وبلاگ آفتاب

کدام مواد غذایی برای روزهای آلوده سال مناسب ترند؟

کدام مواد غذایی برای روزهای آلوده سال مناسب ترند؟

به گزارش وبلاگ آفتاب، با افزایش آلودگی هوا به صورت فزاینده در خیلی از شهر های جهان، صدمه های تنفسی به علت آلاینده های مختلف موجود در هوا هم افزایش خواهد یافت.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، آلاینده ها همیشه در هوا وجود دارند اما با آلوده شدن هوا، غلظت آنها هم بالا رفته و هوا را برای سلامت افراد خطرناک می کنند. علاوه بر این، عواملی مانند دود سیگار، ذرات گرد و غبار، آلاینده هایی مانند مونو اکسید کربن و رادون، هوا را برای سلامت مضرتر هم می کنند.
باآنکه استفاده از ماسک و انجام اقداماتی برای پیشگیری از آلوده شدن هوا مفید می باشد اما در هنگام آلودگی هوا توجه به رژیم غذایی خاص هم اهمیتی ویژه دارد. برخورداری از یک سیستم ایمنی قوی و مصرف مواد مغذی کافی جهت کمک به مقابله بدن با این آلاینده ها ضروری می باشد. بیشتر از هر ماده مغذی دیگر، مصرف آنتی اکسیدان کافی در ایام آلوده اهمیت بیشتری دارد.
در ادامه چند نکته مفید در رابطه با دنبال کردن رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی در ایام آلودگی هوا به نقل از سایت اینترنتی «نیوز۱۸» آورده شده است:
۱) ویتامین C: قوی ترین آنتی اکسیدان برای بدن ما ویتامین C است که به سادگی در میوه های مرکبات یافت می شود. ویتامین C، محلول در آب است و رادیکال های آزاد را که برای بدن مضر هستند، تخریب می کند. مهم تر از همه، این ماده به بازسازی ویتامین E هم کمک می نماید. همینطور سبزیجاتی مانند برگ گشنیز، گز روغنی، جعفری، کلم و برگ چغندر و میوه هایی همچون آمُله (انگور فرنگی هندی) و «گواوا» سرشار از ویتامین C هستند.
بیشتر بخوانید:
چند سفارش برای مراقبت از خود در هوای آلوده تلاش جهان مدرن برای مهار دود و ترافیک؛ اروپایی که شاید دیگر سبز نباشد ۲) ویتامین E: ویتامین E محلول در چربی نخستین خط دفاعی در مقابل آسیب به بافت های انسانی را فراهم می آورد. روغن های گیاهی مانند آفتابگردان، گلرنگ و روغن سبوس برنج از منابع اصلی ویتامین E برای بدن ما هستند. از منابع غنی دیگر میتوان به بادام، تخمه آفتابگردان و آجیل ها اشاره نمود. ماهی های قزل آلا، اَشپَل و مارماهی ها هم از منابع مهم این ویتامین محسوب می شوند.
۳) بتا کاروتن: بتا کاروتن با تبدیل به ویتامین A در بدن ما نقش مهمی در کنترل التهاب ایفا می کند. از منابع مهم بتا کاروتن میتوان به سبزیجات برگدار، گیاه تاج خروس، گشنیز، شنبلیله، برگ تربچه، هویج، کاهو و اسفناج اشاره نمود.
۴) چربی های امگا -۳: مصرف چربی های امگا -۳ به حفاظت از بدن در مقابل اثرات مضر آلودگی هوا کمک می نماید. بهترین منبع برای چربی های امگا -۳ ماهی ها هستند. البته در صورت گیاهخوار بودن می توانید آجیل ها، دانه هایی مانند گردو، دانه چیا و دانه کتان را هم مصرف کنید. همینطور تخم شنبلیله، دانه خردل و نخود هم از منابع خوب چربی های امگا -۳ محسوب می شوند.
۵) راهکارهای طب سنتی: به غیر از این ویتامین ها و چربی ها، برخی گیاهان و ادویه ها هم دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند. زردچوبه یکی از آنتی اکسیدان های شناخته شده است. مخلوط زردچوبه و روغن حیوانی می تواند سرفه را تسکین و علایم آسم را کم کند.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، اثرات ترکیبی آلودگی هوای محیط و آلودگی هوای خانگی سالانه با هفت میلیون مرگ زودرس در جهان مرتبط می باشد.
به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از سایت اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، علاوه بر این، حدود ۲.۴ میلیارد نفر در معرض سطوح خطرناک آلودگی هوای خانگی قرار دارند چونکه از اجاق های ساده برای پخت و پز استفاده می نمایند که سوخت آن از نفت سفید، زیست توده (چوب، فضولات حیوانات و ضایعات محصولات کشاورزی) و زغال سنگ است.
از دود معلق در شهرها گرفته تا دود در داخل خانه، همگی از اجزای آلودگی هوا هستند که یک تهدید بزرگ برای سلامتی و آب و هوا است.
آلودگی هوای محیط (بیرون) هم در شهر های بزرگ و هم در مناطق روستایی سبب ایجاد ذرات ریز می شود که منجر به سکته مغزی، بیماری های قلبی، سرطان ریه و بیماری های حاد و مزمن تنفسی می شود.
در همین حال به قول متخصصان، رابطه بین آلودگی هوا و سلامت روان امکان دارد یک توضیح بیولوژیکی داشته باشد.
قرار گرفتن در معرض ذرات ریز می تواند سطح سیتوکین را افزایش دهد. سیتوکین ها انتقال دهنده های عصبی ساخته شده در پاسخ به عفونت و التهاب هستند که با افسردگی هم ارتباط دارند. آلودگی هوا همینطور امکان دارد تنظیم خلق وخو و رفتار را مختل کند.
داده های سازمان جهانی بهداشت همینطور نشان داده است که تقریبا تمام جمعیت جهان (۹۹ درصد) هوایی را تنفس می کنند که فراتر از محدودیت های تعیین شده در دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و حاوی سطوح بالایی از آلاینده ها است. همینطور کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​بیشتر در معرض این آلودگی هستند.

کیفیت هوا ارتباط تنگاتنگی با آب و هوا و اکوسیستم های زمین در سطح جهان دارد. خیلی از محرک های آلودگی هوا (یعنی احتراق سوخت های فسیلی) هم منابع انتشار گازهای گلخانه ای هستند. بنابراین، سیاست های کاهش آلودگی هوا، یک استراتژی برد-برد هم برای آب و هوا و هم برای سلامت انسان ها عرضه می کند، بار بیماری های ناشی از آلودگی هوا را می کاهد و همینطور به کاهش کوتاه مدت و بلندمدت پدیده تغییرات آب وهوایی کمک می نماید.




منبع:

1402/09/14
09:27:40
itemprop="bestRating">5
293
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد