وبلاگ آفتاب
با تصاویر جدید سریال ببینید؛

سرزمین مادری و ستاره هایی در قاب سیما

سرزمین مادری و ستاره هایی در قاب سیما

به گزارش وبلاگ آفتاب، سریال سرزمین مادری در همین ۵ قسمت توانسته است مخاطب خویش را جذب کرده و پای قصه ای که تعریف می کند، بنشاند.


خبرگزاری مهر- گروه هنر- عطیه موذن: پخش سریال «سرزمین مادری» به هفته سوم رسید و میتوان به جرات گفت اینروزها یکی از شاخص ترین آثار نمایشی میان مجموعه های تلویزنی و حتی سریال های شبکه نمایش خانگی است. سریالی که ساخت و پخش اولیه آن به یک دهه پیش برمی گردد و بیم آن می رفت که پس از یک دهه به علت کهنه شدن قصه ها و حتی فضای بصری و ساختاری مخاطب نتواند با آن ارتباط بگیرد. «سرزمین مادری» یا «سرزمین کهن» باآنکه ۱۰ سال پیش با حواشی فراوانی روبه رو بود ولی اکنون با حضور بازیگران چهره ای که دارد احیانا جزو آخرین مجموعه های تلویزیونی باشد که توانسته است این همه ستاره در دل خود جمع آوری کند. این سریال باآنکه ناگهانی به پخش تلویزیونی رسید اما اینروزها تلویزیون با تیزرهای مختلفی نسبت به آن اطلاع رسانی می کند و حتی بیلبوردهایی در شهر را هم به آن مختص کرده است تا شاید همه این سالهای توقیف را جبران کرده باشد. با گذشت ۵ قسمت از این سریال نگاهی داریم به این مجموعه و بازیگرانی که تابحال در آن معرفی شده اند.
قصه؛ بازگشت به درام های مخاطب پسند مهم ترین مولفه ای که می تواند مخاطب را درگیر یک اثر نمایشی کند فارغ از بازیگران و چهره هایی که در آن به ایفای نقش می پردازند و حتی رنگ و لعاب و فضای تصویری، قصه است. قصه و داستانی که هرچقدر درست تر تعریف شود و شخصیت ها و موقعیت ها را بهتر معرفی نماید مخاطب را بیشتر همراه می کند. داستان «سرزمین مادری» از ایران دهه ۲۰ می گوید. از شرایط سیاسی و اجتماعی و گروهک هایی که به تدریج برخی شان معرفی می گردند. نقش اصلی قصه به عهده رهی پسر بچه ای است که در طول چند دهه مقرر است این شرایط تاریخی و سیاسی و اجتماعی و تحولات دوران را از نگاه او ببینیم. آغاز قصه هم با بمباران نیروهای متفقین است که در یک روستا منجر به ویرانی های فراوان می شود و از دل این ویرانی ها و از زیر آوار رهی بیرون کشیده می شود. نویسنده این سریال علیرضا طالب زاده است که باآنکه این سال ها کمتر دست به نگارش سریال زده است و کمتر اثری از او شاهد بودیم اما بخشی از مهم ترین فیلمنامه های تلویزیونی در کارنامه او قرار دارد. سریال «در پناه تو» که یکی از درام های خاطره انگیز تلویزیون است توسط او به نگارش درآمده است و در دهه ۸۰ هم فیلمنامه سریال «صاحبدلان» از آثار شاخص او به حساب می آید. سریال های تاریخی جذاب تلویزیون که بتواند بعنوان آثار شاخصی برای امروز محسوب شود عموما به دهه ۸۰ برمی گردد، از «مدار صفر درجه» حسن فتحی تا «در چشم باد» مسعود جعفری جوزانی و «کیف انگلیسی» ضیاءالدین دری که هر یک دهه های پیش از انقلاب را با نگاهی و از زاویه ای پرداخته اند. دهه ۹۰ سردمدار سخت سریال های تاریخ معاصر جلیل سامان بوده است و در کنار این کارگردانان قصه ها و سریال های زیادی در رابطه با این دهه ها ساخته شده است که قصه هایشان کمتر توانست مخاطب جذب نماید و بعنوان آثار طلایی کارنامه سیما در ذهن مخاطب ماندگار شود.
کارگردانی؛ گرداوردی یک تیم حرفه ای کمال تبریزی سالهای اخیر در سینما بیشتر فعال بوده است و البته که تجربه های این سالهای او چندان هم به مذاق علاقه مندانش خوش نیامده است. با این وجود «سرزمین مادری» یک مرتبه دیگر می تواند یادآور آثار خوش ساخت این کارگردان سینما و تلویزیون باشد. وی در این مجموعه فضاسازی خوبی از ایران دهه ۲۰ دارد که می تواند مخاطب امروز را پس از یک دهه هنوز پای سریال بنشاند. نام سیدجمال سیدحاتمی بعنوان کارگردان دوم این مجموعه آمده است که این سال ها در مقام کارگردان سینما و تلویزیون آثار مستقلی را به تولید رسانده است. کار مهم تبریزی در این سریال هم بهره گیری از بازیگران شناخته شده و چهره است و هم بازیگرانی که در زمان حضور در این سریال و در نقش های فرعی هنوز برای مخاطب شناخته شده نبودند و امروز برخی شان نقش اول های یک فیلم و سریال هستند. فضاسازی و نوع تصاویر سریال از دوران پیش از انقلاب هم باآنکه با ضعف هایی همراه می باشد اما آنقدر نیست که مخاطب را پس بزند و حتی بعنوان گاف در شبکه های اجتماعی بازنشر شود. بخصوص که این سریال یک اثر در رده سریال های الف فاخر تلویزیون به حساب می آید و تیم بزرگی از دستیاران در هر بخش آنرا همراهی کرده اند. ساخت خود سریال چند سالی طول کشید و انرژی مضاعفی را می طلبید. فرایند ساخت و پخش سریال هم آنقدرها به طول کشید که پانته آ پناهی ها منشی صحنه این سریال که زمانی یکی از حرفه ای های حوزه خود بوده است اینروزها در زمینه بازیگری فعالیت دارد. حال باید دید این سریال در ادامه هم می تواند مخاطبش را جذب نماید و با همین دست فرمان او را پای قصه هایش نگه دارد یا خیر.
بازیگری؛ از چهره ها تا استعدادها «سرزمین مادری» پر ستاره ترین سریال این سالهای تلویزیون است. از بازیگران چهره ای مثل شهاب حسینی تا چهره هایی که امروز ستاره شده اند مثل جواد عزتی یا بازیگرانی که این سال ها چهره های فیلمهای سینمایی و سریال های پر طمطراق شبکه نمایش خانگی شده اند مثل امیر آقایی، محسن تنابنده و خود علی شادمان در این اثر حضور دارند. بازیگرانی که باآنکه در تلویزیون چهره شدند اما این سال ها در تلویزیون حضور نداشته اند. زنده یاد پرویز پورحسینی و برخی دیگر از هنرمندان پیشکسوت هم آخرین حضورشان در این اثر است. بازی بازیگران برخلاف برخی سریال های تاریخی که نقش ها باورپذیری خویش را از دست می دهد و با اغراق همراه می باشد، کشش و گیرایی لازم را دارد و از همین چند قسمت اول مخاطب را همراه کرده است.


منبع:

1402/07/28
18:37:07
itemprop="bestRating">5
267
تگهای خبر: بازی , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد