وبلاگ آفتاب
در یك مطالعه دانشگاهی تاكید شد

ضرورت استفاده بیمارستان ها از آخرین استانداردهای ارتقاءدهنده سلامت

ضرورت استفاده بیمارستان ها از آخرین استانداردهای ارتقاءدهنده سلامت

به گزارش وبلاگ آفتاب، ارتقای منظم استانداردهای بیمارستانی، نقشی ویژه در رسیدن به کارایی بالا در رسیدگی به سلامت عموم مردم در این سازمان های سلامت دارد. محققان کشور در این خصوص، آخرین استانداردهای بیمارستان های معروف به ارتقاء دهنده سلامت را بررسی نموده اند.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، ارتقای سلامت شامل روند توانمندسازی افراد در جهت افزایش کنترل روی ارتقای سلامتی شان است. یک فرد یا گروه برای دستیابی به سلامت کامل فیزیکی، روانی و اجتماعی باید توانایی شناسایی و درک آرزوها و ارضای نیازها و تغییر و تعامل با محیط را داشته باشد. ازاین رو سلامت بعنوان منبع زندگی روزمره درنظرگرفته می شود و نه بعنوان هدف زندگی. سلامت، مفهومی مثبت است که بر منابع اجتماعی و فردی همانند ظرفیتهای فیزیکی تاکید می ورزد. بنابراین ارتقای سلامت فقط مسئولیت بخش سلامتی نیست و به فراتر از شیوه زندگی سالم یعنی به سمت سلامت سوق پیدا می کند.

بنا بر گفته های صاحب نظران، بیمارستان ها نقش مهمی را در ارتقای سلامت، جلوگیری از بیماری ها وتامین خدمات بازتوانی ایفا می کنند. بعضی از این فعالیت ها یک جزء لازم از کار بیمارستان بوده اند، با این وجود شیوع درحال افزایش بیماری های در رابطه با شیوه زندگی و مزمن، نیازمند چشم اندازی وسیع تر و تأمین سیستماتیک فعالیتهایی چون آموزش درمان، راهبردهایی برای ارتباطات مؤثر جهت توانمندسازی بیماران برای قبول یک نقش فعال در مدیریت بیماری های مزمن و یا مشاوره های تشویق کننده است. در این خصوص، رویکرد غالب در مدیریت کیفیت بیمارستان ها ازطریق تنظیم استانداردهای خدمات است.

گروهی سه نفره از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان و دانشگاه علوم پزشکی ایران در نامه ای به سردبیر فصلنامه علمی و پژوهشی «آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران» که توسط انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران منتشر می شود، آخرین استانداردهای بیمارستان های ارتقاء دهنده سلامت را یاد شده قرار داده اند.

به گفته محمدعلی سیف ربیعی، پژوهشگر گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی همدان و همکارانش، «پس ازشناسایی احتیاج به استانداردهای ارتقای سلامت در بیمارستان ها، سازمان جهانی سلامت، کارگروهی را در نهمین کنفرانس بین المللی بیمارستان های ارتقاءدهنده سلامت در کپنهاگ دانمارک درماه مه سال ۲۰۰۱ تشکیل داد. ازآن زمان به بعد چندین کارگروه و شبکه کشوری روی تدوین این استانداردها کار کرده اند».

این محققان می گویند: «در نتیجه این اقدامات، پنج استاندارد مرکزی قابل استفاده در تمام بیمارستان ها تدوین شد. درسال ۲۰۰۴ میلادی ۵ استاندارد و ۶۸ سنجه اندازه گیری برای خودارزیابی بیمارستان های ارتقاءدهنده سلامت ازسوی سازمان جهانی سلامت منتشر گردید. سپس برای تسهیل در روند خودارزیابی بیمارستان های ارتقاءدهنده سلامت و با عنایت به بازخوردهای دریافت شده، سنجه های اندازه گیری تعدیل شده به ۴۰ سنجه در همان ۵ استاندارد تغییر یافت».

طبق اطلاعات عرضه شده در این تحقیق، استانداردهای فوق و استانداردهای فرعی به زبان فارسی ترجمه شدند و برای خودارزیابی و بررسی در بیمارستان های مختلفی همچون در استان آذربایجان شرقی و همدان مورد استفاده قرار گرفتند.

سیف ربیعی و همکارانش اظهار کرده اند: «مجموعه فعلی استانداردهای بیمارستان های ارتقاءدهنده سلامت یا به اختصار HPH در سال ۲۰۲۰، بعد از بازبینی به ۵ استاندارد و ۱۸ استاندارد فرعی تبدیل شدند که با استراتژی جدید جهانی این گونه بیمارستان ها برای سالهای ۲۰۲۵-۲۰۲۱ هماهنگ است و با اصول خط مشی جهانی بهداشت فعلی هم همسو است».

به بیان این پژوهشگران، «این استانداردها نتیجه کار قابل توجه گروههای کاری مختلف در سالهای گذشته است. این سند حالا حاوی مجموعه ای جامع از استانداردها است که با استفاده از آن، بیمارستان های ارتقاءدهنده سلامت و سایر مراکز خدمات سلامت قادر به ارزیابی عملکرد خود خواهند بود».

هدف اصلی این راهنمای استاندارد بیمارستان های ارتقاءدهنده سلامت، تشویق تفکر، شناسایی زمینه های بهبود و آغاز فرآیندهای بهبود مستمر است. ضمنا باید اشاره نمود الان این استانداردها به زبان فارسی ترجمه شده و در وبسایت شبکه بیمارستان های ارتقاءدهنده سلامت سازمان جهانی بهداشت جهت استفاده در خودارزیابی بیمارستان های ایرانی در دسترس هستند.





منبع:

1402/10/22
15:22:02
itemprop="bestRating">5
236
تگهای خبر: آموزش , اطلاعات , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد