وبلاگ آفتاب
تقسیم جوایز با رنگ و بوی سیاسی؛

نظر منتقدان درباره ی برندگان ونیز ۸۰

نظر منتقدان درباره ی برندگان ونیز ۸۰

وبلاگ آفتاب: در حالی فیلم بیچاره ها ساخته یورگوس لانتیموس با بازی اما استون برنده شیر طلایی ونیز 2023 شد که منتقدان از پیش شانس زیادی برای این فیلم در نظر گرفته بودند.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ورایتی، شب پیش در ایستگاه انتهایی جشنواره ونیز ۲۰۲۳ فیلم فانتزی «بیچاره ها» که مورد تحسین منتقدان قرار گرفته بود، جایزه برتر گروه داوران به ریاست دمین شازل را به خود اختصاص داد و در عین حال ریوسکه هاماگوچی، آگنیسکا هالند و متئو گارونه هم بی نصیب نماندند.
در حالی که کارشناسان در واپسین روزهای جشنواره فیلم ونیز پیشبینی های خودرا درباره ی مدعیان شیر طلای جشنواره انجام می دادند، اتفاق نظر کلی این بود که همه چیز به این بستگی دارد که هیات داوران مسابقه به ریاست دمین شازل در چه شرایطی دست به انتخاب می زنند؟ انتخابی از سر بازیگوشی؟ که در این صورت یورگوس لانتیموس با «بیچاره ها» انتخاب اصلی خواهد بود و یا انتخابی از سر منطق که می تواند جایزه را به سمت یکی از ۲ فیلم درباره ی بحران جهانی مهاجران یعنی متئو گارونه با «کاپیتان من» و «مرز سبز» ساخته آگنیسکا هالند ببرد.
در پایان، هیات داوران همه تفاوت ها را در نظر گرفتند و جوایز را بین همه این فیلمها تقسیم کردند و جوایز اصلی را به هر سه فیلم دادند و البته افسانه محیطی آرام و مرموز ریوسوکه هاماگوچی با عنوان «شیطان وجود ندارد» را هم نادیده نگرفتند. اما باید گفت این انتخاب بازیگوشانه بود که در نهایت جلو رفت. «بیچاره ها»، یک فانتزی هذیان آمیز با بازی اما استون شیر طلای بهترین فیلم جشنواره از آن خود کرد و نشان داد از زمان اکرانش در جشنواره، بی جهت با اقبال منتقدان روبرو نشده بود.
منتقد ورایتی در نقد تحسین آمیز خود این فیلم آنرا «اودیسه ای پوچ گرایانه، جمع وجور و مثبت در ۱۴۱ دقیقه، در تلفیقی از محیط ها و شخصیت های ثانویه» توصیف کرد که یک گروه رویایی با ذوق آنرا بازی کرده اند. مارک روفالو، ویلم دفو، رامی یوسف و جرود کارمایکل دیگر بازیگران فیلم هستند.
لانتیموس شیرطلای ونیز را ۵ سال بعد از آین دریافت کرد که جایزه دوم هیات داوران را برای فیلم سرگیجه آور سلطنتی اش «سوگلی» دریافت کرد که موفق شده بود جایزه بهترین بازیگر زن را برای اولیویا کولمن نیز دریافت کند و در نهایت در راه فصل جوایز ۱۰ نامزدی اسکار به دست آورد.
اما استون در این فیلم نقش بلا را بازی می کند؛ زنی که بوسیله ی یک دانشمند دیوانه با بازی ویلم دافو با مغز یک نوزاد به زندگی بازگردانده شده است.
لانتیموس هنگام پذیرفتن جایزه گفت این فیلم بدون وجود موجودی باورنکردنی دیگر، اما استون که به علت اعتصاب نمی توانست در جشنواره باشد، شکل نمی گرفت.
در همین حال کیلی اسپانی ۲۵ ساله با ایفای نقش پریسیلا پریسلی جوان در فیلم زندگینامه ای صمیمی «پریسیلا» ساخته سوفیا کاپولا در نقش همسر سابق الویس پریسلی از اوایل نوجوانی تا اوایل سی سالگی جایزه بهترین بازیگر زن را برد. منتقد ورایتی، اسپانی را به خاطر این که «پریسیلا را به شخصیتی قدرتمند تبدیل کرد» تحسین کرد. اسپانی در یک سخنرانی کوتاه و غافلگیرانه جایزه خودرا به پریسلی تقدیم کرد و اظهار داشت: به خاطر اعتماد به من در راهی واقعاً پیچیده، شخصی و دشوار.
پیتر سارسگارد هم در مراسم شب پیش با ایراد طولانی ترین و پرشورترین سخنرانی شب، جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در نقش بیوه ای مبتلا به زوال عقل در نیویورک در فیلم «خاطره» ساخته میشل فرانکو به دست آورد. بازی وی را پیتر دبروژ در ورایتی «فراموش نشدنی» دانست.
این بازیگر در اشاره به اعتصاب های جاری از طرف انجمن نویسندگان و بازیگران با لحنی بطورکامل احساسی اظهار داشت: همه مسایل در ارتباط با پرداخت منصفانه مهم هستند، اما موضوعی که برای من اهمیت زیادی دارد هوش مصنوعی است
وی در توضیح تیم مطلب اضافه کرد: کاری که ما انجام می دهیم، در مورد ارتباط و فضای متحرک بین ماست. اگر در این نبرد شکست بخوریم، صنعت ما نخستین چیزی خواهد بود که سقوط می کند.
وی در ادامه نتیجه گرفت که قطع ارتباط راه را برای جنایات هموار می کند. او جایزه اش را با همبازی اش جسیکا چستین در فیلم به اشتراک گذاشت.
هاماگوچی کارگردان ژاپنی که سال قبل برای حماسه صمیمی خود در فیلم «ماشین من را بران» که با الهام از چخوف ساخته شده بود برنده جایزه اسکار شد، جایزه بزرگ هیات داوران را برای فیلم «شیطان وجود ندارد» دریافت کرد. این فیلم تمثیلی در اعتراض به توسعه سرمایه داری در محیط های روستایی، با تحسین خیلی از منتقدان روبرو شد. جسیکا کیانگ منتقد ورایتی از فیلم بعنوان حرکتی دور از محور قبلی خود یعنی خوشبینی محتاطانه و مالیخولیایی و چیزی بسیار سردتر، زمستانی تر و پرآشوب تر یاد کرد و نوشت: این فیلم احتمالا به اندازه «ماشین من را بران» نظرات متحدی دریافت نخواهد کرد، اما به نظر می آید از اصلی ترین گفتگوهای هنری سال آینده باشد.
از میان ۲ فیلم با مضمون مهاجرت، «من کاپیتان» ساخته گارونه موفق ترین بود و ۲ جایزه دریافت کرد: بهترین کارگردانی برای نویسنده ایتالیایی و جایزه بهترین بازیگر جوان برای بازیگر نوجوان سیدو سار که چهره شناخته شده تیک تاک در زادگاهش سنگال است. وی بعنوان پسری لطمه پذیر در سفری سخت در سرتاسر آفریقا که در تلاش عبور از ایتالیاست، بطور کامل فیلم را جلو می برد.
هالند کارگردان کهنه کار لهستانی هم در نهایت به جایزه ویژه هیات داوران برای «مرز سبز» بسنده کرد. وی در فیلمش زندگی یک خانواده سوری را که از داعش به بلاروس فرار می کنند، تصویر کرده است. بسیاری این فیلم را مانع اصلی لانتیموس برای رسیدن به شیر طلایی می خواندند. هالند در یک سخنرانی به شدت سیاسی، رهبران اروپایی را به علت شکست در کمک به بحران شماتت کرد و اظهار داشت: نه به این علت که ما منابع نداریم، بلکه به این علت که نمی خواهیم.
و در نهایت جایزه بهترین فیلمنامه به کارگردان شیلیایی پابلو لارن و گی یرمو کالدرون، نویسنده همکار وی رسید که با فیلم «ال کنده» بیانیه سیاسی بسیار متفاوتی ارائه کرده اند. این فیلم که محصول نتفلیکس است، یک فیلم ترسناک و کمیک سیاه و سفید درباره ی دیکتاتور سابق آگوستو پینوشه است که هنوز درحال پرسه زدن روی زمین بعنوان یک خون آشام بسیار تشنه است. لارین در سخنرانی دریافت جایزه اش با فریاد تعهد خود به نویسندگان اعتصابی را نشان داد و اظهار داشت: شور و شفقت برای نویسندگان.
یک کمدی سیاسی دیگر، فیلم جاه طلبانه «توضیح برای همه چیز» ساخته کارگردان مجارستانی گابور ریس بود که جایزه برتر بخش افق های جشنواره را از آن خود کرد. منتقد ورایتی فیلم را «با اعتماد به نفس تحمیل کننده» درباره ی یک سیرک رسانه ای راست گرا درباره ی امتحان شکست خورده یک دانش آموز دبیرستانی خوانده بود که «به طور فزاینده ای پوچ، اما نشان دهنده زیربنای بی مدلول سراسر جهان» است.
در کمال تعجب، جایزه لوئیجی دی لورنتیس برای بهترین فیلم اول هم به فیلم «عشق یک تفنگ است» به کارگردانی لی هونگ چی از تایوان رسید که خارج از بخش رسمی جشنواره و در بخش جنبی هفته منتقدان نمایش داده شد.
جایزه اصلی بخش جنبی مبتنی بر واقعیت مجازی هم به فیلم بسیار مبتکرانه کارگردان هلندی سلین دیمن با عنوان «آهنگی برای یک رهگذر» اهدا شد که بینندگان را تشویق می کرد یا خودرا بعنوان ارواح تماشا کنند یا خودرا بعنوان عناصری در دنیای رویا ببینند.


منبع:

1402/06/19
11:52:11
itemprop="bestRating">5
361
تگهای خبر: بازی , جهان , دانشمند , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد