وبلاگ آفتاب
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان،

ضرورت تبدیل جهاد دانشگاهی به نهادی تمدن ساز

ضرورت تبدیل جهاد دانشگاهی به نهادی تمدن ساز

به گزارش وبلاگ آفتاب، قائم مقام رییس و معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی خلاقیت ها و نوآوری های این نهاد را ماحصل حضور جوانان متعهد و خلاق در جهاد دانشگاهی برشمرد و اشاره کرد: جهاد دانشگاهی باید به یک نهاد علمی و فرهنگی تمدن ساز تبدیل گردد.


دکتر حسن فارسی در گفتگو با ایسنا، ضمن تسلیت ماه محرم و ایام عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع)، ضمن اشاره به فرا رسیدن چهل و سومین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، اظهار نمود: نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی در چهل و سه سال حیات پر تلاش خود، دستاوردهای بسیاری داشته است که این دستاوردها را نیز برای خدمت رسانی بیشتر و بهتر به جامعه به کار گرفته است. فعالیتهای جهاد دانشگاهی همواره مورد تایید و تاکید مسؤلان ارشد کشور بوده است و تایید مسؤلان ارشد نظام مبین اینست که جهاد دانشگاهی در حیات چهل و سه ساله خود موفق عمل کرده است.
وی ادامه داد: قطعا، جهاد دانشگاهی در طول حیات چهل و سه ساله خود، فراز و فرودهایی را نیز تجربه کرده است و جهاد دانشگاهی بعنوان یک نهاد علمی، تحقیقاتی و فرهنگی باید نقاط ضعف خودرا بپذیرد و با یک نگاه تحولی در راستای رفع آنها گام بردارد.


تاکید و توجه به جهاد دانشگاهی در اسناد بالادستی به این مفهوم است که این نهاد به درستی حرکت کرده است
دکتر فارسی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در اسناد بالادستی در کانون توجه قرار دارد، تصریح کرد: تاکید و توجه به جهاد دانشگاهی در اسناد بالادستی به این مفهوم است که این نهاد به درستی حرکت کرده است و امروز جهاد دانشگاهی نقش ها و مأموریت های گوناگونی را بر عهده گرفته است و در قوانین سالانه و همینطور برنامه های توسعه کشور بر ضرورت مأموریت گرایی جهاد دانشگاهی تاکید گردیده است.


قائم مقام رییس و معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی با تکیه بر ضرورت توسعه کمی و کیفی فعالیتهای جهاد دانشگاهی اظهار داشت: امروز که چهل و سه سال از حیات جهاد دانشگاهی می گذرد، اگر بخواهیم در مورد توسعه کمی و کیفی فعالیتهای جهاد دانشگاهی صحبت نماییم، باید با نگاهی دراز مدت و دقیق تر در این راه گام برداریم و با مأموریت گرایی هرچه بیشتر، زمینه های توسعه کمی و کیفی فعالیت ها در جهاد دانشگاهی را فراهم نماییم.
حسن فارسی افزود: لازم است ریل گذاری و نقشه راه جهاد دانشگاهی در برنامه هفتم توسعه به نحوی تدوین شود که در مقایسه با گذشته افق گشا باشد. همینطور روندهای جاری و انتظارات کشور نیز در فرایند تدوین نقشه راه باید در کانون توجه قرار گیرد. ملاحظه روندهای جهانی و داخلی به معنای تسلیم شدن در مقابل روندها نیست، بلکه به این معنا است که از اتفاقات محیط پیرامون خود آگاه باشیم و با عنایت به روندهای جاری، انتظارات و نیازهای کشور می توانیم در اسناد بالادستی و برنامه های توسعه کشور، جایابی دقیق تری برای جهاد دانشگاهی ارائه دهیم تا علاوه بر تحقق مأموریت گرایی، از ظرفیتهای این نهاد به بهترین شکل ممکن استفاده گردد.
قائم مقام رئیس و معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی درباره ی اقدامات مأموریت گرایانه جهاد دانشگاهی اظهار داشت: در گذشته فعالیتهای مختلفی در حوزه فناوری از جانب جهاد دانشگاهی به ثمر نشسته است. بررسی کارنامه جهاد دانشگاهی مبین اینست که جهاد دانشگاهی به حوزه های گوناگونی ورود کرده است و البته در چنین شرایطی مسئله پراکنده کاری هم مطرح می شود.


در تلاش هستیم که بتوانیم در یک رویکرد هم افزای شبکه ای حرکت کنیم
وی ادامه داد: اگر پراکندگی کاری جهاد دانشگاهی گسترش یابد، بخشی از ظرفیتهای این نهاد هدر می رود. در تلاش هستیم که بتوانیم در یک رویکرد هم افزایی شبکه ای حرکت نماییم و امیدواریم این مورد در برنامه هفتم توسعه نیز در کانون توجه قرار گیرد. جهاد دانشگاهی توانمندی ها و ظرفیتهای بسیاری در اختیار دارد و بنا داریم در فرایند تصویب برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی، مأموریت های ویژه ای برای این نهاد تصویب شود. در چنین شرایطی مراکز و سازمان های ذیل جهاد دانشگاهی نیز در راه مأموریت گرا شدن حرکت خواهند کرد و نقش این نهاد در توسعه کشور نیز ملموس تر می شود.
دکتر فارسی اظهار داشت: آن چه جهاد دانشگاهی را از دیگر نهادها و سازمان ها متمایز می کند، روحیه و فرهنگ جهادی است. روحیه و فرهنگ جهادی با عنایت به شرایط، جنس پروژه ها و اقتضائات زمانه به اشکال مختلف ظهور و بروز پیدا می کند. بعنوان مثال جهاد دانشگاهی در سالهای نخست بعد از تشکیل، در زمینه مدیریتی دانشگاه ها گام برمی داشت و در طول سالهای جنگ تحمیلی به یک نهاد پیشگام در پشتیبانی علمی جنگ و دفاع دانش بنیان فعالیت کرد و در همه سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، جهاد داشگاهی با عنایت به اقتضائات زمانه فعالیتهایی شاخصی را انجام داده است.


وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در زمینه سلول های بنیادی بسیار موفق عمل کرده است، تصریح کرد: موفقیت های جهاد دانشگاهی تنها به حوزه سلول های بنیادی محدود نمی گردد، بلکه در زمینه های مختلف مانند صنایع شیمیایی، فنی و مهندسی، متالورژی، فرستنده های رادیویی و فناوری های پیشران گوناگون دیگر، توانمندی های خودرا به اثبات رسانده است. همینطور در زمینه ساختارسازی نیز رد پای جهاد دانشگاهی به چشم می خورد.
قائم مقام رییس و معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی در ارتباط با ظرفیتهای فرهنگی این نهاد اظهار داشت: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) که همچون اقدامات شاخص فرهنگی جهاد دانشگاهی بوده است، در زمان خود بعنوان اولین خبرگزاری غیردولتی به یک الگو در کشور تبدیل شد.
وی ضمن اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری در مورد شکل گیری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها، افزود: با عنایت به تاکید معظم له در این خصوص، جهاد دانشگاهی در راه شکل گیری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها گام برداشت و برنامه های فرهنگی فراوانی در زمینه برگزاری مناظرات دانشجویی برگزار کرد. بر این باور هستم که برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی و تاسیس خبرگزاری ایسنا و برخی برنامه های فرهنگی دیگر جزء نقاط قوت جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی به حساب می آید.


فرهنگ و روحیه جهادی مهم ترین مولفه جهاد دانشگاهی است
عضو هیات رئیسه جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه فرهنگ و روحیه جهادی مهم ترین مولفه جهاد دانشگاهی است، اضافه کرد: روحیه جهادی سبب شکل گیری فضیلت های بزرگ می شود و یکی از فضیلت های بزرگی که در جهاد دانشگاهی وجود داشته، از خود گذشتگی، متوقف نشدن، خود باوری و تسلیم ناپذیری بوده و البته امروز با عنایت به شرایط و انتظارات به موج جدید و قوی تری از فرهنگ جهادی نیاز داریم.


دکتر فارسی ضمن اشاره به انتظارات از جهاد دانشگاهی در اسناد بالادستی، اظهار داشت: معمولا دیدگاه ها و نظرات مقامات عالی رتبه نظام در اسناد بالادستی متبلور می شود. اگر بیانیه ی گام دوم انقلاب اسلامی را بررسی نماییم با محورهایی چون «اعتقاد به جوانان»، «جایگاه علم و فناوری»، «خلق ثروت مبتنی بر دانش و دانایی»، «هویت اسلامی» و «ترویج اسلام ناب وبدون انحراف از تحجر و لیبرالیسم» مواجه می شویم و در جهاد دانشگاهی با عنایت به ظرفیتهای خود، به راهکارهایی اجرایی شدن این سند می پردازیم. اگر بتوانیم این محورهای اساسی را در حوزه های فرهنگی، آموزشی، پژوهش و فناوری و تجاری سازی عملیاتی و در برنامه هفتم توسعه جهاد دانشگاهی لحاظ نماییم، امیدواریم بعنوان یک نهاد علمی، به مجموعه ای تمدن ساز تبدیل شویم.
وی با اشاره به اینکه اگر ظرفیتهای جهاد دانشگاهی از بدو تاسیس تا پایان چله اول انقلاب اسلامی را بررسی نماییم با کارکردها و وظایف محوله گوناگونی مواجه می شویم؛ اضافه کرد: باید بعضی از پوسته ها و قالب ها را از میان برداریم و با رویکرد تحولی به یک مسیر جدید وارد شویم. اساساً ذیل بیاینه گام دوم و در نقشه راه جدید کشور، جهاد دانشگاهی باید به یک نهاد تمدنی و تمدن ساز ارتقاء پیدا کند.


ظرفیت جوانان بسیار بالا است و اعتماد به جوانان بایستی تقویت شود
قائم مقام رییس و معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به اهمیت نقش جوانان، افزود: ظرفیت جوانان بسیار بالا است و اعتماد به جوانان بایستی تقویت شود. اعتماد به جوانان در کارنامه جهاد دانشگاهی به وفور دیده می شود و زمانیکه اقدامات جهاد دانشگاهی در زمینه های علمی و فرهنگی را بررسی می نماییم، به این نتیجه می رسیم که بار اصلی آنرا جوانان به دوش می کشند. خلاقیت ها و نوآوری های جهاد دانشگاهی ماحصل حضور جوانان متعهد و خلاق در جهاد دانشگاهی است.
دکتر فارسی درباره ی طرح ها و برنامه های جهاد دانشگاهی برای پرورش جوانان در زمینه دانشگاهی اظهار داشت: اگر فرهنگ و آموزش را به همراه یکدیگر در کانون توجه قرار ندهیم، عرصه آموزش به تنهایی راه به جایی نخواهد برد و خیلی موثر نخواهد بود. اگر بتوانیم با برنامه های فرهنگی روحیه خودباوری در بین جوانان را تقویت نماییم، آموزشی که در اختیار آنها قرار می دهیم نیز هدفمند خواهد بود. اگر در راه آموزشی دانشگاه های وابسته به جهاد دانشگاهی یا دانشگاه هایی که جزء زیست بوم جهاد دانشگاهی هستند به موضوعات فرهنگی و هویت ساز جوانان با هدف رفع نیازهای آینده کشور دقت کنیم، می توانیم به بهترین نحو ممکن در راه ایجاد یک نهاد علمی و فرهنگی تراز تمدنی حرکت نماییم.


عضو هیات رئیسه جهاد دانشگاهی همینطور اظهار داشت: جهاد دانشگاهی یکی از حلقه های علم، فناوری و نوآوری در کشور به حساب می آید و اگر بخواهیم تفسیر دقیق تری از جهاد دانشگاهی در حوزه علم و فناوری داشته باشیم باید آنرا یک نهاد واسط بدانیم. در حوزه علم و فناوری همه بازیگران این نظام باید به صورت زنجیره ای عمل کنند و مأموریت هرکدام از اجزا نیز مشخص باشد و البته مورد نظارت و پایش هم قرار گیرد. در برنامه ششم توسعه کشور دو مأموریت در حوزه آب شیرین کن و قطار ملی به جهاد دانشگاهی محول شده بود؛ به علت ارتباط انسجام حلقه های فناورانه در ارتباط با صنعت ریلی منسجم تر بود، جهاد دانشگاهی نیز قطار ملی را به سر انجام رساند، در حالیکه در موضوع آب شیرین کن این انسجام بین دستگاهی وجود نداشت و بنابراین کار به سر انجام نرسید.


«ما می توانیم» تبلور و تجسم فرهنگ جهادی است
قائم مقام رییس جهاد دانشگاهی افزود: توانمندی جهاد دانشگاهی در زمینه های مختلف به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس ارائه شد و کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه مأموریت اجرای چهار فناوری راهبردی و پیشران کشور شامل قطار برقی، آب شیرین کن، مولدسازی منابع معدنی و سلول درمانی را به جهاد دانشگاهی واگذار کرد. این مورد حالا در کمیسیون آموزش مجلس به تصویب رسیده است و منتظر تصویب نهایی آن در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم و صحن علنی مجلس شورای اسلامی هستیم.
وی تصریح کرد: برای تحقق برنامه های توسعه کشور بخصوص در بخش فناورانه، لازم است همه اجزا و همچون نظام علم و فناوری کشور به صورت زنجیره ای و هماهنگ با هم پیش بروند و عملکرد جزیره ای در این عرصه نتیجه ای محسوسی به دنبال نخواهد داشت.


فارسی با اشاره به اینکه «ما می توانیم» تبلور و تجسم فرهنگ جهادی است، تصریح کرد: در فرهنگ جهادی، به دنبال ایده آل شدن شرایط و فراهم شدن همه امکانات برای انجام کار نیستیم؛ بااینکه قطعا به سر انجام رساندن پروژه ها حداقل هایی را نیاز دارد، ولی این که با حداقل ها به حداکثر دستاوردها برسیم تبلور فرهنگ جهادی است.
عضو هیات رئیسه جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به دستاوردهای جهاد دانشگاهی در زمینه سلول های بنیادی در سخت ترین شرایط، اظهار داشت: در آن زمان نیز برخی افراد متخصص این تردید را ایجاد می کردند که جهاد دانشگاهی در راه سلول های بنیادی وارد نشود، برای اینکه این حرکت به سر انجام نمی رسد. این در شرایطی است که همان فرهنگ جهادی باعث شد رویان امروز به یکی از قله های علمی کشور و یکی از مراکز الهام بخش تبدیل گردد.
وی با بیان اینکه جهادگر فقید مرحوم کاظمی آشتیانی با فرهنگ جهادی مبتنی بر علم و ایمان به موضوع ورود کرد و علیرغم برخی تردیدافکنی ها، به موفقیت رسید؛ اضافه کرد: امروز نیازمند بسط و توسعه فرهنگ جهادی در کشور هستیم، فرهنگی که با تقویت فضلیت های بزرگ زمینه ساز حرکت های تاریخ ساز شده و می شود.


با سرمایه گذاری فرهنگی، روحیه جهادی در جوانان و نخبگان علمی تقویت شود
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی افزود: امروز کشور جوانان و نوجوانان بسیاری در اختیار دارد که در زمینه های علمی خوش درخشیده اند و لازم است با سرمایه گذاری فرهنگی، روحیه جهادی در این جوانان و نخبگان علمی تقویت شود، همانگونه که در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و همینطور در دوران جنگ تحمیلی عمل شد و سبب الگوبرداری خیلی از جوانان سایر کشورها از روحیه جهادی جوانان ما شد. در این راه بااینکه سخن گفتن و تبیین فرهنگ جهادی لازم است، ولی آن چه سبب تعمیق روحیه جهادی می شود، عمل و رفتار جهادی است.
عضو هیات رئیسه جهاد دانشگاهی درباره ی لزوم توجه به تمام ذائقه ها در ترویج فرهنگ جهادی تصریح کرد: اگر به فطرت پاک عموم دانشجویان ایمان داشته باشیم، می توانیم روحیه جهادی را در بین آنها تقویت نماییم. ذائقه دانشجویان ریشه در فطرت آنها دارد. البته تمام انسان ها نیازهای طبیعی مختص به خودرا دارند و این مورد غیرقابل انکار است، ولی اگر روحیه جهادی گسترش یابد، ذائقه های معنوی نیز رشد می کنند. «علی لندی »ها و شهید «حجحی» ها، شهدای مدافع حرم، شهدای مدافع سلامت و امنیت همگی متعلق به نسل جدید هستند، که ذیل فرهنگ دینی با فضیلت های بزرگ حرکت کرده اند. قطعا، آنها هم ذائقه های مادی داشتند، اما به علت این که با فضلیت های بزرگ خو گرفته بودند، باوجود شرایط جاری زندگی روزمره، الگو شدند و الهام بخشی می کنند.
دکتر حسن فارسی در انتها و در مورد شعار چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی اظهار داشت: «جهاد دانشگاهی، الگوی پیشرفت، با ایمان و اعتقاد به جوانان» بعنوان شعار امسال انتخاب شده است. اگر جهاد دانشگاهی در زمینه های مختلف پیشرفت کرده است، این پیشرفت، هم مبتنی بر دانش بوده است و هم ریشه در ایمان و امید دارد و به طور کلی اعتماد به جوانان عامل اصلی پشت سر گذاشتن پیچ های تاریخی و بزنگاه ها بوده است و بنابراین هم در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی شاهد نقش ویژه ای برای جوانان هستیم. و البته همه ما می دانیم که توجه به جوانان در جهاد دانشگاهی و سایر سازمان ها یک ضرورت غیرقابل انکار است.





منبع:

1402/05/03
08:16:14
itemprop="bestRating">5
302
تگهای خبر: آموزش , بازی , پروژه , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
دوستان وبلاگ آفتاب
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد