وبلاگ آفتاب
با حضور معاون رئیس جمهور؛

رییس جدید فرهنگستان هنر معارفه شد

رییس جدید فرهنگستان هنر معارفه شد

وبلاگ آفتاب: رییس جدید فرهنگستان هنر در مراسمی با حضور معاون رییس جمهور و معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معارفه شد.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، مراسم تکریم و معارفه رییس فرهنگستان هنر و معرفی ۱۰ نفر از اعضای جدید و پیوسته فرهنگستان هنر بعدازظهر شنبه سوم تیرماه با حضور انسیه خزعلی معاون رییس جمهور، دکتر علیرضا مرندی، علی اکبر صالحی، حجت الاسلام خسروپناه، سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، محمدعلی رجبی دوانی و.. برگزار گردید.
محمدحسین ساعی رییس دانشگاه سوره اجرای این مراسم را برعهده داشت و این جلسه را به مثابه یک پنل علمی برشمرد و بیان نمود: فرهنگستان هنر حدود ۲۴ سال قبل در ۲۵ اسفندماه سال ۷۷ با هدف پاسداری از میراث و هنر ملی ایران و پیشنهاد دهنده سیاست ها و ارتقای فرهنگ و هنر اسلامی، تأسیس شد و امیدواریم که با حضور آقای شاه حسینی این اهداف به منصه ظهور نزدیک تر شود.
فرهنگستان هنر باید با مقتضیات جامعه ایرانی همسو باشد
محمدعلی رجبی دوانی از هنرمندان و پژوهشگران پیشکسوت بعنوان نخستین سخنران بیان نمود: فرهنگستان هنر از روزی که تأسیس شد افت و خیزهای زیادی داشت، چون که ما به دنبال یک فرهنگستان بومی بودیم؛ روز اول اساسنامه فرهنگستان های دیگر کشور را دیدیم متوجه شدیم که آنها جوابگوی نیازهای ما نیستند، چونکه باید با مقتضیات کشور ایران همسو باشد و بنابراین اهتمام شد از حضور بزرگان هنر و فرهنگ کشور بهره گرفته شود.
وی اظهار داشت: وقتی مقرر است سخن از هنر به میان آید، باید به مباحث نظری و عملی دقیقی ارجاع شود و فقط نیز نباید به مباحث نظری اکتفا کرد و هنرمندان بزرگی هستند که مسائل و مشکلات را می شناسند و رسیدن به این مسائل ساده نبود. یکی از این اقدامات این بود که توانستیم نظام آموزشی استاد شاگردی را تدوین نماییم. برخی فکر می کردند که در زمان مدرن نباید از این شیوه بهره گرفت و دنبال چنین نگاهی نبودند اما ما نظام استاد شاگردی را با کمک همه جانبه استاد فرشچیان نوشتیم. شیوه آموزش استاد شاگردی در دولت های قبلی مورد حمایت واقع نمی شد اما دولت آقای رئیسی چنین نشد و در شورایعالی انقلاب فرهنگی چنین روشی را تأیید کرد و امروز مورد تصویب قرار گرفت. اتخاذ چنین شیوه آموزشی در دانشگاه ها، همچون کارهای فرهنگستان است.
رجبی دوانی ضمن اشاره به دوران بهمن نامور مطلق توضیح داد: فرهنگستان، فرهنگستان نشد مگر زمانیکه آقای نامور مطلق آمد؛ مشکلات فراوان بود و تمام و وقت و نیروی شان را روی انجام درست کارها گذاشتند و مقاصدی را دنبال کردند که میتوان آن همچون آنها به پشتیبانی از تحقیقات بنیادی و تألیفات علمی که جهتی به تالیفات جامعه هنری داده شد، اشاره نمود. همینطور مشارکت با سازمان های علمی و آموزشی همچون مهم ترین کارهای نامور مطلق است که جوانان، فرهنگستان را مرکزی جدا به حساب نیاورند. بزرگترین کار او به زعم من این بود که فرهنگستان هنر را بعنوان نهادی علمی و به دور از سیاست زدگی نگه داشت که می گفت «نباید نام فرهنگستان در زبان رسانه های بدنام بیفتد.»
وی ضمن اشاره به مشکلات نظام آموزشی در کشور، اظهار نمود: همچون دیگر کارهایی که در فرهنگستان هنر انجام شده است میتوان به تحقیق و تفحص در زمینه هنرهای سنتی اشاره نمود. ما هر چه داریم از هنرهای سنتی داریم و هیچ تمدنی با ترکیب درست نشده است.
رجبی بیان نمود: خوشبختانه پس از ریاست نامورمطلق، شخصیت بزرگ و فرهیخته دیگری بر این مسند خواهد آمد که قدر مسلم دغدغه های این بزرگوار نیز موارد مذکور خواهد بود و از هنر دفاع خواهد نمود. امیدوارم با حضور پر برکت آقای شاه حسینی فرهنگستان مشکلاتی را شاهد نباشد و بعنوان یکی از اعضای این خانواده از آقای نامور به خاطر زحماتشان خداقوت می گویم.
چرا بعد از ۴۰ سال هنوز پی اچ دی رشته های هنری ایرانی و اسلامی نداریم؟
در ادامه، حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز اظهار داشت: فرهنگستان هنر یکی از چهار فرهنگستان کشور است که یکی از دستگاههای حاکمیتی مؤثر برشمرده می شود. برخی فکر می کنند فرهنگستان هنر ارگانی است که سیاسی و حزبی است اما طبق تعریف و مصوبه، فرهنگستان هنر یک دستگاه حاکمیتی و نه حزبی است؛ آفت یک مجموعه حاکمیتی اینست که حزبی و سیاست زده بشود و از یک گروه خاص یکجا جمع شوند و ناظر به نیاز آن حوزه از اندیشمندان استفاده نمایند. کسانی در فرهنگستان هنر مشغول هستند که دغدغه مندی هنر را دغدغه دارند و هنر ایران اسلامی را مهم می دانند، البته به آن مدلول نیست که هنر و علم در حصار می گنجد و ما از هنرهای دیگر کشورها نیز بهره می گیریم اما تاکید بر هنر اسلامی ایرانی داریم.
وی بیان نمود: هنر اسلامی ایرانی مبتنی بر حکمت است و از آن مسائلی است که در رابطه با آن کم سخن گفتند. فلسفه اسلامی مصداقی از حکمت است و هنر اسلامی نیز مصداقی از حکمت است اما حکمت علم نافع کارآمد مبتنی بر خرد ناب است. هنر اسلامی ایرانی مبتنی بر حکمت است و همه اقسام هنر مصداق حکمت هستند، از هنرهای تجسمی و نمایشی و موسیقی گرفته تا سنتی و سازهای موسیقی ایرانی.
خسروپناه در سخنانش بر نقش مؤثر فرهنگستان هنر اشاره و تصریح کرد: فرهنگستان هنر میراث دار این ظرفیت عظیم هنر اسلامی و در سیاست گذاری هنر کشور مؤثر است. آثاری که در رابطه با هنر اسلامی منتشر می شود، گاهی بیشتز از این که داخلی باشند، بین المللی هستند که باید احیا و معرفی شوند.
وی با اشاره به اینکه جوانان باید حکمت هنر ایرانی را فراگیرند، توضیح داد: به زعم بنده، وضعیت داشنگاه های هنر وضع مطلوبی نیست! چرا باید بیشتر از چهار دهه گذشته باشد اما یک پی اچ دی رشته های هنری ایرانی اسلامی نداشته باشیم؟ در حوزه معماری رشد خوبی داشتیم. همین طرح استاد شاگردی که اخیرا مصوب شده اما هنوز فرآیندی در وزارت علوم به نتیجه مطلوب نرسیده است یعنی باید شش سال دیگر صبر نماییم تا مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی محقق شود. تا کی باید منتظر باشیم که پیشکسوتان هنر پر پر شوند و نتوانند یک شاگرد تربیت کنند!؟ اساتید هنر احتیاج به تکریم و احترام دارند که باید در رفتار نشان دهیم.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در انتها از نامور مطلق درخواست نمود که مشاوری دبیر شورای انقلاب فرهنگی را قبول کند و اظهار داشت: فرهنگستان هنر کاری فراتر از یک گعده علمی دارد چونکه سیاست گذاری هنر را برعهده این فرهنگستان گذاشته اند.
خداحافظی نامورمطلق از فرهنگستان هنر و بازگشت به دانشگاه فرشچیان
بهمن نامور مطلق رییس سابق فرهنگستان هنر و رییس دانشگاه استاد فرشچیان نیز در سخنانی اظهار داشت: هیچوقت بنا نداشتم در مراسم تودیع شرکت کنم اما چون فرهنگستان هنر برای من خانه دوم به حساب می آید، در این مراسم شرکت کردم. وقتی آمدم، معتقد به لشگرکشی نبودم و بیشتر به تغییر عملکرد تاکید داشتم نه به تغییر افراد. گزارشی از عملکرد دوساله من در سایت قرار گرفته است و دوستان می توانند رجوع کنند و ببینند. در این نشست از مشکلات نیز نمی خواهم صحبت کنم اما می خواهم بگویم اعتباری که به ما تعلق می گرفت کمتر از حقوق بچه های اینجا بود.
وی خطاب به حجت الاسلام خسروپناه بیان نمود: حالا که یک نفر از خودتان به ریاست فرهنگستان هنر درآمد، دستش را باز بگذارید تا کارهای کیفی انجام دهد. من گله مند نیستم و ممنونم که بار سنگینی را از دوش من برداشتید. از لطف آقای خسروپناه نیز متشکرم اما می خواهم به دانشگاه فرشچیان برگردم و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی را انجام دهم.
بودجه گرفتن مثل آب از علقمه آوردن است؟
مجید شاه حسینی رییس فرهنگستان هنر در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت: «فرهنگ» جبهه و عرصه جهاد نرم است و از دوستانش که این عرصه را به من سپردند، متشکرم. افتخارم معلمی است و یکی از ناراحتی های من همین است که شاید نتوانم با این دفعه مسئولیت به معلمی بازگردم و خیلی برای آقای نامورمطلق خوشحالم که به این بهشت برمی گردد.
وی بیان نمود: تعاریف مختلفی از تاریخ گفته اند و فیلسوفان می گفتند «تاریخ» فاصله بین جنگ هاست و اگر پذیرفته ایم که وظایفی داریم، باید به این وظایف در برابر فرهنگ و هنر رسیدگی نماییم و نباید سلیقه ای برخورد نماییم و امیدواریم توفیق یابیم در راه «هنر اسلامی ایرانی انقلابی» قدم برداریم. از همه کسانی که در فرهنگستان هنر منشأ خدمات بوده اند تشکر می کنم.
شاه حسینی در ادامه ضمن اشاره به سخنان نامورمطلق اظهار داشت: آنچنان که آقای نامور مطلق گفتند، مثل این که من باید آب را از علقمه بیاورم! سال ها قبل حکیم سنایی سرود:
«گوگرد سرخ خواست ز من سبز من پریر / در پیشش ار نیافتمی روی زردمی
خود سهل بود سهل که گوگرد سرخ خواست / گر نان خواجه خواستی از من چه کردمی»
طبق این سروده سنایی، مثل این که بودجه گرفتن گاهی آب از علقمه آوردن است! اما در هر حال امیدوارم آن طور که در شأن فرهنگستان هنر است، خدمت کنم.
در پایان مراسم لوح تقدیر و هدایایی به بهمن نامور مطلق اهدا شد. همینطور حکم ریاست مجید شاه حسینی نیز به وی اهدا شد.
به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، عبدالحمید قدیریان، محسن مؤمنی شریف، داریوش ارجمند، محمدحسین ایمانی خوشخو، حسن بلخاری، محمدرضا پور جعفر، محمدرضا حسنایی، ابوالفضل رکن آبادی، علیرضا عندلیب و عبدالحمید نقره کار بعنوان اعضای پیوسته فرهنگستان هنر معرفی گشتند.


منبع:

1402/04/04
08:57:41
itemprop="bestRating">5
333
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد