وبلاگ آفتاب
با سرعتی در حدود ۷۰۰ هزار كیلومتر در ساعت؛

کاوشگر پارکر از همیشه به خورشید نزدیک تر می شود

کاوشگر پارکر از همیشه به خورشید نزدیک تر می شود

وبلاگ آفتاب: کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا در روز 21 اوت (30 مرداد) نزدیکترین گذر از کنار سیاره زهره را انجام خواهد داد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، اگر همه چیز طبق برنامه جلو برود، این کاوشگر به زودی به خورشید نزدیک تر خواهد شد.
از سال ۲۰۲۱، کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا به طرز شایان توجهی به خورشید نزدیک شده است تا داده های بی سابقه ای در مورد ستاره ی خانه ما به دست آورد.
این فضاپیمای رکوردشکن، نزدیک ترین گذر خود از کنار خورشید را در ماه ژوئن تکمیل کرد و تنها از فاصله ی ۸.۳ میلیون کیلومتری از سطح خورشید پرواز کرد. برای رسیدن به این نقاط عطف باورنکردنی، پارکر از دوستانش کمک می گیرد و یکی از این دوستان سیاره زهره است.
ناسا می گوید که پارکر در راه انجام ششمین و نزدیک ترین گذر خود از کنار سیاره زهره در روز ۳۰ مرداد است. این کاوشگر به لطف تعدادی از مانورهای دقیقی که در روز سوم اوت (۱۲ مرداد) انجام شد، این کار را انجام می دهد. هدف این است که کاوشگر پارکر از گرانش سیاره ی کهربایی رنگ زهره برای سفر به خورشید استفاده نماید. این روشی است که پارکر در طول ماموریت خود که با پرتاب در روز ۱۲ اوت سال ۲۰۱۸ شروع شد، بطور مکرر از آن بهره برده است.
اگر همه چیز به خوبی جلو برود، پارکر در روز ۲۷ سپتامبر (پنجم مهر) به فاصله ی حدودی ۴.۵ میلیون مایل (۷.۲ میلیون کیلومتر) از سطح خورشید خواهد رسید. اما داستان به همین جا ختم نمی شود.
ناسا یک پرواز دیگر از کنار زهره را بعد از آن برنامه ریزی نموده است که به شکلی طراحی شده که پارکر را در فاصله ی ۳.۹ میلیون مایلی (۶.۲ میلیون کیلومتری) از سطح خورشید قرار دهد. برای اینکه میزان نزدیکی این فاصله را بهتر متوجه شوید باید اظهار داشت که زمین در فاصله ی حدود ۹۳ میلیون مایل (۱۴۹ میلیون کیلومتر) از این گوی زرد درخشان قرار دارد. بنابراین، پارکر بسیار به آن نزدیک است.
مانور اخیر پارکر شامل روشن کردن پیشران کوچک خود به مدت ۴.۵ ثانیه بود تا مسیر خودرا ۷۷ مایل (۱۲۴ کیلومتر) تنظیم کند و سرعت خودرا ۱.۴ ثانیه در حین حرکت به سمت زهره افزایش دهد. با توجه به این که این کاوشگر در حین پرواز در درون منظومه شمسی با سرعت صدها هزار مایل در ساعت حرکت می کند، این جابجایی ها در حقیقت بسیار کوچک هستند.
برای مثال، در طول گذر آتی از کنار خورشید در ماه سپتامبر، پژوهشگران می گویند که پارکر با سرعت ۳۹۴ هزار و ۷۴۲ مایل در ساعت (۶۳۵ هزار و ۲۷۵ کیلومتر در ساعت) حرکت خواهدنمود که یک رکورد سرعتی جدید برای کاوشگر پارکر است. انتظار می رود در نزدیک ترین گذر تا به امروز، پارکر با سرعتی در حدود ۴۳۰ هزار مایل در ساعت (۷۰۰ هزار کیلومتر در ساعت) در فضا حرکت نماید، سرعتی که ناسا می گوید آنقدر سریع است که می تواند انسان را در عرض تنها یک ثانیه از فیلادلفیا به واشنگتن دی سی برساند.
یانپینگ گو (Yanping Guo)، مدیر طراحی و ناوبری این ماموریت در لابراتوار فیزیک کاربردی جان هاپکینز در مریلند، می گوید: سرعت پارکر حدود ۸.۷ مایل در ثانیه (۱۴ کیلومتر بر ثانیه) است، بدین سبب از نظر تغییر سرعت و جهت فضاپیما، این مانور تصحیح مسیر ممکنست بی اهمیت به نظر برسد. با این وجود، این مانور برای به دست آوردن کمک گرانشی مورد نظر از زهره حیاتیست و بطور قابل توجهی سرعت و فاصله پارکر را تا خورشید تغییر خواهد داد.
پارکر از زمان پرتابش در سال ۲۰۱۸ تبدیل به کاوشگری شد که خورشید را لمس می کند. این کاوشگر در سال ۲۰۲۱، عاقبت در اتمسفر فوقانی ستاره ما به پرواز درآمد که رسما به این معنا بود که خورشید را لمس کرده است.
با وجود داده های پارکر، دانشمندان امیدوارند به چندین سوال بزرگ در مورد ستاره ما پاسخ دهند، مانند این که چرا تاج آن بسیار داغتر از سطح آنست و همین طور درون و بیرون جریان ذرات حامله معروف به بادهای خورشیدی را رمزگشایی کنند و این تازه شروع راه است. در نهایت شاید این داده ها به حل چند معما کمک نماید.
بتازگی دانشمندان دریافتند خورشید درحال منتشر کردن پرانرژی ترین تشعشعات ثبت شده تا حالا است که نشان میدهد ما ممکنست هنوز رازهای این ستاره را کشف نکرده باشیم.



1402/05/21
15:51:09
itemprop="bestRating">5
267
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , دانشمند , سیاره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد