وبلاگ آفتاب
در نشست خبری مطرح شد؛

کاریکاتوریست های آمریکای لاتین به تهران می آیند

کاریکاتوریست های آمریکای لاتین به تهران می آیند

به گزارش وبلاگ آفتاب، مدیرکل هنرهای تجسمی اعلام نمود نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین با حضور آثار هنرمندان مطرح آمریکای لاتین و در رابطه با مبحث غزه برگزار می گردد.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، نشست خبری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آمریکای لاتین» امروز سه شنبه ۹ آبان با حضور محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، امیر جاوید قائم مقام رئیس حوزه هنری در امور بین الملل و سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر نمایشگاه در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار گردید.
در ابتدای نشست، محمد خراسانی زاده ضمن اشاره به مظلومیت مردم فلسطین بیان نمود: بعد از طوفان الاقصی، رژیم غاصب صهیونیستی نتوانست گوشه خشم مردم فلسطین را تاب بیاورد و نوعی از خشونت و حمله وحشیانه را ضد مردم فلسطین شروع کرده است به صورتی که بیشتر از هشت هزار شهید فلسطینی را شاهد می باشیم و از همین جا بر روح آنها درود می فرستیم.
وی اظهار داشت: موزه هنرهای معاصر تهران بعنوان مهم ترین موزه غرب آسیا که کنش گری فعال هم دارد بزودی میزبان یک اتفاق متفاوت خواهد بود و هنرمندان درجه یک و تراز اولی را معرفی خواهد نمود. به جهت اینکه موزه هنرهای معاصر تهران به شأن حقیقی خود برگردد و امکان جهت دهی برای حوزه های مختلف داشته باشد حتما باید متناسب با اتفاقات روز دنیا کنش گری داشته باشد و این نمایشگاه نمونه ای خوب از این کنش گری است.
خراسانی زاده همینطور خاطرنشان کرد: امروز هنر کارتون و کاریکاتور بعنوان هنری به روز در بطن جوامع مطرح است، کارتون و کاریکاتور هنری است که برای تزیینات استفاده نمی شود بلکه واکنش گر به یک اتفاقات روز و در لحظه است؛ کاریکاتور دارای زبان مخصوص به خود است، کاریکاتور هنری وابسته به زبان هم نیست و بیان هنری فراملیتی دارد بنابراین است که هیچ بیگانگی زبانی در آثار این هنر حس نمی شود و درک متقابلی به وجود خواهد آمد.
وی بیان نمود: تا پیش از این در موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاه دوسالانه های کارتون و کاریکاتور را داشتیم اما این نمایشگاه، نمایشگاهی کامل از چهره های بین المللی کارتون آمریکای لاتین است که روز پنجشنبه ۱۱ آبان ساعت ۱۶ در گالری های نه گانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می گردد.
مدیرکل هنرهای تجسمی اظهار داشت: نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین با ارتباط وسیع آقای شجاعی طباطبایی و همراهی آقای جاوید و دوستان بین الملل حوزه هنری شکل گرفته است که از آنها تشکر می کنم.
امیر جاوید قائم مقام رئیس حوزه هنری در امور بین الملل هم در این جلسه اظهار داشت: حوزه هنری در مأموریت های بین المللی خودش یکی از نقاط مورد توجهش، آمریکایی لاتین است؛ به علت حجم بالای آثار ضد امپریالیستی و ضد صهیونیستی و مقاومت هنرمندان آمریکای لاتین و اشتراکاتی که با فرهنگ ما دارند، تصمیم گرفتیم در فضای فرهنگی هنری تعاملات مان قدری بسامد بیشتری داشته باشند. به همین علل است که قریب به یک دهه هنرمندان آمریکای لاتین برای حوزه هنری مهم بوده اند و با همراهی استاد شجاعی طباطبایی حضور پر رنگ هنرمندان را شاهد بودیم. اما بنا است از سال جاری بعد از این رویداد، اتفاقات شتاب و توسعه بیشتری پیدا کند بخصوص پس از سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین و رونمایی از تندیس سردار سلیمانی در تالار مشاهیر نیکاراگوئه، این جریان سرعت بیشتری پیدا کرد.
وی در ادامه بیان نمود: بنا داریم در شاخه های مختلف میزبان رویدادهای متمرکز با محوریت آمریکای لاتین باشیم و نمایشگاهی که پیش رو است از چهره های سرشناس کارتونیست کوبایی، مکزیکی، کلمبیایی و ونزوئلایی رقم خواهد خورد و شأن مناسبی به لحاظ فنی و کیفی پیدا کرده است. از سوی حوزه هنری از آقای خراسانی زاده و شجاعی طباطبایی تشکر ویژه دارم که حقیقتاً اگر همکاری این ۲ بزرگوار نبود چنین رویدادی رقم نمی خورد.
قائم مقام رئیس حوزه هنری در امور بین الملل همینطور اظهار داشت: آغاز نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین با ۲ اتفاق همزمان شده است که توجه مخاطب را جلب می کند که همزمانی آن با هفته مبارزه با استکبار جهانی و عملیات طوفان الاقصی است. برخی آثار نمایشگاه با رویکرد ضد صهیونیسم و ضد استکباری خلق شده اند که نشان از روحیه آزادی خواهانه هنرمندان دارد.
در ادامه، سیدمسعود شجاعی طباطبایی هم در واکاوی بیشتر نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین، توضیح داد: میتوان گفت از شروع اتفاقات بین المللی که در دوسالانه کاریکاتور اتفاق افتاد، با هنرمندان آمریکای لاتین چون آرس و کارلوس آماری آشنا شدیم. آرس بعنوان یکی از چهره های هنری برجسته آمریکای لاتین، امکان حضورش در ایران و این نمایشگاه فراهم شده که حضور هنرمندانی نظیر آرس در نمایشگاه، غنا و اعتباری را هم به همراه دارد.
وی بیان نمود: در ایام اخیر شاهد نسل کشی مسلمانان فلسطین بودیم و هنرمندان آمریکای لاتین هم خیلی جلوتر از دیگران، پیش قدم بودند و کارهای مؤثری هم طی اینروزها خلق کرده اند.
شجاعی طباطبایی در رابطه با چگونگی برگزاری این نمایشگاه و جزئیات بیشتر آن، اظهار داشت: نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین با عنایت به ارتباط ۳۰ ساله ما با هنرمندان این منطقه رقم خورده است. نزدیک به ۴۰۰ اثر از ۱۵ کشور همچون آرژانتین، اکوادور، هندوراس، مکزیک، کوبا، شیلی، کاستاریکا، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، پرو اروگوئه، ونزوئلا و نیکاراگوئه ارائه می شود. غالب آثار از ۵ کشور کوبا، برزیل، آرژانتین مکزیک و ونزوئلا است.
وی بیان نمود: گالری شماره ۵ موزه هنرهای معاصر تهران که به شکلی گالری اصلی موزه هنرهای معاصر تهران است، به آثار در رابطه با اتفاقات تلخ غزه اختصاص پیدا کرده است.
شجاعی طباطبایی در رابطه با آثار در رابطه با غزه توضیح داد: برای نخستین بار است که نمایشگاهی از آثار هنرمندان ۱۵ کشور آمریکای لاتین با رویکرد غالب ضد استکباری و ضد صهیونیستی برگزار می گردد و خیلی خوشحالم که این رویداد را در موزه هنرهای معاصر تهران شاهد هستم. تعداد آثار در رابطه با غزه از آمریکای لاتین آن قدر زیاد بود که بنا شد این آثار را در گالری اصلی موزه به نمایش بگذاریم و از آنجاییکه این آثار درحال اضافه شدن هستند، امکان دارد در دیوارهای موزه هم این آثار به معرض نمایش گذاشته شود. الان در قسمت غزه، بیشتر از ۶۰ اثر فاخر و جدید ارائه شده است.

وی همینطور در رابطه با پوستر نمایشگاه اظهار داشت: پوستر نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین را مسعود نجابتی طراحی نموده است که ترکیبی از یکی از آثار آرس و کار آقای نجابتی است.
خراسانی زاده در ادامه در رابطه با حضور هنرمندان آمریکای لاتین اظهار داشت: شأن و جایگاه موزه هنرهای معاصر تهران ویژه است بنابراین اثری که روی دیوار می رود باید در شأن موزه باشد؛ بنابراین با دقت و توجه زیاد آثار را انتخاب کردیم تا آثاری انتخاب شدند حتما در شأن موزه باشد. این که چرا آثار هنرمندان آمریکای لاتین را در چارچوب نمایشگاه عرضه کردیم به این علت است اما امکان دارد نمایشگاه های دیگری هم با لاین مبحث تعریف شود اما مسئله خاص حضور هنرمندان آمریکای لاتین در ایران بوده است و برنامه ریزی ما به این صورت بود که هنرمندان کشورهای آمریکای لاتین و آثارشان در ایران حضور داشته باشند.
جاوید در انتها از اهالی رسانه درخواست نمود که از روایت های ناب هنرمندان آمریکای لاتین غافل نشوند.
در پایان نشست خبری، از پوستر نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین رونمایی به عمل آمد.


منبع:

1402/08/09
16:10:17
itemprop="bestRating">5
272
تگهای خبر: جهان , فضا , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد