وبلاگ آفتاب

انجام دو مأموریت فضایی ظرف 9 ساعت توسط اسپیس ایکس

انجام دو مأموریت فضایی ظرف 9 ساعت توسط اسپیس ایکس

به گزارش وبلاگ آفتاب، شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس(SpaceX) دو پرتاب فضایی را تنها ظرف ۹ ساعت انجام داد تا بعد از ارسال مجموعه ماهواره های جدید استارلینک، یک ماهواره مخابراتی متعلق به بریتانیا را هم به مدار زمین بفرستد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، شرکت اسپیس ایکس روز جمعه(۱۷ فوریه) یک پرتاب دوگانه را تجربه نمود. اوایل روز جمعه، یک موشک «فالکون ۹» ۵۱ ماهواره باند پهن استارلینک را از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا به فضا برد.
سپس یک موشک «فالکون ۹» دیگر در همان روز در ساعت ۲۲: ۵۹ به وقت محلی، از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به هوا بلند شد و ماهواره معروف به «I-۶ F۲» را برای شرکت مخابراتی بریتانیایی اینمارست(Inmarsat) به مدار زمین برد.
این دومین مأموریت مداری اسپیس ایکس در کمتر از ۹ ساعت بود.
مرحله اول موشک فالکون ۹ که I-۶ F۲ را به فضا پرتاب کرد، مطابق برنامه ریزی به زمین بازگشت و ۸ دقیقه و ۴۰ ثانیه بعد از بلند شدن، بر روی سکوی دریایی اسپیس ایکس فرود آمد. اسپیس ایکس در شرح این مأموریت نوشت، این سومین پرتاب و فرود برای این تقویت کننده خاص بود.
در عین حال، مرحله فوقانی موشک فالکون ۹ به حرکت خود در مدار ادامه داد و در نهایت ماهواره I-۶ F۲ را حدود ۳۲ دقیقه و ۲۰ ثانیه بعد از پرتاب، در مدار معین مستقر کرد.
این استقرار در ارتفاع حدود ۴۰۴ مایلی(۶۵۰ کیلومتری) رخ داد، به این مفهوم که ماهواره I-۶ F۲ هنوز یک سفر طولانی در پیش دارد. این ماهواره ۱۲۰۰۰ پوندی(۵۵۰۰ کیلوگرمی) حالا راهی مدار زمین ثابت در ارتفاع حدود ۲۲ هزار و ۲۰۰ مایلی(۳۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتری) بالای سطح زمین می شود و به قول شرکت سازنده آن، از آن نقطه، اتصالات میان کشتی ها و هواپیماها در منطقه اقیانوس اطلس را پشتیبانی می کند.
ماهواره I-۶ F۲ دومین ماهواره از دو ماهواره I-۶ است که به مدار زمین می رسد. دیگری، I-۶ F۱ نام دارد که در دسامبر ۲۰۲۱ سوار بر یک موشک ژاپنی معروف به H-IIA پرتاب شد و هم اکنون به منطقه اقیانوس هند خدمات می دهد.
قابل ذکر است که به هر حال این پرتاب های پشت سر هم، رکورد جدیدی را برای شرکت موفق اسپیس ایکس به ثبت نرساند، چون که این شرکت در تاریخ پنج اکتبر ۲۰۲۲، مأموریت سرنشین دار Crew-۵ به ایستگاه فضایی بین المللی و ارسال مجموعه ای از ماهواره های استارلینک را با فاصله کمی بیشتر از هفت ساعت به فضا پرتاب کرد.
شرکت اسپیس ایکس هم اکنون ۱۲ مأموریت را در سال ۲۰۲۳ پرتاب کرده است. ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل این شرکت تابستان گذشته اظهار داشت که اسپیس ایکس می تواند تا ۱۰۰ مأموریت را امسال پرتاب کند.




منبع:

1401/11/29
13:04:35
itemprop="bestRating">5
350
تگهای خبر: خدمات , فضا , ماهواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد