وبلاگ آفتاب
هنرهای تجسمی در هفته ای كه گذشت؛

از افتتاح یک نمایشگاه ضدجنگ تا آغاز شمارش معکوس برای فجر ۱۶

از افتتاح یک نمایشگاه ضدجنگ تا آغاز شمارش معکوس برای فجر ۱۶

وبلاگ آفتاب: به گزارش وبلاگ آفتاب، در هفته ای که گذشت، نمایشگاه بیمارستان منطقه جنگی نیست با آثاری از ۳۶ هنرمند از ۲۴ کشور خارجی که در بحث کارتون و کاریکاتور مشهور هستند، افتتاح و نشست جشنواره تجسمی فجر هم برگزار گردید.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، هنرهای تجسمی یکی از عرصه های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می شود. در گزارش پیش رو درصدد هستیم تا گوشه ای از این مهجور بودن را جبران نماییم.
هرچند جمعه ها روز تعطیل شمرده می شود اما در این روز، نمایشگاه های هنرهای تجسمی شروع به کار می کنند و هنرمندان تجسمی شامل نقاشان، مجسمه ‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست ها، خوشنویسان و … تلاش ها و کارهای اخیر خودرا در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می گذارند. «آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه های هنری است و البته که به سبب تعطیل بودن بیشتر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می آورد. بر این اساس، در سلسله گزارش های «هنرهای تجسمی در هفته ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همین طور برخی نمایشگاه ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.
برگزاری دوسالانه و شب خوشنویسان در قزوین به سیاق هر دوره
مراسم معرفی برگزیدگان هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران در چهار بخش ثلث، شکسته نستعلیق، نستعلیق و نسخ عصر جمعه ۲۹ دی ماه در دانشگاه فرهنگیان قزوین اجرا شد. در این مراسم، برای اولین بار یک بانوی خوشنویس از استان مرکزی در بخش شکسته نستعلیق به عنوان برگزیده نخست معرفی گردید.
در جریان برگزاری مراسم اهدای جوایز هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گواهی درجه یک هنری را به ۱۰ هنرمند خوشنویس اهدا کرد و راضیه فولادی، شهربانو نجفی، صفر نورزاد، رضا ظرفیان، عباس نوری علویجه، محمدرضا معین خواه، علی رضا زندی، حسین خسروی فاردقی، روح الله دلخانی و محمدجواد شکوهی فر، هنرمندانی بودند که گواهی درجه یک هنری خودرا از وزیر فرهنگ دریافت نمودند.
همچنین، نمایشگاه هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرای بهشتیان سعدالسلطنه قزوین راه اندازی شد. در این نمایشگاه، ۱۶۵ اثر منتخب از هنرمندان توانمند عرصه خوشنویسی در چهار گرایش نستعلیق، نستعلیق شکسته، ثلث و نسخ به نمایش درآمده است.
هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران با گرامیداشت یاد استاد برجسته خط نسخ، علاالدین تبریزی انجام می شود. این نمایشگاه تا ۱۳ بهمن ماه، همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۶ الی ۲۰ پذیرای عموم علاقه مندان است.
بیست سالگی «تصویرسال» و «فیلم تصویر» و تغییرات جدید
در هفته ای که گذشت، فراخوان بیستمین دوره «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر» اعلام گردید که مقرر است از یکم تا هجدهم اسفند ماه ۱۴۰۲ همچون دوره های گذشته با در اختیار داشتن تمامی فضاهای نمایشگاهی و نمایش فیلم خانه هنرمندان ایران اجرا شود.
ویژگی اصلی بیستمین دوره، مرور آثار ارائه شده در بیست سال قبل (منتخبی از آثار چاپی عکاسی، گرافیک و کاریکاتور در گالری ها و نیز نمایش فیلم های برنده جایزه و منتخبی از فیلم های شاخص ارائه شده در دوره های پیشین جشنواره فیلم تصویر) است. آثار جدید نمایشگاهی فقط در بخش ویژه «عکس های موبایلی» ارائه خواهد شد. فراخوان کامل بیستمین دوره تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر اینجا قابل دسترس است.
شمارش معکوس برای شانزدهمین جشنواره «تجسمی فجر»
در میانه هفته ای که گذشت نشست خبری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر انجام شد و محمد خراسانی زاده رئیس شورای سیاست گذاری، امیر عبدالحسینی دبیرکل و مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری جشنواره به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
در این جلسه بر این مساله تاکید شد که مقرر است جشنواره تجسمی فجر از نمایشگاه فراتر برود و به جنبه های تخصصی تجسمی ورود پیدا کند و هر آنچه نگاه کاربردی باشد مدنظر قرار گیرد؛ از همین منظر به بخش ناشران کتاب های تجسمی نیز توجهی ویژه شده است. در داوری آثار نیز توجه به سه خاصیت «نگاه خلاقانه»، «نگاه نوآورانه» و «توجه به زیبایی شناسی» مدنظر قرار گرفته است.
بخش های نمایشگاه جشنواره عبارت است از: در موزه هنرهای معاصر تهران، نمایشگاه «مفاخر» با نگاهی به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می گردد که روز یکشنبه هشتم بهمن افتتاح می گردد. بخش دوم نمایشگاه «آینه در آینه ۳» است که به گرافیک انقلاب توجه ویژه دارد و در مجموع ۱۳۵ اثر از ۱۲۵ هنرمند روی دیوار می رود.
در موسسه صبا فرهنگستان هنر نیز ۸۵۴ اثر در بخش های «مسابقه»، «قله ها»، «هنرمند محور» و «بازار هنر» از ۶۰۶ هنرمند به نمایش درمی آید که این نمایشگاه روز سه شنبه دهم بهمن ماه افتتاح خواهد شد که تلفیقی از ۱۷ بخش جشنواره است.
در بخش استانی یا «تجسم هنر» ۳۲ دبیر هنری استانی کار دبیری را انجام دادند. در این بخش، هفت هزار اثر بازنگری شده است و هزار و ۴۰۰ اثر در استانها از ششم بهمن به تناوب برنامه ریزی در استانها به نمایش در می آید. بنا بر اعلام مسعود زنده روح کرمانی، تلاش مجموعه هیات داوران و دبیران بر هنر نو و خلاق بود که انتخاب های سختی نیز داشتند.
به گفته امیر عبدالحسینی، ۲۲ فیلم هنرهای تجسمی به دبیرخانه ارسال شده که تا پایان هفته، داوری آنها به انجام می رسد. قبل از این نیز، دبیرکل جشنواره شانزدهم تجسمی فجر با صدور احکامی مجزا محمد حمیدی مقدم را به عنوان دبیر و احمد الستی، سیدعلی میرفتاح و مهرداد اسکویی را به عنوان داوران بخش فیلم های مستند هنرهای تجسمی این رویداد هنری معرفی کرده بود.
یک نمایشگاه ضد جنگ در همین نزدیکی
نشست خبری رونمایی از کتاب کارتون و کاریکاتور «بیمارستان منطقه جنگی نیست» و همین طور مراسم افتتاحیه نمایشگاه کارتون و کاریکاتور با همین عنوان، عصر دوشنبه دوم بهمن ماه در عرصه هنری اجرا شد.
در این نمایشگاه، ۳۶ هنرمند تراز اول از ۲۴ کشور خارجی که در بحث کارتون و کاریکاتور مشهور هستند، همچون کارلوس لتوف و گیلمار از برزیل اثر دارند که برمبنای گفته عباس ناصری کیوریتور نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «بیمارستان منطقه جنگی نیست»، اسامی هنرمندانی که در نمایشگاه آثار خودرا به نمایش گذاشتند، لرزه به تن صهیونیست ها می اندازند.
زرویی نصرآباد مدیرکل هنرهای تجسمی حوزه هنری در این مراسم عنوان کرد: جنگی که الان شاهدش هستیم جنگی نابرابر و رسانه ای است و اگر ما بخواهیم کاری را که در جبهه فرهنگی می شود با جنگ نظامی مقایسه نماییم و کارایی ادوات هنری را به مثابه نیروهای جنگی ببینیم، بطور قطع هنرمندان تجسمی یکی از پیش قراولان هستند که در کمترین زمان تاثیرگذارترین پاسخ ها را ارائه کرده اند. هنرهای تجسمی خصوصاً کاریکاتور و گرافیک را می توان به مثابه ادوات دور بُرد و نقطه زن دانست و همانطور که رهبری می فرمایند باید از زبان هنر استفاده کرد، در این نمایشگاه نیز اهتمام شد تا با این سلاح وارد کار شویم.
نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «بیمارستان منطقه جنگی نیست» از ۳ تا ۹ بهمن ماه و از ساعت ۹ تا ۱۸ در نگارخانه عالی آماده میزبانی از علاقه مندان خواهد بود.
«شیر بیشه زار» حسن روح الامین می تازد
در هفته ای که گذشت، حسن روح الامین هنرمند نقاش که آثاری با تم مذهبی و آیینی بسیاری در مناسبت ها خلق می کند، در شب ولادت حضرت علی (ع) و همزمان با روز پدر، تابلوی «بیشه زار» را خلق کرده و آنرا در اختیار عاشقان علوی قرار داده است.
این تابلوی نقاشی، به صحنه نبرد حضرت امیرالمومنین مقابل السلام در جنگ صفین و مردانگی ایشان در این جنگ اشاره دارد که از ایشان تعبیر به «شیر بیشه زار» شده و بارها در آثار بصری و صوتی تاکید گردیده است.
آغاز نمایشگاه های هنری در آدینه
نمایشگاه های آنلاین نقاشی آرمان یعقوب پور در گالری گلستان، نمایشگاه نمایشگاه نخستین جشنواره ملی عکس معدن در خانه هنرمندان، نمایشگاه تصاویر مریم ورزی با عنوان «وجوه» به کیوریتوری سارا کریمان در مجموعه فرهنگان پاسداران، نمایشگاه انفرادی نقاشی هومن مهری با عنوان «درخت سودا» در نگارخانه بهارک، نمایشگاه گروهی «بعد از این» در گالری استخر و نمایشگاه مجسمه و نقاشی خط «فضای منفی» در گالری شمیس، همچون نمایشگاه هایی است که جمعه ۶ بهمن ماه افتتاح خواهند شد.
همچنین، نمایش آثار برگزیده دومین رویداد «جایزه بزرگ نقاشی معاصر ایران» دوم بهمن در گالری های خانه هنرمندان ایران برگزار شده است. نمایشگاه نقاشی «نقش رسول» شامل نقاشی های حسین عینی بخش روز ۵ بهمن در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) شروع به کار کرد.
امروز همین طور مقرر است نوزدهمین حراج تهران با ارائه ۹۰ اثر اجرا شود. در نوزدهمین دوره حراج، آثاری در رده بندی کلاسیک از هنرمندانی نظیر ابراهیم جباری (جبار بیک)، حسین قوللر آقاسی، علی محمد حیدریان، محمود زنگنه، محمود فرشچیان و در رده بندی مدرن از سهراب سپهری، بهمن محصص، حسین زنده رودی، پرویز تناولی، محمد احصایی و صادق تبریزی پیشگام فقید مکتب سقاخانه ارائه شده است.


منبع:

1402/11/06
16:28:09
itemprop="bestRating">5
334
تگهای خبر: آنلاین , دانشگاه , زیبایی , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد