وبلاگ آفتاب

تاخیر ۴ ساعته فروپاشی سازه ها در زمان آتش سوری با سیمان نانویی

تاخیر ۴ ساعته فروپاشی سازه ها در زمان آتش سوری با سیمان نانویی

وبلاگ آفتاب: یکی از شرکت های فناور محصولی با پایه سیمانی حاوی نانوذرات ساخته است که از بخش های فلزی ساختمان در مقابل آتش محافظت می کند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، در این محصول، استفاده از جزء نانومتری برای بهبود خواص ضد حریق و کاهش ضخامت پوشش مورد نظر برای تاخیر در رسیدن به دمای خمیدگی و درنتیجه سبک تر شدن سازه بدون افت کارایی و ایمنی بسیار موثر بوده است.
محافظت ساختمان در مقابل حریق خصوصاً اسکلت و سازه های آن که بطور معمول از جنس مواد فلزی هستند، بسیار حائز اهمیت می باشد که باید مورد توجه طراحان و مهندسان قرار بگیرد که این کار توسط پوشش های ضد حریق صورت می گیرد.
بطور کلی فولادهای سازه ای، نقطه حرارت خمش یا به اصطلاح خمیدگی در حدود ۵۰۰ درجه سانتی گراد دارند و نیمی از مقاومت خودرا در این دما از دست می دهند، بدین سبب این سازه ها بدون استفاده از پوشش های ضد حریق بسیار لطمه پذیر خواهند بود.
محصول ارائه شده پژوهشگران این شرکت پوشش معدنی پایه سیمانی حاوی نانوذرات محافظت کننده در مقابل آتش است که برای محافظت تمام المان های فلزی مورد استفاده در سازه های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی در مقابل حریق مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از چنین محصولی می تواند در صورت بروز فجایعی نظیر حریق پلاسکو، میزان خسارت را به حداقل مقدار ممکن برساند.
باتوجه به قوانین مبحث سوم مقرارت ملی ساختمان، استفاده از مواد محافظ حریق در تمام یا بخش هایی از ساختمان های با سازه فلزی الزامی است و پوشش ضد حریق با مواد معدنی پاششی (Spray Mortars) بر پایه مواد معدنی نسوز بوده و حاوی مواد منبسط شده نظیر ورمیکولیت (Vermiculite) و نیز مصالحی نظیر گچ و سیمان، مواد کف زا است.
به نقل از ستاد نانو، پوشش مواد پاششی معدنی ضد حریق به سبب مقاومت حرارتی بسیار بالا و ضریب رسانایی گرمایی بسیار پایین، روند انتقال حرارت در سازه را کاهش داده و موجب تاخیر در فروپاشی سازه (بسته به ضخامت مورد استفاده تا حدود ۴ ساعت) در مقابل حریق می شود که این امر می تواند پوشش ضد حریق بر پایه مواد معدنی پاششی را برای مقابله با حریق بسیار کارآمد کند و این زمان فرصت کافی را برای اطفای حریق توسط نیروهای آتش نشانی فراهم می آورد. پوشش مواد پاششی معدنی ضد حریق در مقابل حریق هیدروکربنی و حریق سلولزی بسیار مقاوم بوده و می توان آنها را در سطوح داخلی و خارجی سازه فولادی و بتنی بهره برد.




منبع:

1401/11/28
13:17:29
itemprop="bestRating">5
382
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , صنعت , نانو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد