر ارائه ی خدمت در مراکز درمانی ملکی؛ از بیشتر از ۵۷ هزار مرکز طرف قرارداد شامل ۱۱۰۶ بیمارستان و مرکز جراحی محدود، ۲۱ هزار و ۷۷۳ مطب پزشکان و دندانپزشکان مستقل، ۱۴ هزار و ۶۳۱ داروخانه، ۱۵ هزار و ۹۹۸ مرکز پاراکلینیکی و ۳۶۱۶ درمانگاه، خدمات درمانی موردنیاز خریداری و به بیماران بیمه شده تأمین اجتماعی عرضه می شود.

‏‏‏‏‏‏وی اضافه کرد: تأمین اجتماعی متعلق به بیمه شدگان است و بعنوان امانتدار آنان بایستی کیفیت و میزان دسترسی به خدمات درمانی را افزایش دهیم و پاسخگوی مطالبات و نیازهای درمانی مردم شریف مان باشیم تا دغدغه بیمه شدگان کاسته شده و اطمینان خاطر بیشتری برای آنان فراهم نماییم.

اسلامی تاکید کرد: از آنجائیکه حدود یک سوم خدمات سرپایی و یک چهارم خدمات بستری بیمه شدگان تأمین اجتماعی در مراکز ملکی این سازمان صورت می گیرد، به ¬گواه آمار موجود میزان بهره وری مراکز درمانی تأمین اجتماعی درحد مطلوبی قراردارد. به صورتی که بر مبنای آمار و اطلاعات موجود در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲در مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین اجتماعی، بیشتر از ۶۷ میلیون رجوع جهت دریافت خدمات سرپایی صورت گرفته است که از این تعداد حدود ۳۱ میلیون رجوع در ارتباط با ویزیت پزشکان و بیشتر از ۳۶ میلیون رجوع در ارتباط با خدمات تشخیصی‏‏ و درمانی بوده است. همینطور تعداد ۴۳۳ هزار و ۴۱۸ بیمار هم در قسمت های بستری مراکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی تحت درمان قرارگرفته اند که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱ افزایشی حدود ۳.۷ درصدی را نشان داده است. در این زمان تعداد اعمال جراحی انجام شده در بیمارستان های ملکی سازمان تأمین اجتماعی هم با افزایش ۹.۱ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه در سال۱۴۰۱ همراه بوده است. مجموع زایمان های انجام شده در این بیمارستان ها هم در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲، برابر با ۵۳ هزار و ۸۸۱ مورد بوده است.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی ضمن اشاره به تصویب ضابطه تبدیل وضعیت پزشکان قراردادی در هیئت مدیره و هیئت امنای این سازمان و تبدیل وضعیت حدود ۵۷۰ نفر از پزشکان قراردادی اضافه کرد: فراهم شدن امکان بکارگیری پزشکان بازنشسته و بازبینی نظام پرداخت پزشکان با هدف افزایش عملکرد بیمارستان ها و مراکز درمانی از دیگر اقدامات و طرح های پیگیری شده در قسمت درمان تأمین اجتماعی بوده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون و با عنایت به رویکرد دولت سیزدهم در زمینه پشتیبانی از طرح های افزایش موالید، بالغ بر ۹۵ هزار پرونده خدمات درمان ناباروری در سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه شدگان این سازمان تشکیل شده که هزینه ناشی از عرضه خدمات و داروهای درمان ناباروری در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۴۰۶ میلیاردریال، در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۶۵۰ میلیاردریال و در ۹ ماهه سالجاری تابحال بالغ بر ۲۵۰۸ میلیاردریال بوده است. همینطور تعداد خدمات عرضه شده به بیماران خاص بر مبنای بسته سابق بیماران خاص و بسته خدمات بیماران صعب العلاج ابلاغی از جانب شورایعالی بیمه سلامت در ۹ ماهه سالجاری بیشتر از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خدمت با هزینه ای بالغ بر ۴۴۵ میلیارد تومان بوده است.

اسلامی به شمار بیمارستان ها و مراکز درمانی ملکی در حال راه اندازی سازمان تأمین اجتماعی درسطح کشور اشاره نمود و اظهار داشت: از آغاز سال ۱۴۰۰ تابحال ۳۳ مرکز درمانی جدید همچون ۲ بیمارستان هدایت تهران و شهید املاکی لنگرود افتتاح شده و ۲۲ درمانگاه هم در حال راه اندازی است. بعلاوه بیمارستان های جایگزین شهید فیاض بخش تهران و ۱۷ شهریور آبادان با ۶۶۰ تخت در ۶ ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید. ساماندهی مراقبت های سلامت سالمندان تحت پوشش، تشکیل پرونده الکترونیک دارویی بیماران بدون حضور بیمار در مدیریت درمان، انجام ویزیت و مشاوره بر خط و استقرار نظام خرید راهبردی خدمات هم از دیگر برنامه های درحال پیگیری در قسمت درمان سازمان تأمین اجتماعی است.




1402/11/12
16:35:46
itemprop="bestRating">5
278
تگهای خبر: اطلاعات , الكترونیك , خدمات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد