وبلاگ آفتاب
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران مطرح كرد

راه اندازی نخستین دانشگاه های جهان در خاورمیانه

راه اندازی نخستین دانشگاه های جهان در خاورمیانه

به گزارش وبلاگ آفتاب، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه اولین دانشگاه های جهان مانند جندی شاپور، بیشتر از هزار سال پیش در منطقه خاورمیانه راه اندازی شده اند و کتاب های ابوعلی سینا و رازی تا قرن ۱۸ میلادی در اروپا تدریس می شده است و بخشی از علوم غرب برگرفته از مشرق زمین است. شاید وقت آن رسیده که برای بازپس گیری این جایگاه، بیشتر از پیش در راه کسب علم و دانش گام برداریم.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر حسین قناعتی در جشن روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم خاطرنشان کرد: تمدن های بزرگ جهانی در خاورمیانه از هند تا سواحل نیل شکل گرفته و همه آنها متأثر از نگاه الهی بوده اند. موزه های شناخته شده اروپایی چون لوور فرانسه تصاویری از خاورمیانه را به معرض نمایش گذاشته اند که حاکی از پوشیدگی، عفاف، پاکی و انعکاسی از فرهنگ الهی و انبیاء در این منطقه است.
وی ادامه داد: متأسفانه امروز اعوجاج این تمدن ها و دوری از خداوند را در نقاطی از جهان شاهد هستیم؛ جنگ میان حق و باطل همواره در طول تاریخ وجود داشته و در این تضارب و برخوردها است که انسان های بزرگ خویش را نشان خواهند داد.
دکتر قناعتی با تاکید بر این که لحظه لحظه زندگی امتحان الهی است، اظهار نمود: خداوند در قرآن کریم می فرماید که ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زن آفریدیم و آن گاه شعبه های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شما هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: بدون شک در این راه پایانی برای هر چه بهتر شدن انسان وجود ندارد، تا جایی که در قرآن کریم تاکید شده است که ای انسان بدون شک تو به سمت پروردگارت با تلاشی سخت رهسپاری، پس او را دیدار خواهی کرد.
وی ضمن اشاره به این که در ادبیات و شعر فارسی شعرای بزرگی چون فردوسی، حافظ و سعدی به این مباحث توجه ویژه ای داشته اند، اظهار داشت: این مفاهیم و عظمت تمدنی را میتوان از راه زبان شیرین فارسی و با رجوع به اشعار این بزرگان آموخت و به دیگران هم منتقل کرد.

دکتر قناعتی افزود: سازمان یونسکو بر نقش بی بدیل مولانا در شکل گیری مفاهیم اجتماعی و تمدنی بشر صحه می گذارد. این شاعر بزرگ پارسی بدون شک در این راه متأثر از فرهنگ غنی اسلامی و تضارب آن با فرهنگ های گذشته بوده است. قبل از اسلام ملت هایی در خاورمیانه زندگی می کرده اند که دارای ارزش هایی بزرگ و انسانی و متأثر از نگاه الهی و وحدانیت بوده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بشر امروز بخصوص در دنیای غرب باوجود پیشرفت تکنولوژی و موفقیت های چشم گیر در حوزه های سلامت، هوا و فضا و فناوری های کشاورزی و صنعتی از ارزش ها و قواعد اخلاقی فاصله قابل ملاحظه ای دارد، اضافه کرد: در این میان نقصانی که بر ما مردمان خاورمیانه با برخورداری از ریشه های عمیق ادیان الهی، فرهنگ غنی و اخلاقیات وارد می شود، عدم پیشرفت کافی در زمینه علم و تکنولوژی است.

دکتر قناعتی به پیشرفت های قابل قبول کشورمان در حوزه علم و تکنولوژی در این خصوص اشاره و بیان نمود: قبل از انقلاب، امید به زندگی در ایران ۵۴ سال بود که این عدد امروز به ۷۸ سال رسیده است. طی بیشتر از ۴۰ سال قبل با تأسیس دانشگاه های علوم پزشکی، سطح پزشکی و علم سلامت در ایران پیشرفت قابل توجهی داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در این راه با مشکلات زیادی چون تحریم های ظالمانه و فشارهای خارجی هم مواجه بوده ایم. با وجود عملکرد قابل قبول فعلی به نظر می آید که پیشرفت بیشتر از پیش کشور با تاکید بر مقوله علم و انتقال آن محقق شود؛ چون که در جهان آینده، علم تعیین کننده همه چیز خواهد بود.
وی خطاب به دانشجویان اظهار داشت: بعنوان پیشروان جامعه بسیار اهمیت دارد که متخلق به اخلاق الهی و عالم باشید و در کنار آن شاگردانی پرورش دهید که آینده کشورتان را بسازند.

دکتر قناعتی خاطرنشان کرد: شما دانشجویان علوم پزشکی با خودسازی، رفتار خوب و آگاهی بر مردم و جامعه خود اثرگذار خواهید بود. امیدوارم با کمک همدیگر بتوانیم به انسانیت و بقای آن کمک نماییم تا بشر از مشکلات پیش رو رهایی یابد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر غلامرضا حسن زاده، دبیر شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی؛ دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ دکتر مهدی ابراهیمی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ دکتر شعبان علیزاده، رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ رؤسای دانشکده های پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و تعدادی از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مراسم حضور داشتند.




منبع:

1402/02/26
15:16:15
itemprop="bestRating">5
273
تگهای خبر: تحریم , تكنولوژی , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد