وبلاگ آفتاب
گزارش مهر از اكران سینماها؛

رویای هزارمیلیاردی گیشه ها تعبیر می شود

رویای هزارمیلیاردی گیشه ها تعبیر می شود

به گزارش وبلاگ آفتاب، در حالیکه کمتر از چهار ماه به پایان سال ۱۴۰۲ باقی مانده، مجموع فروش سینمای ایران از مرز ۷۵۵ میلیارد تومان عبور کرده است.



خبرگزاری مهر -گروه هنر-زهرا منصوری: از شروع سال جاری و با احتساب فیلم هایی که از اسفند ماه سال قبل به عنوان فیلم های اکران نوروز ۱۴۰۲ روانه پرده سینماها شدند، تا به امروز مجموع فیلم های اکران شده امسال به ۴۴ فیلم رسیده است و نزدیک به ۱۸ میلیون نفر برای تماشای این آثار در سالن های سینما حاضر شده اند.
اگر می خواهید تصویر دقیق تری از اهمیت این آمار داشته باشید، کافی است این نکته را به یاد بیاورید که مجموع مخاطبان سینمای ایران در ۱۲ ماه سال قبل ۱۴ میلیون نفر بوده و سال جاری در کمتر از ۹ ماه این آمار، ۴ میلیون نفر افزایش داشته است.
همه این عدد و رقم ها حکایت از یک حال خوب دارد، حالی خوبی که گیشه سینمای ایران چند سالی بود که در حسرت آن به سر می برد ولی حالا تبدیل به فرصتی برای رویاپردازی های بیشتر شده است.
در گزارش پیش رو مروری بر وضعیت فیلم های مختلف در اکران و سهم هر یک از گیشه ۷۵۵ میلیارد تومانی سال جاری خواهیم داشت؛ آیا حال «سینمای ایران» به اندازه «حال گیشه ها» خوب است؟
وضعیت فیلم های کمدی در اکران ۱۴۰۲
«فسیل زدگی» کلیدواژه ای است که در چند ماه اخیر، به بهانه ای برای انتقاد از وضعیت اکران فیلمها در سینماها تبدیل گشته است. منتقدانی که نسبت به این پدیده اخطار می دهند، سهم بالای فیلم های کمدی با پرچم داری ۲ فیلم «فسیل» و «هتل» را زمینه ساز انحراف جریان تولید و گرایش اغراق شده سینماگران به سمت آثاری از این دست می دانند و معتقد به قربانی شدن گونه های دیگر، به پای سینمای کمدی هستند.
فارغ از این نگاه انتقادی اما نمی توان نقش این جنس از آثار در احیای اقتصاد سینمای ایران آن هم بعد از عبور از سالهای بحرانی کرونا را نادیده گرفت.
حتی خوش بین ترین تحلیل گران چرخه اکران هم گمان نمی کردند فیلم «فسیل» به کارگردانی فیلمسازی نه چندان شناخته شده با ترکیبی معمولی از بازیگران، بتواند بالغ بر ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مخاطب را به سینماها بکشاند و تبدیل به دومین فیلم پرمخاطب سینمای ایران در سالهای بعد از انقلاب شود. نمایی از فیلم «فسیل»
«فسیل» که تنها چند قدم دیگر تا فروش رویایی ۳۰۰ میلیارد تومان فاصله دارد، خون جدیدی در رگ های سینمای ایران جاری کرد و فیلم «هتل» به کارگردانی مسعود اطیابی هم توانست بهترین مکمل برای آن در چرخه اکران ۱۴۰۲ باشد.
«هتل» تا به اینجا بیشتر از ۳.۵ میلیون مخاطب داشته و نزدیک به ۱۶۰ میلیارد تومان فروش کرده است و در صورت ادامه سیر استقبال مخاطبان از آن طی ماه های آتی می تواند یکی از اصلی ترین مدعیان سبقت از «فسیل» در گیشه باشد. نمایی از فیلم «هتل»
در کنار این ۲ فیلم اما از شروع سال جاری و از مجموع ۴۴ فیلم اکران شده، ۸ فیلم کمدی دیگر هم روی پرده رفته اند که سه فیلم «شهر هرت»، «آهنگ دونفره» و «گیجگاه» در بین آنها عملکرد موفق تری در گیشه داشته اند.
فیلم های «عروس خیابان فرشته»، «هولیا»، «معجزه عشق» را هم میتوان از کمدی های نه چندان موفق اکران سال جاری به حساب آورد که با وجود اتمام بازه اکران عمومی شان، فروش هر سه آنها روی هم به ۲۰ میلیارد تومان نرسید.
عجیب ترین عملکرد در بین فیلم های کمدی را هم «دست انداز» به کارگردانی کمال تبریزی داشت که باوجود ترکیب قابل قبول بازیگران کمتر از ۱۹ هزار مخاطب را به سینماها کشاند و مجموع فروش آن به ۹۰۰ میلیون تومان هم نرسید!
«جوجه تیغی» به کارگردانی مستانه مهاجر را هم میتوان تازه ترین کمدی اکران شده در سینماها دانست که تا امروز عملکرد موفقی داشته با فروش نزدیک به ۵ میلیارد تومانی، در جدول فروش هفتگی سینماها جایگاه چهارم را از آن خود کرده است.
وضعیت فیلم های کودک در اکران ۱۴۰۲
هر چند شاید یکی از وجوه سرگرم کننده فیلم های مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان، مربوط به لحن کمدی آنها باشند اما باتوجه به اهمیت این گروه از مخاطبان در چرخه اکران، عملکرد فیلم های این حوزه را مجزا از فیلم های کمدی بررسی می نماییم.
از میان ۴۴ فیلم اکران شده سال جاری، سینمای کودک و نوجوان ۶ نماینده در چرخه اکران داشتند که البته عملکرد بسیار متفاوتی در گیشه داشته اند.
در میان این فیلمها انیمیشن «بچه زرنگ» را بی شک میتوان یکی از پدیده های اکران به حساب آورد. فیلمی که بیشتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را به سالن های سینما کشاند و عنوان «پرمخاطب ترین انیمیشن سینمای ایران» را از آن خود کرده، مجموع فروش این انیمیشن از مرز ۴۳ میلیارد تومان فراتر رفته و شیب صعودی استقبال از آن هنوز کم نشده است. نمایی از انیمیشن «بچه زرنگ»
فیلم عروسکی «نارگیل ۲» هم دیگر فیلم سینمای کودک در چرخه اکران سال جاری است، که عملکرد بسیار موفقی در گیشه داشته است. جذب بالغ بر نیم میلیون مخاطب و فروشی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان، برای یک فیلم کودک، قابل توجه است.
«بابا سیبیلو» با فروش ۴ میلیارد تومانی و ۲ فیلم «بچه های طوفان» و «میان صخره ها» با فروشی کمتر از ۵۰ میلیون تومان، دیگر فیلم های سینمای کودک و نوجوان در اکران سال جاری بودند که عملکرد موفقی در گیشه نداشتند.
فیلم «سلفی با رستم» به کارگردانی حسین قناعت، تازه ترین فیلم سینمای کودک در چرخه اکران سال جاری است که هنوز در رابطه با کیفیت استقبال مخاطبان از آن نمی توان قضاوتی داشت.
وضعیت فیلم های غیرکمدی در اکران ۱۴۰۲
با احتساب ۱۶ فیلم کمدی و کودک اکران شده از شروع سال جاری، میتوان گفت سهم فیلم های غیرکمدی شامل سینمای اجتماعی تا سینمای سیاسی و حتی دفاع مقدس، در ترکیب اکران سال جاری ۲۸ فیلم بوده است.
موفق ترین فیلم غیرکمدی اکران سال جاری در گیشه فیلم «سه کام حبس» بوده که با فروش ۱۹.۵ میلیارد تومانی تا امروز ششمین فیلم پرفروش سال شمرده می شود. رتبه بعدی در بین فیلم های غیرکمدی هم به «کت چرمی» تعلق می گیرد که نزدیک به ۱۴.۵ میلیارد تومان در گیشه فروش داشت. نمایی از فیلم «سه کام حبس»
فیلم های «غریب» با فروش ۱۰ میلیارد تومانی، «مصلحت» و «جنگ جهانی سوم» با فروش ۷ میلیارد تومانی، «بی مادر» با فروش ۶ میلیارد تومانی، «دسته دختران»، «آخرین تولد» و «عامه پسند» با فروش تقریبی ۴ میلیارد تومانی و «ستاره بازی»، «حدود ۸ صبح» و «نگهبان شب» با فروش تقریبی ۳ میلیارد تومانی هم از دیگر فیلم های غیرکمدی اکران سال جاری بودند که میتوان عملکرد آنها را در گیشه متوسط ارزیابی کرد.
«یقه سفیدها»، «جنگل پرتقال»، «تصور»، «سرهنگ ثریا»، «شهرک»، «اخت الرضا» و «بعد از رفتن» هم هر یک فروشی در محدوده یک تا دو میلیارد تومان را در گیشه تجربه کردند تا فیلم های جدی اما کم توفیق در چرخه اکران سال جاری باشند.
فیلم های «زنبور کارگر»، «پرونده باز است»، «شماره ۱۰»، «فصل ماهی سفید»، «ستون ۱۴»، «آهو» و «ارثیه فامیلی» با فروش کمتر از یک میلیارد تومان را هم میتوان جزو فیلم های غیرکمدی و شکست خورده در گیشه سال جاری به حساب آورد. نمایی از فیلم «چرا گریه نمی کنی؟»
فیلم «چرا گریه نمی کنی؟» هم از فیلم های اجتماعی تازه اکران شده در سینماهاست که بواسطه رگه های سرخوشانه ای که در روایت دارد، رونمایی از آن در جشنواره فجر با بازخوردهای مثبتی از جانب مخاطبان مواجه گردید و دور از انتظار نیست که در اکران عمومی هم مورد استقبال قرار بگیرد.
سینماداران چه می گویند؟
مجتبی شریعت مدیر مجموعه سینمایی «معین مال» در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با وضعیت استقبال از فیلم های درحال اکران اظهار داشت: باتوجه به موقعیت جغرافیایی سینمای «معین مال» غالب مخاطبان این سینما، مربوط به فیلم های کمدی هستند و بیشترین فروشی که اینروزها داریم مربوط به فیلم «هتل» می شود. فروش این فیلم با فروش هیچ فیلم دیگری قابل مقایسه نیست و پیشتر مشابه این وضعیت را برای فیلم «فسیل» داشتیم.
وی اضافه کرد: در سانس های عصرگاهی سینما هم فیلم «بچه زرنگ» با استقبال خیلی خوبی از جانب کودکان و خانواده ها مواجه می شود. فیلم های جدید اجتماعی اکران شده هم هرچند فروش بالایی ندارند اما این گونه نیست که با سالن خالی مواجه باشند بلکه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد سالن در هر سانس تکمیل است. مدیر سینما «معین مال»: سینما همچنان ارزان ترین تفریح شمرده می شود. از طرفی هم باتوجه به تراکم اتفاقات و اخبار ناراحت کننده در جامعه، مخاطب بدنبال تفریح و تنفس است. بنا بر این فیلم های خنده دار و موزیکال بیشتر موردتوجه قرار می گیرد
این سینمادار در ادامه عنوان کرد: طی بالغ بر ۲ سالی که از افتتاح این مجموعه سینمایی می گذرد، فیلم های کمدی غالباً با استقبال بیشتری مواجه بوده اند اما در این بین اکران فیلم هایی مانند «متری شیش و نیم» می توانند تبدیل به یک استثنا در بین فیلم های اجتماعی شوند.
وی در رابطه با مقایسه عملکرد این سینما امسال نسبت به سال قبل هم توضیح داد: ما در سال جدید با هماهنگی سازمان سینمایی، افزایش قیمت نداشتیم اما تعداد مخاطبان مان در این سال، تقریبا سه برابر سال قبل بوده است، بخشی از این استقبال به سبب تبلیغ خود سینما در منطقه و بخشی از آن به سبب فیلم های کمدی اکران شده مانند «فسیل» و «هتل» است.
شریعت افزود: سینما همچنان ارزان ترین تفریح شمرده می شود. از طرفی هم باتوجه به تراکم اتفاقات و اخبار ناراحت کننده در جامعه، مخاطب بدنبال تفریح و تنفس است. بنا بر این فیلم های خنده دار و موزیکال بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: معتقدم تا پایان سال جاری سینمای ایران هم از منظر مجموع فروش و هم از منظر تعداد مخاطبان، رکورد بی سابقه ای را ثبت خواهدنمود چونکه اغلب فیلم هایی هم که در ماه های آتی مقرر است اکران شود، بیشتر سمت و سوی کمدی دارد. ترکیب فعلی فیلم های اکران در بهترین حالت است و همه گونه های نماینده ای در اکران دارند.
این سینمادار در رابطه با فروش پایین فیلم های غیرکمدی هم اظهار داشت: بعضی از این فیلمها که اتفاقاً فیلم های خوبی هم هستند، به سبب ضعف تبلیغات فروش مناسبی ندارند و بعضی از آنها هم بازیگر شاخصی در ویترین خود ندارند. مثلا «جنگل پرتقال» تنها بازیگر شناخته شده اش سارا بهرامی است و بازیگر دیگری در آن حضور ندارد. اگر فیلم هایی مانند «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» در گیشه موفق می شوند، بخشی از آن مربوط به ترکیب بازیگران آن هاست. نمایی از فیلم «جنگل پرتقال»
هیراد اسماعیلی مدیر مجموعه سینمایی «نارسیس» هم در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با وضعیت فروش این سینما در ماه های اخیر توضیح داد: طبیعتاً از زمانی که فیلم های کمدی درحال اکران هستند، مخاطبان رغبت بیشتری به حضور در سالن سینما دارند و کیفیت خوب این فیلمها هم مزید برعلت شده تا فروش سینماها بالا برود. البته در کنار فیلم های کمدی، فیلم های کودک مانند «بچه زرنگ» و «نارگیل ۲» هم فروش بسیار خوبی داشته اند.
این سینمادار در رابطه با مقایسه عملکرد سال جاری سینماها امسال نسبت به سال قبل اظهار داشت: اساسا یکی از مهم ترین پارامترها در زمینه افزایش استقبال مردم، کیفیت فیلم های درحال اکران است. همینطور این که چه فیلمی و با چه تبلیغاتی اکران می شود، در زمینه استقبال مخاطبان بسیار تعیین کننده است. البته یک فیلم بواسطه تبلیغات دهان به دهان می تواند مخاطبان بیشتری را هم به خود جذب می کند.
مدیر سینما «نارسیس»: تصمیم برای پایان اکران «فسیل» را هم میتوان درست دانست و هم غلط! بالاخره فیلم های جدیدی که اکران می شوند احتیاج به سالن و سانس مناسب دارند اما از سوی دیگر مشخصاً فیلم «فسیل» همچنان مخاطب بالایی دارد و هنوز هم مردم علاقه دارند آنرا تماشا کنند. شاید در آینده با افزایش تعداد سالن های نمایش بتوان این معضل را برطرف کرد
وی اضافه کرد: امسال ابتدا «فسیل» را در ترکیب اکران داشتیم و اینروزها هم فیلم «هتل» را داریم که به خوبی مخاطبان را سرگرم می کنند و تماشای آنها حکم یک تفریح را برای آنها پیدا کرده است. در این شرایط تصمیم برای پایان اکران «فسیل» را هم میتوان درست دانست و هم غلط! بالاخره فیلم های جدیدی که اکران می شوند احتیاج به سالن و سانس مناسب دارند و برای پشتیبانی از آنها باید فیلم های قدیمی تر از اکران حذف شوند اما از سوی دیگر مشخصاً فیلم «فسیل» همچنان مخاطب بالایی دارد و هنوز هم مردم علاقه دارند آنرا تماشا کنند. شاید در آینده با افزایش تعداد سالن های نمایش بتوان این معضل را برطرف کرد.
اسماعیلی تاکید کرد: در همین شرایط ما هم فیلم کمدی و هم فیلم جدی در ترکیب اکران داریم که وقتی مخاطب از سالن خارج می شود بشدت از آن ناراضی است و همزمان فیلم های کمدی و جدی دیگری داریم که مخاطب را راضی می کنند. از این منظر کیفیت فیلم در استقبال مخاطب، بسیار تعیین کننده است.
این سینمادار با اشاره به استقبال خانواده ها از فیلم های کودک اظهار داشت: فیلم های انیمیشنی به خوبی با بچه ها ارتباط برقرار می کنند و شکر خدا شاهدیم که خانواده ها هم از حضور بچه ها در سالن سینما حمایت می کنند. همین که خانواده ها برای حضور بچه ها در سینما وقت می گذارند، اتفاق مبارکی است.
وی در رابطه با استقبال از فیلم های اجتماعی هم اظهار داشت: باتوجه به سابقه مدیریتی که در چند سینما داشته ام، معتقدم فیلم های اجتماعی همواره مخاطب خاص خویش را دارند. شاید اغلب مردم به سینمای کمدی رغبت داشته باشند اما فیلم های اجتماعی هم مخاطبان خاص خویش را دارند و شاید از نظر کمی به اندازه مخاطبان فیلم های کمدی نباشند، اما همواره از فیلم های جدی و غیرکمدی استقبال می کنند.

1402/09/11
10:19:12
itemprop="bestRating">5
257
تگهای خبر: اقتصاد , بازی , تبلیغات , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد