وبلاگ آفتاب
آیا گرمای جهانی تشدید می شود؟

هشدار دانشمندان در مورد شروع پدیده ال نینو

هشدار دانشمندان در مورد شروع پدیده ال نینو

وبلاگ آفتاب: در پی هشدار «اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا» درباب اعلام شروع پدیده آب و هوایی «ال نینو» و این که این پدیده ممکنست گرمای جهانی را تشدید کند، دانشمندان حوزه آب و هوا توضیحاتی دراین زمینه ارائه کردند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از ای پی نیوز، دانشمندان و کارشناسان هواشناسی اعلام نموده اند که پدیده آب و هوایی «ال نینو»(El Nino) رسما شکل گرفته است. این پدیده ی احتمالاً قوی، آب و هوای سرتاسر جهان را تغییر می دهد و به زمینی که درحال گرم شدن است، گرمای طبیعی بیشتری می دهد.
«اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا»(NOAA) روز پنجشنبه با صدور اطلاعیه ای در خصوص شروع پدیده ال نینو، از رسیدن آن آگاهی داد و اعلام نمود که این ال نینو ممکنست کاملا مشابه بقیه نمونه ها نباشد.
دراین زمینه «میشل لوروکس»(Michelle L’Heureux)، دانشمند حوزه آب و هوا و رییس «دفتر پیش بینی ال نینو/لانینا» در اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا اظهار داشت: این پدیده، یک یا دو ماه زودتر از خیلی از نمونه های ال نینو شکل گرفت که این مساله فضای لازم برای رشد را به آن می دهد. این ال نینو به احتمال ۵۶ درصد قوی در نظر گرفته می شود و ۲۵ درصد احتمال دارد که به سطوح فوق العاده برسد.
لوروکس اظهار داشت: اگر سه سال است که مانند آمریکای جنوبی از خشکسالی شدیدی رنج می برید، یک شیب به سمت رطوبت می تواند خوشایند باشد. شما سیل نمی خواهید اما مطمئنا بخشهایی از جهان هستند که از شروع ال نینو سود می برند.
این دانشمند حوزه آب و هوا اشاره کرد: طی چند ماه آتی و در طول تابستان نیم کره شمالی، ال نینو بیشتر در نیم کره جنوبی احساس خواهد شد و با کمترین تاثیرات در آمریکای شمالی همراه خواهد بود.
وی ادامه داد: ال نینو به شدت استرالیا را به سمت آب و هوای خشک تر و گرم تر متمایل می کند. همچنین، شمال آمریکای جنوبی احتمالاً خشک تر و جنوب شرقی آرژانتین و بخشهایی از شیلی احتمالاً مرطوب تر خواهند بود. هند و اندونزی نیز تا ماه آگوست به خشکی تمایل خواهند داشت. بااینکه ال نینو بطور سنتی به مفهوم طوفان های کمتر در اقیانوس اطلس است، اغلب با طوفان های استوایی بیشتر در اقیانوس آرام همراه خواهد بود.
ال نینو در ماه دسامبر تا فوریه، شدیدترین ضربه را می زند و مسیر طوفان زمستانی را به سمت استوا تغییر می دهد. یک سوم تا نیمی از جنوب آمریکا همچون کالیفرنیا، احتمالاً در ال نینو مرطوب تر خواهد بود.
لوروکس اظهار داشت که شمال غربی اقیانوس آرام و بخشهایی از دره اوهایو ممکنست خشک و گرم شوند.
این دانشمند در ادامه اشاره کرد که تعدادی از بزرگترین اثرات احتمالاً در اندونزی گرم تر و خشک تر و مناطق مجاور آسیا دیده خواهند شد. همچنین، مناطقی از جنوب آفریقا خشک خواهند شد.
«کیم کاب»(Kim Cobb)، دانشمند حوزه آب و هوا در «دانشگاه براون»(Brown University) نیز درباب این پدیده اظهار داشت: اگر این ال نینو نشان دهنده بزرگترین سطح از رویدادها باشد، کمترین زمان تکرار را در سابقه تاریخی رقم خواهد زد.
چنین فاصله کوتاهی بین پدیده های ال نینو موجب می شود که جوامع، زمان کمتری را برای برطرف نمودن لطمه های وارده به زیرساخت ها، کشاورزی و اکوسیستم هایی مانند صخره های مرجانی داشته باشند. یک ال نینو بطور معمول فعالیت طوفان را در اقیانوس اطلس خاموش می کند و به نواحی ساحلی در ایالات مختلف که از سالهای شلوغ اخیر خسته شده اند، کمک می نماید. اما این دفعه پیش بینی نمی شود که چنین اتفاقی بیفتد برای اینکه دمای بی سابقه اقیانوس اطلس ممکنست بادهای ال نینو را که بطور معمول خیلی از طوفان ها را از بین می برند، خنثی کند.
«کریستوفر کارناوسکاس»(Kristopher Karnauskas)، دانشیار «دانشگاه کلرادو بولدر»(CU Boulder) اظهار داشت: طوفان ها هنگامی که روی آب های گرم دریا حرکت می کنند، تقویت می شوند و رشد می کنند. مناطق گرمسیری اقیانوس اطلس نیز فوق العاده گرم هستند. بنابراین، اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا و دیگران امسال فصل طوفان اقیانوس اطلس را تقریباً متوسط پیش بینی می کنند.
وقوع یک ال نینوی قوی در گذشته، به ایجاد گرمای جهانی رکوردشکن در سال هایی مانند ۲۰۱۶ و ۱۹۹۸ منجر گردیده است. دانشمندان در اوایل امسال گفته بودند که احتمال دارد سال آینده یک رکورد گرما ثبت شود؛ خصوصاً بدین سبب که ال نینوها بطور معمول در زمستان به اوج قدرت خود می رسند اما این ال نینو کار خودرا زودتر از حد معمول آغاز نموده است.
«مارشال شپرد»(Marshall Shepherd)، استاد هواشناسی «دانشگاه جورجیا»(UGA) نیز درباره ی نتایج ال نینو اظهار داشت: وقتی که شروع ال نینو با پس زمینه گرم شدن آب و هوا ترکیب شود، پیامدهایی را برای قرار دادن سال ۲۰۲۳ به عنوان گرم ترین سال ثبت شده به همراه دارد.
ال نینو، گرم شدن طبیعی، موقت و گاه به گاه قسمتی از اقیانوس آرام است که بیشتر با جابه جایی مسیرهای هوایی برای طوفان، الگوهای آب و هوا را در سرتاسر جهان تغییر می دهد. جهان در اوایل امسال، از یک «لانینا»(La Nina) خارج شد که بطور غیرمعمول طولانی و قوی بود. لانینا که طرف مقابل ال نینو محسوب می شود، خشکسالی را در غرب آمریکا افزایش داد و فصل طوفان اقیانوس اطلس را تشدید کرد. معنای این امر به صورتی این است که تعدادی از شرایط آب و هوایی سه سال قبل مانند خشکسالی، برعکس خواهند شد.
«ازهر احسان»(Azhar Ehsan)، دانشمند «دانشگاه کلمبیا»(Columbia University) نیز اظهار داشت: از طرف دیگر، کشورهای شمال شرق آفریقا که در اثر خشکسالی لطمه دیده اند، بعد از تحمل شرایط خشکسالی به مدت چندین سال، شاهد بارندگی های مفید خواهند بود.
تعدادی از پژوهش های اقتصادی نشان داده اند که لانینا نسبت به ال نینو، خسارات بیشتری را در آمریکا و در سطح جهانی به همراه دارد.
پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ در یک مجله اقتصادی انتشار یافت، نشان داد که ال نینو برای آمریکا و اروپا رشد اقتصادی را به همراه داشته اما برای استرالیا، شیلی، اندونزی، هند، ژاپن، نیوزلند و آفریقای جنوبی پرهزینه بوده است.
در مقابل، پژوهشی که بتازگی انتشار یافته است، نشان میدهد که ال نینو در سطح جهانی بسیار پرهزینه تر از آن چیزی است که پیش تر تصور می شد و برآورد می کند که خسارت ناشی از آن به تریلیون ها دلار می رسد. بانک جهانی تخمین زده که ال نینو در سالهای ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸، ۴۵ میلیارد دلار برای دولت ها هزینه داشته است.
آمریکا نیز به رغم برخی مزایای ال نینو، با خطراتی روبه رو است. احسان دراین زمینه اشاره کرد که افزایش بارندگی در کالیفرنیا، اورگن و واشنگتن، خطر رانش زمین و جاری شدن سیل را در این مناطق می افزاید.
وی ادامه داد: بااینکه ال نینو از نظر تغذیه منابع آب، مزایایی را در بر دارد اما خطرات خاصی را نیز به همراه می آورد که باید در نظر گرفته شده و مدیریت شوند.




منبع:

1402/03/19
13:37:04
itemprop="bestRating">5
257
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد