وبلاگ آفتاب
به ریاست باز لورمن؛

جشنواره فیلم عربستان با وجود کشتار مردم غزه

جشنواره فیلم عربستان با وجود کشتار مردم غزه

به گزارش وبلاگ آفتاب، جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان سعودی با انتشار نخستین لیست فیلمهای حاضر در این دوره نشان داد با وجود درگیری های اسرائیل و حماس و کشتار مردم غزه برگزار می گردد.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ورایتی، جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان سعودی بخش عمده ای از فیلمهای این دوره خویش را که از میان آثار خاورمیانه و شمال آفریقا انتخاب شده اند، معرفی نمود. بدین سان این جشنواره نشان داده است که این رویداد با وجود جنگ اسرائیل و حماس که سبب لغو چندین جشن سینمایی در سراسر دنیا شده است، سومین دوره خویش را برگزار می نماید.
سومین دوره جشنواره که مقرر است از ۳۰ نوامبر تا ۹ دسامبر (۹ تا ۱۸ آذر) در جده برگزار شود، مجموعه ای از فیلمهای منتخب از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به نمایش می گذارد و ۱۱ فیلم بلند از عربستان سعودی را هم برای نمایش دارد تا بر رشد صنعت فیلم محلی تاکید کند. مبحث سال جاری جشنواره «داستان شما، جشنواره شما» است.
در بخش رقابتی جشنواره ۱۷ عنوان جای دارند که ۲ فیلم از عربستان سعودی؛ شامل «نورا» درامی ساخته توفیق الزیدی که داستانش در دهه ۱۹۹۰ عربستان سعودی که محافظه کاری در اوج خود بود می گذرد و کمدی جسورانه علی الکلثمی با عنوان «ماندوب» در رابطه با یک راننده آنلاین در ریاض است.
این فیلمها در کنار «پشت صحنه» نخستین فیلم در رابطه با یک گروه هنری ساخته ۲ کارگردان مراکشی عفیف بن محمود و خلیل بنکیرانی و فیلم «معلم» ساخته فرح نابلسی فیلمساز بریتانیایی فلسطینی که در کرانه باختری فیلمبرداری شده است در قسمت اصلی رقابت می کنند. کارگردان الجزایری کریم بن صلاح هم با «شش فوت بالاتر» که در رابطه با پسر یک دیپلمات الجزایری است و «رکسانا» ساخته پرویز شهبازی، کارگردان ایرانی دیگر عناوین بخش رقابتی را می سازند.
در بخش جنبی «تماشایی» هم ۱۱ عنوان جای گرفته اند که «بازگشت به اسکندریه» نخستین کارگردانی تامر روگلی کارگردان سوئیسی- مصری با بازی فانی آردان و نادین لبکی در نقش مادر و دختر، فیلم فانتزی یاسر آل یاسیری کارگردان عراقی با عنوان «HWJN»و «ناگا» ساخته مشعل الجاسر فیلمساز کهنه کار سعودی که فیلم طنزی در رابطه با دهه ۱۹۷۰ است، همچون آنها هستند.
در بخش جنبی اکران ویژه جشنواره هم فیلم افتتاحیه کن «ژان دو باری» به کارگردانی می وین، کارگردان الجزایری - فرانسوی با بازی جانی دپ در نقش لویی پانزدهم که صندوق دریای سرخ تأمین کننده بخشی از سرمایه تولیدش بود، «چهار دختر» کارگردان تونسی کوثر بن هنیه که نامزد تونس برای بهترین فیلم بین المللی اسکار سال جاری و در رابطه با مادری است که دختر بزرگ ترش به داعش می پیوندد، جای دارند.
محمد الترکی، مدیر عامل بنیاد فیلم دریای سرخ و شیوانی پاندیا مالهوترا، مدیر عامل جشنواره، در اطلاعیه ای با نادیده گرفتن مبحث درگیری اسرائیل و حماس که چند صد مایل دورتر رخ می دهد، گفته اند: ما احساس می نماییم که بخصوص حالا بموقع است که از رسانه فیلم استفاده نماییم تا به آن چه ما را به هم متصل می کند نگاه نماییم و به صداها و تجربیات مردم در منطقه خود و فراتر از آن برای تقویت بینش، درک و شفقت بپردازیم.
پیشتر اعلام شده بود که باز لورمن ریاست هیات داوران اصلی این دوره را بر عهده خواهد داشت.
پیش از این چهل و پنجمین دوره جشنواره فیلم قاهره، یازدهمین جشنواره فیلم اجیال دوحه که قرار بود از ۸ تا ۱۶ نوامبر (۱۷ تا ۲۵ آبان) برگزار گردد و هم جشنواره فیلم الگونای مصر و مراسم جوایز موسیقی ام تی وی به علت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه لغو شدند.


منبع:

1402/08/17
07:43:01
itemprop="bestRating">5
233
تگهای خبر: آنلاین , بازی , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد