وبلاگ آفتاب
در گفت وگو با وبلاگ آفتاب مطرح شد؛

جهان امروز جهان تلفیق و ترکیب است

جهان امروز جهان تلفیق و ترکیب است

وبلاگ آفتاب: به گزارش وبلاگ آفتاب، سپیده صباغ کارگردان و بازیگر کنسرت نمایش ناکجا آباد ضمن اشاره به چگونگی تلفیق موسیقی و تئاتر در این اثر عنوان نمود این نمایش با الهام از ادبیات فولکلور تولید و اجرا شده است.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، کنسرت نمایش «ناکجا آباد» به کارگردانی سپیده صباغ اینروزها در تماشاخانه ملک درحال اجراست. این کنسرت نمایش بر مبنای ادبیات عامیانه «ترکه و تبر» به قلم محمود توسلیان و با آهنگسازی پیمان خازنی روی صحنه رفته است. این اثر با تمی عاشقانه، قصه عشق ملک سلیم به دختر شاه پریان روایت می کند. «ناکجا آباد» نخستین نمایشی است که صباغ کارگردانی می کند، او فارغ التحصیل رشته کارگردانی نمایش است و پیش از این بعنوان بازیگر در سریال هایی همچون «سراب» و «برابر با اصل» و نمایش هایی مثل «بکت»، «کافه عاشقی»، «ترانه های شرقی» و «کوکوی کبوتران حرم» حضور داشته است. صباغ در رابطه با شیوه اجرایی کنسرت نمایش «ناکجا آباد» به خبرنگار مهر اظهار داشت: انتخاب من این بود که کارگردانی این کار، بخصوص در زمینه میزانسن و طراحی حرکت تداعی کننده هیچ کدام از اشکال هنری که با هم ترکیبشان کرده ایم؛ کنسرت یا نمایش نباشد اما در عین حال حس آشنایی را در مخاطب ایجاد نماید. در واقع می خواستم تماشاگر کنسرت نبیند اما حس حضور در کنسرت به او دست دهد. تئاتر نبیند اما خودش را در فضای تئاتر بیابد. وی در پاسخ به اینکه تجربه بازیگری و تحصیلات دانشگاهی اش در رشته کارگردانی چه تاثیری در خلق این اثر داشته است، توضیح داد: ما در دوره دانشگاه به صورت تخصصی با موسیقی و کاربردهای نمایشی اش آشنا شدیم و به اشکال مختلف در اتودها و تمرین هایمان از موسیقی بهره برده ایم و بخش زیادی از داشته ها و دانسته هایم را مدیون و مرهون آن دوره و تجربیاتش می دانم؛ تجربیاتی که امروز بخشی از آن روی صحنه «ناکجا آباد» دیده و شنیده می شود. کارگردان کنسرت نمایش «ناکجا آباد» در رابطه با تجربه مینیمالیستی طراحی صحنه، نور و موسیقی این اثر بیان نمود: اگر بخواهیم کمی موسیقی سنتی را موشکافانه بررسی نماییم، ذات موسیقی سنتی مینیمال نیست ولی در چند دهه اخیر موسیقیدانان سرشناسی در حوزه سنتی چون حسین علیزاده و کیهان کلهر، در تلاش بوده اند که رفتارهای مینیمالی را با حفظ رویکرد سنت ارائه کنند.
وی ادامه داد: به نظر من این موسیقیدانان در کارشان موفق بوده اند، به صورتی که تأثیر آنرا امروز می توانیم بر نسل جوان ببینیم. این صحنه هم به آهنگسازی پیمان خازنی در تلاش است تا مینیمالی از ژانر موسیقی ایرانی ارائه کند. شاید همین خاصیت متمایز موسیقی سنتی ایرانی و تلفیق تئاتر مدرن نکته ای بود که من و پیمان خازنی را ترغیب به انجام این کار کرد. صباغ در رابطه با این که «ناکجا آباد» را چقدر نمایش و چقدر کنسرت می داند، توضیح داد: به نظر من جهان امروز، جهان تلفیق و ترکیب است. جهان شناور بینا رشته ای است. از طرفی به نظر من هنر امروز ما نیاز مبرمی به چنین ترکیب ها و تلفیق های شناور بین مدیوم های هنری دارد تا بتواند قشرهای مختلف جامعه را با سلایق و انتخاب های متفاوت در کنار هم به تماشا و لمس یک اثر هنری بنشاند. وی افزود: ما هم در این کار سعی کردیم با ترکیب کردن موسیقی و تئاتر با الهام از ادبیات فولکلور، محصولی ارائه دهیم که باب طبع طیف گسترده تری از مخاطبان آثار هنری قرار بگیرد. من هم می توانم اسم این کار را تئاتر بگذارم چون که عناصر نمایشی مثل طراحی صحنه و لباس، نور و میزانسن و بازی و غیره به سیاق آشنای تئاتری در آن موجود است. هم می توانم اسمش را کنسرت بگذارم چون موسیقی و ساز و آواز در آن به کار گرفته شده است. اما ترجیح می دهم از بین این ۲ گزینه اسمی برایش انتخاب نکنم و بگذارم مخاطب هرطور که سلیقه اش می کشد با کار مواجه شود. صباغ در انتها در رابطه با حضورش در این کار توضیح داد: قبلا سابقه ی آشنایی و همکاری با جناب خازنی را داشته ام و هر دوی ما ذهنیت مشابه و نزدیکی در مورد ترکیب شکل های مختلف هنری داریم. متنی از طرف وی پیشنهاد شد به قلم آقای توسلیان که به نظرم آمد جای کار دارد و سابقه تئاتری ام حکم می کرد که عمق دراماتیک بیشتری به متن بدهم. در نتیجه با عنایت به پتانسیل موجود در متن و با رجوع به الگوی سفر قهرمانی یونگ و اسطوره شناسی جوزف کمپل مشغول بازنویسی شدم و نتیجه شد آنچه که می بینید. سپیده صباغ، میثم اکبری، زهره فیروزی، آتنا قرائی، مهشید زبردست بازیگران این اثر نمایشی هستند. میثم اکبری و زهره فیروزی بازی خوانی این کنسرت نمایش را برعهده دارند. احسان افشاری، مسعود کلانتری، امیر ارجینی و محمدعلی بهمنی، شاعران اشعار کنسرت نمایش «ناکجاآباد» هستند. پیمان خازنی، اردوان عزیزی، آتنا قرایی، آنیتا هراتی، محمدعلی کشانی و ساجد رضوی به همراه ساحل سراج، همخوان در گروه نوازندگان قرار دارند. اویس سعیدیان، فهیمدخت بابایی، مریم شایسته و مسعود داریوشی هم هم سرایی این کنسرت نمایش را برعهده دارند. همینطور ملینا فرجی نوازنده سنتور و بهنام بیات نوازنده کمانچه در ضبط آهنگ «چشم جادو» کنسرت نمایش «ناکجاآباد» همکاری داشته اند. دیگر عوامل این نمایش عبارتند از شهاب الدین سیدی تهیه کننده، شایان شفابخش گرافیک و طراح پوستر، کوروش جوان عکاس، مهسان رجبی طراح لباس، سید مصطفی طباطبایی دکوراتور، صبا گلباز خوشنویس، طراح صدا آستیاژ ضیائی، پیام سوری ضبط صدا، زهرا نورا نجفی مشاور رسانه و تبلیغات فضای مجازی، آیلار احمدی عکاس و فرشید مصدق طراح نور. این کنسرت نمایشتا ۱۹ دیماه در تماشاخانه ملک روی صحنه است.

1402/10/09
08:20:00
itemprop="bestRating">5
342
تگهای خبر: بازی , تبلیغات , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد