یادداشتی از روح الله سهرابی؛
برگزاری حساس ترین دوره فیلم مقاومت
به گزارش وبلاگ آفتاب، روح الله سهرابی در چارچوب یادداشتی به بهانه هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت به اهمیت برگزاری این رویداد پرداخت.
به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، روح الله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی و عضو رسمی انجمن علوم سیاسی ایران به بهانه برگزاری هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت در چارچوب یادداشتی به اهمیت برگزاری این رویداد پرداخت.
در متن این یادداشت با عنوان «جشنواره ای که صرفا یک جشنواره نبود» آمده است؛
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با شعار گفتمان مقاومت، نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف در خلیج فارس برگزار و در هفدهم اسفندماه ۱۴۰۱ پایان یافت. بی گمان هر فعالیت نظام مندی در گرو تلاش خردمندانه دو گروه است؛ گروه اول اهل اندیشه و معرفتی که در بستر فرهنگ ایران اسلامی، با الهام از حماسه پایداری و مقاومت و نقش آن بر بستر هنر هفتم، دست به آفرینش آثار سینمایی نابی زده اند که ضمن ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بار اصلی ایدئولوژیک ترین جشنواره سینمایی کشور در عرصه سینما را به دوش می کشند و گروه دوم مدیران و دست اندرکارانی که نقش بارز و مشارکت ارزشمندشان به تنظیم و برگزاری چنین رویداد باشکوهی منتهی شده است.
جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با ۳ هدف کلان؛ ۱- تعیین مصادیق برتر سینمایی، ۲- الگودهی، جهت دهی و تاثیرگذاری بر حیطه فرهنگ مقاومت و پایداری، ۳- تقدیر و ترغیب هنرمندان و فیلمسازان داخلی و خارجی به ادامه فعالیت سازنده، پویا و اثرگذار، یکی از حساس ترین دوره های برگزاری خویش را پشت سر گذاشت. تعداد مخاطبان، دایره تاثیرگذاری این جشنواره در گستره مبحث مقاومت، جنس و میزان توانمندی هنرمندان شرکت کننده در آن، کیفیت آثار شرکت کننده، سطح علمی و هنری شرکت کنندگان، اساتید و داوران، مبین جایگاه بلند این جشنواره بعنوان یکی از اثرگذارترین رویدادهای هنری کشور در عرصه تبیین فرهنگ مقاومت است.
با این توصیف، جشنواره فیلم مقاومت، رویدادی است که حضور در میدان آن، یک ارزش برای هنرمند تلقی می شود و بدون شک آثار منتخب در این جشنواره، ضمن اثرگذاری و پذیرش توسط مخاطب، به لحاظ محتوا هم بعنوان الگو و سرمشق، به تبیین نقش فرهنگ مقاومت در امنیت داخلی و افزایش اعتبار و عزت خارجی کشور می پردازند. بر این اساس فرهنگ مقاومت که یکی از موضوعات بنیادین ساختار سیاسی ایران به حساب می آید با استفاده از مولفه هایی چون؛ استکبار ستیزی، گفتمان سازی، احیا و تقویت هویت دینی و ملی می تواند ما را در مقابله با جنگ نرم یاری نماید. اقداماتی که تحت لوای ناتوی فرهنگی باعث استحاله فرهنگ دینی و ملی، ترویج افکار و اندیشه های غربی، نهادینه کردن بی فکری و لاقیدی، تشدید گرایشات قومی و نژادی، ارزشگذاری بر مصرف زدگی و تجمل گرایی و… شده است.
لذا برای مقابله با این رویکرد که ناشی از تغییر رویه نظام سلطه است، بدیهی است اهمیت حضور هنرمندانی در قامت مبلغین و مبشرین خدا محوری، خود باوری، استکبار ستیزی، اعتماد به نفس و ایجاد پیوند مستحکم میان اعتقادات، باورها و اخلاق ضرورتی انکار ناپذیر است و ایشان درصورتیکه به جایگاه رفیع ابزاری که در دست دارند واقف باشند می توانند افق روشنی جهت رسیدن به امنیت پایدار در کشور را ترسیم کنند چون که به قول شهید آوینی «شاید جنگ خاتمه یافته باشد اما مبارزه هیچگاه پایان نخواهد یافت». از این روست که جشنواره مقاومت فقط یک جشنواره سینمایی نیست بلکه خط مقدم تفکری ضد امپریالیسم و دریچه ای ست باشکوه به جهان سینمای ایدئولوژیک و مامنی برای آزاداندیشان عرصه ی هنر - صنعت سینما. حال اگر اختتامیه اش بر روی ناو پرصلابت شهید رودکی بر روی آب های نیلگون خلیج همیشه فارس برگزار شود (که شد)، معنی و مفهوم پیش گفته عینیت بیشتری پیدا خواهد نمود که البته عینیت بیشتری پیدا کرد!
منبع: aftablog.ir
itemprop="bestRating">5
397
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب