وبلاگ آفتاب
معاون وزیر آموزش و پرورش مطرح كرد

تولید محتوای آموزشی برای روز بدون کیف و کتاب

تولید محتوای آموزشی برای روز بدون کیف و کتاب

وبلاگ آفتاب: معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش از تولید محتوای آموزشی برای روز بی کیف و کتاب توسط وزارت آموزش وپرورش آگاهی داد و اصرار کرد اجرای بی برنامه این روز می تواند مسائلی را در پی داشته باشد؛ بدین جهت نیاز است معلمان حتما برای روز «بدون کیف و کتاب» موقعیت یادگیری خلق کنند.


معصومه نجفی پازوکی در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که معلمان باید برای روز بی کیف و کتاب طراحی آموزشی درستی داشته باشند، اظهار داشت: اگر برای روز بی کیف و کتاب طراحی آموزشی درستی نباشد، اهداف این روز عملیاتی نمی گردد، بدین جهت باید تلاش و این قضیه را بطور کامل به معلمان منتقل نماییم.
وی با تأکید بر این که معلم باید حتما برای روز بی کیف و کتاب موقعیت یادگیری ذیل شش ساحت تربیتی مورد نظر سند تحول بنیادین آموزش وپرورش بمنظور رساندن دانش آموزان به شایستگی های عمومی بوجود آورد، با اشاره به برگزاری روز بی کیف و کتاب برای مدارس ابتدایی شهر تهران طی هفته گذشته، افزود: در آن روز بازدید از برخی مدارس داشتم. بازدید ما نشان می داد که گرچه معلمان به ساحت هنری توجه کرده بودند اما به برخی ساحات همچون تربیت بدنی و ورزش توجهی نشده بود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش با ذکر مثالی اشاره کرد: برای مثال مشاهدات ما در آن مدرسه ای که بازدید کردیم نشان داد که معلمان در هیچ کلاسی برای بچه ها کتاب داستان نخوانده بودند. این درحالی است که معلمان باید بدانند خواندن کتاب داستان و بردن بچه ها به فضایی که بر روی تمرکز آنها کار شود، بسیار اهمیت دارد. معلمان می توانند برای دانش آموزان کتاب داستان بخوانند و بعد از اتمام کتاب داستان به فراخور سن آنها از آنها بخواهند که برداشت خود از کتاب داستان را در قالب نمایش اجرا کنند و یا نقاشی بکشند. همین کار ساده نقاشی کشیدن و پیاده کردن تخیل دانش آموزان درباب کتاب داستان و بر روی کاغذ می تواند بصورت هدفمند بچه ها را به سمت شایستگی ارتباطی، تفکری و فناوری پیش ببرد.
اگر برای روز بی کیف و کتاب برنامه نداشته باشیم وقت دانش آموزان به بطالت می گذرد نجفی پازوکی با تأکید بر این که در روز بی کیف و کتاب باید اهداف مورد نظر دوره تحصیلی مصوب شورای عالی آموزش وپرورش در شش ساحت تربیت مد نظر قرار گیرد، توضیح داد: معلم ما باید متناسب با آن اهداف موقعیت یادگیری برای دانش آموز بوجود آورد. اگر روز بی کیف و کتاب به این شکل انجام گیرد، خوب است که در ماه دو بار اجرا شود.
وی در عین حال اشاره کرد: ولی اگر برای این روز برنامه ریزی نداشته باشیم، هم معلم و هم دانش آموز اذیت می شوند. درحقیقت این ما هستیم که باید موضوع را کامل برای معلم توضیح داده و این طرح را برایش معرفی نماییم تا اهداف دوره های تحصیلی و شایستگی های پایه را بشناسد و سپس چند نمونه از موقعیت های یادگیری را برایش توضیح دهیم تا او هم بداند که باید در روز بی کیف و کتاب برمبنای موقعیت های یادگیری کار کند. اینطور است که می توان در این روز بچه ها را بطور تمام ساحتی که موردنظر سند تحول بنیادین است تربیت کرد. در غیر این صورت دانش آموزان سردرگم شده و وقتشان به بطالت گذرانده می شود.
تولید محتوای آموزشی برای روز «بدون کیف و کتاب» معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش در پاسخ به این که آیا معلمان دراین زمینه تفهیم شده اند؟، بیان کرد: بصورت متمرکز و از جانب ستاد آموزش وپرورش درحال کار بر روی این امر هستیم تا مطلب کاملی را دراین زمینه به معلمان برسانیم و محتوای آموزشی برای آنها تولید کنیم. درحال کار بر روی این محتوای آموزشی هستیم اما فعلا همان تجارب استانها درحال اجراست و در حد افتتاحیه این کار را آغاز نموده ایم. درحال کار بر روی محتوای این امر هستیم که اگر محتوا درست و دقیق تولید شود، می توانیم حتی دو روز در ماه را روز بی کیف و کتاب داشته باشیم.
برخی معلمان دغدغه عقب ماندن درس بچه ها را دارند نجفی پازوکی با اعلان اینکه برخی معلمان دغدغه عقب ماندن درس بچه ها را دارند، خاظر نشان کرد: نباید طوری باشد که معلم احساس کند دستش خالی است و احساس کند در روز بی کیف و کتاب وقت کلاس تلف شده است. از طرفی مدیریت کلاس در این شرایط نیز دشوار است چونکه وقتی کتاب درسی روی میز دانش آموزان است، مدریت دانش آموزان آسان تر است. با گرفتن کتاب درسی از معلم، مدیریت بچه ها نیز کار سختی می شود. بدین جهت ما باید در سطح ملی یک محتوای آموزشی داشته باشیم. کار بر روی این امر را از استانها و از معاونان آموزش ابتدایی استانها آغاز نموده ایم تا به معلمان آگاهی دهیم.
وی افزود: هر استانی به فراخور حال خود این امر را آغاز نموده است و محتوایی را به معلمان آموزش می دهند. با اینحال ما نیز در ستاد بحث اهداف دوره های تحصیلی و شایستگی های پایه را پیگیری می نماییم چونکه اگراین محتوای آموزشی آماه شده و معلمان نسبت به این موارد آگاهی داشته باشند می توانند خودشان موقعیت یادگیری متناسب با دوره های تحصیلی و شایستگی های پایه به وجود آورده و دانش آموزان را در این راه قرار دهند.
روز «بدون کیف و کتاب» در سایر استانها نیز شروع شده است؟ معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش در پاسخ به این که آیا برگزاری روز بی کیف و کتاب در سایر استانها نیز شروع شده است؟، عنوان کرد: در استانهای دیگر نیز شروع شده است اما این که بگوییم همه مدارس ابتدایی یک استان بصورت هماهنگ یک روز بدون کیف و کتاب داشته اند، اینطور نیست. طبق اخباری که استانها به دست ما رسانده اند مناطق مختلف استانها روزهای متفاوت را به عنوان روز بی کیف و کتاب انتخاب نموده اند. این ظرفیت فوق العاده ای است که باید برای آن برنامه ریزی دقیق داشته باشیم تا بتوانیم بیشترین استفاده را در راستای تربیت بچه ها از روز بی کیف و کتاب داشته باشیم.
نجفی پازوکی در انتهای سخنان خود اشاره کرد: اگر معلمان، بچه ها و والدین احساس کنند که روز بی کیف و کتاب ظرفیت فوق العاده ای برای تربیت و آموختن است، مطمئنا این روز ترویج یافته و تعداد روزهای بدون کیف و کتاب بیشتر می شود اما نباید بدون برنامه سراغ این مساله برویم چونکه می تواند مسائلی را در پیش داشته باشد؛ همچون آنکه معلم احساس می کند بچه ها از درس عقب مانده اند و در زمانی که برای این روز صرف شده است می توانست کار بهتری برای دانش آموزان انجام دهد.




منبع:

1402/09/05
09:19:32
itemprop="bestRating">5
253
تگهای خبر: آموزش , فضا , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد