وبلاگ آفتاب
به بهانه آغاز یك سریال عاشورایی؛

نائله جای خالی مختار را پر می کند؟

نائله جای خالی مختار را پر می کند؟

وبلاگ آفتاب: در صورتیکه بنظر می رسد در محرم امسال خبری از بازپخش سریال مختارنامه در شبکه های سیما نباشد، سریال جدید عشق کوفی با روایتی تاریخی در کنداکتور شبکه سه قرار گرفته است.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، هر ساله و در آستانه ماه محرم، پرسش اصلی رسانه ها و مخاطبان اینست که تلویزیون برای این مناسبت چه محصولی آماده کرده؟ با نگاهی به تولیدات سالهای اخیر مشخص می شود سریال های تاریخی سهمی از واقعه عاشورا نداشته اند و مبحث محرم در چارچوب ملودرام های اجتماعی مورد توجه بوده است. از این معبر میتوان پخش «عشق کوفی» را یک اتفاق مبارک دانست تا بعد از سال ها تکیه تلویزیون صرفا بر سریال «مختارنامه» نباشد.
به ویژه که گفته می شود محرم و صفر سال جاری قرار نیست سریال «مختارنامه» که در همه این سال ها یک تنه بار دراماتیک نبود مجموعه های نمایشی در رابطه با تراژدی عاشورا و کربلا را به دوش کشیده است به پخش برسد. باید دید حالا مخاطب می تواند با قصه های جدید از جنس «عشق کوفی» ارتباط برقرار کند؟ و این آثار می تواند برایش خاطره انگیز شود یا خیر.

محرم ۱۴۰۲؛ عشق کوفی
سال پیش سازمان هنری رسانه ای اوج سریال «عشق کوفی» را وارد مرحله تولید کرد. این سریال داستان یک عشق میان دختری به اسم نائله و پسری به نام هلال در کوفه سال ۶۱ هجری قمری را روایت می کند و ماجرای آن تا واقعه کربلا و شهادت سیدالشهدا (ع) ادامه خواهد یافت. «عشق کوفی» را حسن آخوندپور بر مبنای فیلمنامه فائزه یارمحمدی و یزدان کاظمی کارگردانی کرده و نقش های اصلی را به دو بازیگر تازه نفس یعنی شبنم قربانی و سعید شریف سپرده است.
لعیا زنگنه، نادر سلیمانی، حسین سلیمانی، سوگل طهماسبی، مریم کاویانی، نادر فلاح و … دیگر بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.
آن طور که پیشتر سعید سعدی تهیه کننده «عشق کوفی» گفته بود این سریال تلفیقی از یک رویداد واقعیِ تاریخی -ماجرای بیعت مردم کوفه با امام حسین (ع) - و الزامات درام است.
طبعاً «عشق کوفی» را نمی توان با اثری چون سریال ۴۰ قسمتی «مختارنامه» که بخشی از قصه آن در واقعه عاشورا می گذشت، قیاس کرد. همین که این واقعه عظیم از زاویه نگاهی دیگر دستمایه یک سریال تلویزیونی شده اما اتفاقی مهم می باشد که حداقل فایده آن تعدد و تنوع محصولات عاشورایی است.
«عشق کوفی» از این هفته روی آنتن شبکه سه خواهد رفت و باید دید تازه ترین کوشش برای ساخت یک مجموعه تاریخی-عاشورایی چه حاصلی به همراه خواهد داشت؟

محرم ۱۴۰۱؛ کاتب اعظم
سال پیش شبکه دو تله تئاتر هفت قسمتی «کاتب اعظم» نخستین محصول مرکز سریال سوره را پخش کرد که با اقتباسی از کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» راوی اتفاقات شب تا عصر عاشورا از خیمه دشمن بود.
«کاتب اعظم» هم قصه ای همراهی برانگیز داشت و هم از ترکیب بازیگران خوبی بهره برد؛ همچون امین زندگانی، سیامک صفری، نادر فلاح، نازنین فراهانی، فاطمه گودرزی، حدیث میرامینی، خسرو شهراز و … چه بسا اگر این مورد در چارچوب یک سریال روایت می شد، نتیجه ای بهتر و ماندگار به دست می آمد.
سال پیش شبکه دو همینطور سریال تکراری «وفا» و تله تئاتر تکراری «پیروفا» را در کنداکتور قرار داد.
در این سال شبکه سه سریال محرمی نداشت و شبکه یک سراغ بازپخش مجموعه «شب دهم» رفت. شبکه پنج هم در ایام پایانی ماه صفر سریال ۱۰ قسمتی «شب آخر» را پخش کرد که اثری اجتماعی با درون مایه مذهبی است و بخشی از قصه آن به محرم اشاره داشت.

محرم ۱۴۰۰؛ سریال های تکراری
سال ۱۴۰۰ شبکه های سراسری سریال جدید با مبحث محرم روانه آنتن نکردند. شبکه یک سراغ بازپخش «دیگری» و «پرده نشین» رفت و شبکه دو بازپخش «فرات» را در کنداکتور قرار داد. این اتفاق هم سال ۱۳۹۷ رخ داد و سریال های مناسبتی محرم تلویزیون همه تکراری بودند.
محرم ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸؛ محرم در حاشیه
وضعیت سریال های محرم در سالهای ۹۹ و ۹۸ هم خوب نبود. سال ۹۹ «بوم و بانو» به کارگردانی سعید سلطانی از شبکه دو پخش گردید که محور اصلی داستان آن در رابطه با یک عشق در دوره پهلوی اول است و اشاره ای به سخت گیری های حکومت وقت نسبت به برگزاری سوگواری محرم داشت.
مینی سریال «وقت صبح» که از شبکه یک پخش گردید هم مصافی شعاری با شخصیت اصلی که یک روحانی بود داشت و در حاشیه آن مسئله سوگواری در محرم هم روایت می شد.

«مرضیه» ساخته فلورا سام اثری قابل دفاع است که داستانی اجتماعی را روایت می کرد و علاوه بر آن مسائلی مثل برگزاری هیات، توسل، پخت نذری و … هم در داستان بود. این سریال را شبکه دو برای نخستین بار روانه آنتن کرد و پس از آن بارها از آنتن شبکه های سیما پخش گردید و سال جاری هم باردیگر در کنداکتور قرار گرفته است.
در این سال شبکه سه مینی سریال «دریا نزدیک است» را پخش کرد که بخشی از داستان مراسم سوگواری مردم بوشهر را دربرمی گرفت. این سریال در مجموع نمره قبولی نگرفت.
بازخوانی مجموعه های تاریخی و معاصر با مبحث محرم یک نتیجه به همراه دارد: هر وقت زاویه نگاه سریال سازان متفاوت و مبتنی بر نوآوری بوده، نتیجه ای ماندگار رقم خورده است. نمونه اش «مختارنامه»، «معصومیت از دست رفته»، «شب دهم» و … در سالهای اخیر اما کارنامه سریالی سیما با مبحث محرم چندان قابل دفاع نیست. بدتر این که دوربین سریال ها به قلب تاریخ نرفتند و غالب سریال های روز هم سرشار از کلیشه ها و شعار بودند.

1402/04/27
11:56:46
itemprop="bestRating">5
312
تگهای خبر: بازی , دوربین , سازمان , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد