وبلاگ آفتاب

در توسعه تکنولوژی های جدید، اولویت های بلندمدت تعیین شود

در توسعه تکنولوژی های جدید، اولویت های بلندمدت تعیین شود

به گزارش وبلاگ آفتاب، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در ایران باید میان فناوری های موجود در حوزه های هوش مصنوعی، رباتیک، نانو و غیره انتخاب نماییم، اظهار داشت: ما باید استراتژی های خودمان را در این عرصه ها مشخص نماییم. امکان ندارد تمامی این تکنولوژی های جدید را همزمان در برنامه هایمان قرار بدهیم بلکه باید با عنایت به برنامه ۵ ساله و ۲۵ ساله اولویت هایمان را مشخص نماییم.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در پنل «تولید علم و دانش و به کارگیری آن» در نشست سالانه معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی، اظهار داشت: تحلیل محتوای بیانیه گام دوم تهیه شده و طبق آن ۴۴ گزاره با مأموریت های وزارت بهداشت مرتبط می باشد. در بحث گام دوم برای بسترسازی توسعه باید ظرفیت آینده نگارانه حوزه پزشکی را فراهم نماییم.

وی ضمن اشاره به این که در دنیا اهمیت تدوین استراتژی و توجه به ابرروندها مشخص است، اظهار داشت: ما در ایران هم باید میان فناوری های موجود در حوزه های هوش مصنوعی، رباتیک، نانو و غیره برگزیده و استراتژی های خودمان را مشخص نماییم، امکان ندارد تمامی این تکنولوژی های جدید را همزمان در برنامه هایمان قرار بدهیم، بلکه باید با عنایت به برنامه ۵ ساله و ۲۵ ساله اولویت هایمان را مشخص نماییم.

وی اضافه کرد: فناوری هوش مصنوعی می تواند تحولات مبنایی در کشور ایجاد نماید. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی راه جدیدی را بوجود آورده است.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه جایگاه فناوری در کشور مطلوب است و پس از هند قرار داریم، ولی باید هدفمند باشد، اظهار نمود: جمعیت بزرگ ایران یک نقطه قوت است. درمان های شخص محور برای جمعیت ۸۰ میلیونی پاسخگو است و همین نکته ای است که در خیلی از پژوهش های بزرگ در این حوزه دارای بستر مناسبی هستیم.

وی ضمن اشاره به این که مسئولیت اجتماعی ما ایجاب می کند تا فناوری های آینده را ببینیم و برای آن برنامه ریزی نماییم، تصریح کرد: باید افق های بلند در پزشکی با وجود سیاست های کلان، نقشه علمی کشور و همینطور استراتژی های مشخص شده در گام دوم تعیین شود. مسئولیت اجتماعی و وظیفه اخلاقی در جهت حرکت به ابرروندهای آینده پزشکی با نگاه ماکرو تعریف شود، جایگاه دانشگاه های ایران در حرکت به سمت ابرروندهای پزشکی و ارزیابی شرایط کشور و شناخت ابرروندهای پزشکی در بستر نوآورانه تعیین شود، همینطور شبکه ای بین دانشگاه های علوم پزشکی، تقسیم کار و تعریف مأموریت با عنایت به پرهزینه بودن ابرروندهای پزشکی در آینده ایجاد نماییم.

دکتر لاریجانی در ادامه به طرح پیشنهاداتی پرداخت و اظهار داشت: اهمیت توجه به مطالعات پزشکی فردی به علت بستر مناسب کشور از نظر جمعیتی، قومیتی بر کسی پوشیده نیست و باید از این فرصت بهره برداری شود. همینطور بستر الکترونیک برای مطالعات داده های بزرگ به سبب عقب نماندن از چرخه فناوری دنیا هم حائز اهمیت می باشد. استفاده از ابزار هوش مصنوعی برای تفسیر داده های بزرگ و ورود آن در پزشکی فرد محور در کشور ضروریست و آماده سازی نظام سلامت جهت استفاده از سلامت الکترونیک در حوزه بالین همراه با پیامد پرارزش میکرو و ماکرو هم یک اجبار به حساب می آید.

نگاهی به نظام ملی توسعه کاربردهای تحقیقات علوم پزشکی

در بخش دوم این پنل دکتر علی گزنی به تبیین نظام ملی توسعه کاربردهای تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و اضافه کرد: اثرگذاری علمی بسیار ملموس است. پژوهشگران یک درصد برتر و تولیدات علمی در سطح بین المللی قابل رؤیت هستند.

وی در ادامه ضمن اشاره به منفعت اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم دانشجویان بین المللی، اظهار داشت: این عدد به سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار می رسد. باید دید از این بازار بزرگ به رغم وضعیت بسیار مطلوب دانشگاه های علوم پزشکی کشور چگونه می توانیم بهره برداری می نماییم.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر گزنی اضافه کرد: ۲۵درصد اعضای هیات علمی متعلق به حوزه علوم پزشکی است، در حالیکه ۳۷ درصد سهم از تولید مقاله در اسکوپوس است. ولی در سهم مقالات حاصل از مشارکت های بین المللی، مقالات Q1، سهم مقالات در مجلات یک درصد برتر نسبت به میانگین کشور حوزه نظام پزشکی پایین تر است. امسال تعداد ۱۶ دانشگاه در میان ۸۰۰ دانشگاه برتر در تایمز جهانی وجود دارند. تعداد دانشجویان بین المللی نسبت به دانشگاه های دارای رتبه در تایمز کمتر است.

به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، نشست دو روزه معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور از روز گذشته در دانشگاه علوم پزشکی مشهد درحال برگزاری است.




1401/12/07
12:44:04
itemprop="bestRating">5
413
تگهای خبر: اقتصاد , الكترونیك , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد