وبلاگ آفتاب
هنرهای تجسمی در هفته ای كه گذشت؛

برگزاری انتخاباتی ابهام برانگیز در انجمن خوشنویسان

برگزاری انتخاباتی ابهام برانگیز در انجمن خوشنویسان

به گزارش وبلاگ آفتاب، در هفته ای که گذشت، علاوه بر برگزاری انتخابات برای تصدی گری شورایعالی ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران، یک نمایشگاه مجسمه هم با تبلیغی هنجارشکن کار خویش را اطلاع رسانی کرد.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، هنرهای تجسمی یکی از عرصه های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می شود. در گزارش پیش رو درصدد هستیم تا گوشه ای از این مهجور بودن را جبران نماییم. هرچند جمعه ها روز تعطیل شمرده می شود اما در این روز، نمایشگاه های هنرهای تجسمی شروع به کار می کنند و هنرمندان تجسمی شامل نقاشان، مجسمه ‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست ها، خوشنویسان و … تلاش ها و کارهای اخیر خودرا در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می گذارند.
«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه های هنری است و البته که به سبب تعطیل بودن اغلب مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می آورد. بر این اساس، در سلسله گزارش های «هنرهای تجسمی در هفته ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همین طور برخی نمایشگاه ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.
برگزاری انتخابات شورای عالی ارزشیابی هنری خوشنویسان و برخی ابهامات!
از آنجا که انجمن خوشنویسان ایران، مانند برخی انجمن های هنری، برگزاری مجامع خودرا به صورتی شفاف اطلاع رسانی نمی کنند و همین طور حدودا اصلاً انتخابات هیات مدیره خودرا برای رسانه ها به صورتی شفاف اعلام نمی کنند، همیشه نقطه ابهام برای ما خبرنگاران بوده است! وقتی اساسنامه انجمن خوشنویسان ایران را مطالعه کنید با ۶۵ ماده، ۱۱۹ بند و ۳۳ تبصره مواجه می شوید که درک آن شاید برای شخصی که در گعده های خوشنویسی حضور ندارد و همین طور از نظام استاد شاگردی مرسوم چیزی نمی داند، سخت باشد. در حقیقت غلامحسین امیرخانی همیشه به عنوان عضو اصلی و بصورت قطعی رئیس هیات مدیره این انجمن انتخاب می شود و دیگر اعضا هم تغییر چندانی نمی کنند و پیگیری های خبرنگار مهر هم طی چندین سال، در خصوص شیوه انتخاب این هیات مدیره، به نقطه روشنی نرسیده است!
اما جالب است که در هفته ای که گذشت، جلسه ای انجام شد که در آن، استادان انتخابی برای تصدی گری شورای عالی ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران برای اولین بار عرضه شدند و چون این جلسه با حضور محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد و محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی برگزار گردید، بصورت محدودی رسانه ای شد!
بر این اساس، استادان انتخابی برای تصدی گری شورای عالی ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران در رشته های مختلف خوشنویسی به شرح زیر انتخاب شدند:
در بخش شکسته نستعلیق؛ حسین غلامی ۴۸ رای، مهدی فلاح ۴۷ رای، محمود رهبران ۳۴ رای، مهدی فروزنده ۳۰ رای، عبداله جواری ۲۹ رای، الهه خاتمی و محسن تقی زاده ۱۷ رای، علی فرزانه ۱۴ رای، علی مقارن عسگری ۱۴ رای، مجتبی سبزه و سید علی سجادی ۱۲ رای، رسول مرادی ۱۱ رای، صادق احد پور ۷ رای و محمدی تبار با ۶ رای و در بخش نستعلیق؛ علی اکبر رضوانیان ۶۳ رای، غلامرضا وکیلی ۳۸ رای، سید علی فخاری ۳۴ رای، صحافی مقدم ۳۰ رای و مهدی اسماعیلی مود ۲۹ رای انتخاب شدند.
در بخش نسخ؛ فرهاد شیرخانی با ۶۱ رای و علیرضا بخشی با ۳۸ رای و در بخش ثلث؛ مجید جدیدی با ۴۳ رای و مجید داستانی ۳۱ رای انتخاب شدند.
از بین نفرات انتخابی در بخش نستعلیق سه نفر اول به ترکیب اعضای شورای ارزشیابی قبل که بیش از ۲۵ سال سابقه خدمتی دارند (غلامحسین امیرخانی، محمد سلحشور، علی شیرازی و امیراحمد فلسفی) اضافه می شوند و به ترتیب نفر سوم به بعد به عنوان نفرات علی البدل و در بخش شکسته نستعلیق دو نفر اول به عنوان نفرات اصلی به شورای ارزشیابی قبلی که سابقه بیش از ۲۵ سال دارند (یدالله کابلی، محمد حیدری و مجتبی ملک زاده) اضافه می شوند و مابقی علی البدل هستند. در قسمت نسخ هم دو نفر اول به نفر اصلی شورای ارزشیابی، محمدعلی قربانی که سابقه بیش از ۱۵ سال دارد و در قسمت ثلث دو نفر اول به استادان متقدم عضو شورای ارزشیابی اضافه شدند.
انتخاب هایی که به عنوان نتایج این جلسه اعلام شده، برمبنای بند ۳۵ اساسنامه انجمن خوشنویسان که در تصویر زیر قابل مشاهده می باشد، باز هم با ابهام همراه است! چونکه علاوه بر تکرار اسامی افرادی که قبل تر هم در انجمن فعالیت دارند، از نظر تعداد هم باتوجه به بند ۳۵ مغایرت هایی وجود دارد.
کاندیدا شدن افراد تکراری برای شوراهای انجمن خوشنویسان در صورتی است که این انجمن بیش از ۲۲۰ شعبه در سطح کشور و خارج از کشور تأسیس کرده است و تا حالا حدود پنج هزار نفر از انجمن خوشنویسان ایران با درجه ممتاز فارغ التحصیل شده اند و حدودا نیمی از این افراد شرایط کاندیدا شدن را دارند.

معرفی هنرمندان و هیات انتخاب «نماز و نیایش» و دبیران هنری بخش «تجسم هنر فجر»
اعضای هیات انتخاب و اسامی هنرمندان عکاس راه یافته به نهمین جشنواره ملی «نماز ونیایش به روایت دوربین» اعلام گردید. هیات انتخاب و داوری نهمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین متشکل از ابراهیم سلیمانی، امیرعلی جوادیان و مسعود زنده روح، هنرمندان عکاس راه یافته را اعلام نمودند که اینجا قابل مشاهده می باشد.
همچنین، طبق اعلام دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، ۲۸ استان در برگزاری این رویداد هنری مشارکت خواهند داشت. وی همین طور با صدور احکامی مجزا دبیران هنری بخش «تجسم هنر» را در استانهای مختلف منصوب نمود که اسامی آنها از اینجا قابل مشاهده می باشد.
رونمایی از کتاب یک کاریکاتوریست و برگزاری نمایشگاه ۳ پیشکسوت تجسمی
کتاب مروری بر زندگی و آثار بهمن رضایی شنبه دوم دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی گردید. بهمن رضایی کاریکاتوریست، نقاش، تصویرگر و شاعر طنزپرداز متولد سال ۱۳۱۳ است. وی در دوران فعالیت خود همیشه در تلاش بود برای تبدیل کاریکاتورها به اثری هنری و ماندنی و فراتر از به تصویر کشیدن یک مبحث خبری و اجتماعی بوده است.

همچنین، نمایشگاه گروهی آثار سه هنرمند پیشکسوت هنرهای تجسمی با عنوان «سه رخ» دوشنبه ۴ دی ماه با حضور خالقان آثار در گالری عالی حوزه هنری راه اندازی شد. در این نمایشگاه علی اصغر یوزباشی با مجسمه هایی از چهره های فرهنگی و هنری، سیدحمید شریفی آل هاشم با آثار تصویرسازی، طراحی جلد کتاب و پوستر و ناصر سیفی با آثار طراحی و نقاشی چهره ها حضور دارند.
وجه تسمیه دیگر عنوان «سه رخ» برای این نمایشگاه، حضور منتخبی از آثار سه هنرمند هنرهای تجسمی است که با سه نگاه متفاوت، بیان تجسمی خودرا در ساخت چهره در آثار خود به معرض نمایش گذاشته اند.
تبلیغ یک نمایشگاه با عکسی هنجارشکن!
صبح چهارشنبه ششم دی خبری از روابط عمومی یک نمایشگاه هنری برای رسانه ها همراه پوستر ضمیمه شده آن، ارسال شد که در آن از تصویری غیراخلاقی استفاده شده است.
بر اساس اطلاع خبرنگار مهر، طبق بخشنامه، درخواست برگزاری نمایشگاه باید یک هفته زودتر و طبق بند ۱-۱-۷ به اداره کل هنرهای تجسمی ارسال شود. درخواست برگزاری این نمایشگاه مجسمه هم ابتدای هفته به اداره کل تجسمی ارسال شده است.
طبق اعلام مصطفی زراوندیان دبیر شورای هنری اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرنگار مهر، در رابطه با تخلف آشکار این گالری اظهار داشت: بین کارهایی که گالری دار برای اداره کل فرستاده، موردی که در پوستر آمده، دیده نشده است. بدین سبب این نگارخانه میزبان، بامداد شنبه ۹ دی تذکر جدی دریافت خواهدنمود.
آغاز نمایشگاه های هنری در آدینه
امروز جمعه هشتم دی ماه؛ نمایشگاه های آنلاین نقاشی عکس شایان حاجی نجف و نمایشگاه آنلاین نقاشی النا تدین در گالری گستان، نمایشگاه گروهی سرامیک و مجسمه بهاره خدایی انارکی، الهه حسینی، مریم طالبی و آناهیتا طیبی با عنوان «امکان بودن» با کیوریتوری صادق باقری در گالری شمیس، نمایشگاه «فراگرفته» با آثاری از شیوا خوشبخت در گالری استخر، نمایش مجموعه آثار هنرمندان خوشنویس با محوریت آثار قرآنی در نگارخانه «ترانه باران»، نمایشگاهی از آثار صدف کباری با عنوان «خیال دشت» در گالری «با»، نمایشگاه انفرادی عکس و چیدمان نازلی عباسی با عنوان «برای زنی که نمی شناسم» در گالری شیدایی، نمایشگاه طراحی «واگویه های من»، نمایشگاه نقاشی «ملکوت فروشی نیست» و نمایشگاه «شب عکس تئاتر» در خانه هنرمندان ایران و نمایشگاه انفرادی آثار مهدی اخویان با عنوان «سنگ ها سخن می گویند» در گالری جاوید، همچون نمایشگاه هایی است که افتتاح خواهند شد.

1402/10/08
18:48:16
itemprop="bestRating">5
291
تگهای خبر: آنلاین , دوربین , نانو , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد