وبلاگ آفتاب
پنجشنبه های مستند در مهر ؛

خلبان ایرانی که عراقی ها فراری اش دادند!

خلبان ایرانی که عراقی ها فراری اش دادند!

به گزارش وبلاگ آفتاب، سهیل سلیمی کارگردان مجموعه مستند یونیفورم با مبحث زندگی برخی از فرماندهان ارتش در سالهای دفاع مقدس، به عرضه توضیحاتی در رابطه با تجربه ساخت این مستندها پرداخت.



سهیل سلیمی کارگردان مستند «یونیفورم» از مجموعه مستندهای پخش شده از تلویزیون با مبحث حضور فرماندهان ارتش در سالهای دفاع مقدس، در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با این مستند توضیح داد: مستند «یونیفورم» در واقع یک مجموعه مستند بود که به سفارش ارتش ساخته شد. تهیه کننده این مجموعه هم سید مازیار هاشمی بود که بعدها در تهیه فیلم «شنای پروانه» و سریال «یاغی» هم نقش داشت. کارگردانی ۹ قسمت از این مجموعه برعهده بنده بود که در چارچوب آن سراغ فرماندهان ارتش و چهره هایی که در سالهای دفاع مقدس نقش های کلیدی داشتند رفتیم.
وی افزود: برپایه همین گفتگوها تصمیم گرفتیم مستندهای پرتره ای را در رابطه با برخی از این عزیزان بسازیم. امیر رمضانی، سرتیپ خطیب قوامی، امیر احمد دادبین، امیر خلیلی و امیر سیدتراب ذاکری از فرماندهانی بودند که بنده در رابطه با آنها مستند پرتره ساختم.
امیر رمضانی از «یونیفورم» تا «زندگی بعد از زندگی»
این مستندساز در رابطه با دلیل انتخاب این چهره ها برای ساخت مستند پرتره هم توضیح داد: تمام این افراد از بزرگان ارتش بودند و سابقه درخشانی بخصوص در سالهای دفاع مقدس داشتند. یکی از این بزرگان هم امیر رمضانی از خلبانان نیروی هوایی ارتش بود که فرازوفرودهای جذابی در زندگی شان وجود داشت و بنا بر این هم سراغ ساخت مستندی در رابطه با ایشان رفتم. یکی از بخش های جالب زندگی ایشان زمانی است که در سالهای جنگ از هواپیمای درحال سقوط ایجکت می کنند و براثر برخورد با زمین حالت جدا شدن روح از بدن را تجربه می کنند که این تجربه را بعدها در برنامه «زندگی بعد از زندگی» هم روایت کردند.
وی افزود: ظاهراً پس از پخش شدن مستند بنده، توجه عوامل این برنامه به این موضوع جلب شده بود و از ایشان دعوت به حضور کردند. یکسال بعد بود که برنامه «زندگی بعد از زندگی» میزبان امیر خلبان رمضانی شدند که روایتشان از این تجربه در این برنامه هم بسیار جذاب بود. همین امیر رمضانی وقتی سقوط می کند، توسط نیروهای کرد پیدا می شود و وقتی اسم او را می پرسند، می گوید رمضانی و آنها تصور می کنند وابسته به پادگان تازه سپاه با عنوان رمضان است و جزو نیروهای آن پادگان است. از آن به بعد هم در آن منطقه بعنوان یکی از نیروهای همان پادگان پنهانش می کنند تا حالش بهبود پیدا کند. آن منطقه در خاک عراق بوده اما امیر رمضانی توسط کردهای عراق پیدا می شود و آنها او را پناه می دهند.
سلیمی افزود: وقتی نیروهای عراق متوجه این اتفاق می شوند به منطقه می آیند و بومی ها را تهدید می کنند. امیر رمضانی از آنها می خواهد که او را لو بدهند اما آنها این کار را نمی کنند. بعدها که جستجوی نیروهای عراقی بی نتیجه می ماند، همان کردها امیر رمضانی را با کمک اسب و قاطر از راه یک مسیر قاچاق جنس به ایران می رسانند و او را به همان بچه های پادگان رمضان سپاه تحویل می دهند.
کودکی خاص یک قهرمان دفاع مقدس
این مستندساز با اشاره به یکی دیگر از قسمت های مستند «یونیفورم» توضیح داد: امیر خلیلی هم یکی دیگر از خلبانان ارتش در سالهای جنگ بود که کودکی خاص و متفاوتی داشت. بخصوص در سال هایی که پدرش به زندان می افتد و تا مدت ها مجبور می شود برای دیدار پدرش به زندان طاغوت برود. اصل ماجرایی که منجر به زندانی شدن پدر او شده بود هم ماجرای عجیبی بود.
سلیمی اضافه کرد: پدر امیر خلیلی راننده بوده و وظیفه خط نگه داری را در راه تهران ورامین برعهده داشته است. یک مرتبه که خودش مسافر می برده، براثر یک اتفاق تصادفی رخ می دهد که منجر به مرگ یک نفر می شود. بنا بر این با افترا قتل غیرعمد به زندان می افتد. شرایط زندگی سختی برای امیر خلیلی به وجود می آید. خاطرات خیلی از آن سالهای کودک دارد. از روزهایی که پدرش به خانه می آمد و در همان مسیرش در کوچه آغاز به صدا کردن بچه هایش با صدای بلند می کرد. امیر خلیلی با این کودکی پرالتهاب بعدها برای آموزش خلبانی به آمریکا رفت و بعدها بعنوان استاد خلبان به ایران بازگشت و در سالهای دفاع مقدس هم حضور تأثیرگذاری داشت. دیگر شخصیت هایی که در این مستند سراغ آنها رفته ایم هم همین خصوصیت ها را داشته اند که بعنوان نمونه به این دو یاد شده کردم.
این مستندساز اظهار داشت: یکی از پیچیده ترین عملیات هایی که در تاریخ عملیات های نظامی جهان نمونه ای بی نظیر بشمار می رود حمله به اچ ۳ است. بنا بر این هم سال ها پیش فیلمی در رابطه با این عملیات در سینمای ایران ساخته شد. این خلبانان ارتش که در مستند به آنها پرداخته ایم در آن عملیات هم نقش ویژه ای داشتند و مسئول اجرای عملیات فریب برای به اشتباه انداختن رادارهای دشمن بودند.
وی اضافه کرد: یکی از جذاب ترین اتفاقاتی که امیر رمضانی در خاطرات خود به آن اشاره می کند اینست که وقتی در روز سوم خرداد پس از عملیات بمباران مواضع دشمن به سمت آشیانه بازمی گردند، در راه متوجه آزادسازی خرمشهر می شوند و در فرودگاه به استقبال آنها می آیند و می گویند شما بودید که خرمشهر را آزاد کردید! ایشان در جواب می گوید ما تنها بخشی از کار را برعهده داشتیم. روایت این خاطره در مستند «یونیفورم» بسیار جذاب است.
نقشی که در آزادسازی خرمشهر نادیده ماند
سلیمی اظهار داشت: این دست خاطرات واقعاً خاطراتی ناب هستند بخصوص که ما معمولا فتح خرمشهر را با تصاویری از نیروهای سپاه و نیروهای زمینی ارتش دیده ایم و کمتر کسی به این نکته توجه دارد که نیروی هوایی هم نقش بسیار مهمی در آزادسازی خرمشهر داشته است. از این منظر این خاطرات می تواند برای مخاطب این مستند بسیار جذاب باشد.
کارگردان مجموعه مستند «یونیفورم» با اشاره به قسمتی از این مستند که در رابطه با شهید سرهنگ خطیب قوامی از نیروهای پدافند است، اظهار داشت: در دوره دفاع مقدس پدافند ما متکی به داشته های دوران طاغوت بوده است. چند سال پس از آغاز جنگ عملاً این پدافند داشت ناکارآمد می شد. این دوستان در دوره ای آغاز به ساخت موشک هایی می کنند که برای سیستم پدافندی ما مناسب باشد. کارهای بسیاری در حوزه خودکفایی انجام داده بودند که مرور آنها بسیار جذاب است. این روند هم پس از شکل گیری پدافند اولیه ادامه پیدا کرد و آرام آرام تکنولوژی های جدیدتری هم به دست آمد.
وی افزود: شهید قوامی هم زندگی جالبی داشته اند. زمانی که کار خویش را در دوران طاغوت آغاز می کنند، هم سابقه تحصیل پدافند در آمریکا را داشتند و هم نخستین نفری بودند که دوره آموزش موشک اس ۲۰۰ را در روسیه دید و برای آموزش به ایران آمد.
این مستندساز در رابطه با جالب ترین تجربه اش در راه ساخت این مجموعه مستند اظهار داشت: از آنجاییکه سال هاست کار مستندسازی انجام می دهم شاید اتفاقات روتینی که در این فرایند در رویارویی با آدم ها تجربه می شود خیلی برایم تازگی نداشته باشد اما در مبحث ارتش آنچه برایم خیلی مهم بود این بود که کار این بچه ها هیچ وقت دیده نشده است. یعنی اگر همین امروز در بین مردم بروید و در رابطه با خدمات نیروهای ارتش در سالهای دفاع مقدس سوال کنید، کمتر کسی از آن اطلاع دارد. آنها حضور بسیار تأثیرگذاری در عملیات های مهم ما داشته اند.
وی گف: در کل مجموعه «یونیفورم» مخاطب بیشتر با این حقیقت آشنا می شود که ارتش چه تأثیرگذاری ای در دوران دفاع مقدس داشته است و بیشتر سراغ بخش هایی از فعالیت ارتش رفته ایم که کمتر دیده شده است.

1402/02/07
12:48:03
itemprop="bestRating">5
409
تگهای خبر: آموزش , تكنولوژی , جهان , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد