وبلاگ آفتاب
محققان كشورمان بررسی كردند؛

نقش ورزش در رسیدن به امنیت پایدار در محیط زیست

نقش ورزش در رسیدن به امنیت پایدار در محیط زیست

به گزارش وبلاگ آفتاب، برخورداری از امنیت پایدار در محیط زیست، امری خیلی مهم است که امروزه خیلی از کشورهای جهان به دنبال دستیابی به آن هستند. محققان کشورمان در این خصوص، به نقش پراهمیت ورزش اشاره و پیشنهاداتی را عرضه کرده اند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، از زمان پایان جنگ جهانی دوم و کاهش بعد نظامی امنیت ملی، محققان مطالعات استراتژیک، عموماً کوشیده اند با تعمیق و توسعه تعاریف امنیت ملی، ابعاد جدیدی برای آن قائل شوند. امنیت به رغم تعریف سرد و سخت نظامی گذشته، امروزه بعنوان مفهومی نرم، به نبود «تهدید وجودی» تعبیر می شود. امنیت در واقع توانایی کشور در دفع تهدیدهای خارجی ضد حیات سیاسی یا منافع ملی است. اما در دیدی کلی تر، امروزه امنیت محدود به آرامش بعد از جنگ های ویرانگر و توانایی نظامی نیست، بلکه به تمام سطوح زندگی مدرن انسان ها راه می گشاید و مربوط می شود.
به قول محققان، در یکی از مهم ترین نظریه ها در این خصوص که دارای ابعاد پنج گانه محیط زیست، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی -اجتماعی و نظامی است، گفته می شود به رغم آن که امنیت ملی، مرکز ثقل مطالعات است، اما درصورتیکه دولتی نتواند امید به زندگی، امنیت محیط زیستی و اقتصادی را برای کشور خود فراهم آورد، فاقد هرگونه امنیت ملی است. در رویکرد نوین جهانی به مبحث امنیت نیز، رفع تهدیداتی که ناپایداری، تخریب، توزیع نامناسب و محدودیت در بعضی منابع محیط زیستی را به دنبال دارند، از جایگاه و اولویتی ویژه برخوردار می باشد.
در این حوزه، یک مطالعه پژوهشی توسط محققانی از دانشگاه فنی و حرفه ای تهران و دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده است که در آن به مبحث رابطه ورزش و امنیت پایدار محیط زیست پرداخته شده است.
در این مطالعه، برخی از متخصصین حوزه علوم سیاسی و علوم ورزشی مشارکت داشته اند و با استفاده از مصاحبه، داده های پژوهشی مورد نظر محققان را فراهم آورده اند. این داده ها سپس با استفاده از روش های آماری، تحلیل و بررسی و عرضه شده اند.
یافته های این پژوهش نشان می دهند که پدیده ورزش در سه مقوله ادبیات سازی، تکنولوژی و ترویج در تقویت امنیت پایدار محیط زیست نقش دارد.
بنا بر نظر مهدی شریعتی فیض آبادی، استادیار و پژوهشگر گروه علوم انسانی دانشگاه فنی و حرفه ای تهران و همکارش، «علاوه بر این، ۱۵ مفهوم دیگر شامل استفاده از سیستم های بازیافتی مناسب، توسعه حمل و نقل عمومی عاری از آلاینده های فسیلی، استفاده از فناوری ها و تجهیزات ورزشی همسو با حفظ محیط زیست، کاهش مصرف انرژی های تجدیدپذیر، ادبیات سازی با برگزاری کنفرانس های علمی، نشست ها و هم اندیشی ها، استفاده از انرژی پاک در تأمین سرمایش، گرمایش و روشنایی اماکن، استفاده از برنامه های کاربردی تقویت پایداری، معرفی نخبگان ورزشی بعنوان سفیران زیست محیطی، ترویج و توسعه ورزش های سازگار با محیط زیست، پرهیز از شعارزدگی، آموزش حفظ محیط زیست، عرضه جشنواره های ملی، جهت دهی به افکار عمومی از راه رویدادهای ورزشی، استفاده از نمادهای خاص محیط زیستی و درنهایت استفاده از فلسفه ورزش و آمیختگی روح ورزش با محیط زیست به ترتیب مهم ترین کارکردهای ورزش در توسعه امنیت پایدار محیط زیست هستند».
آنها می گویند: «تصمیمات دفعی و مقطعی باآنکه تا حدودی باعث کمرنگ شدن واژه بحران محیط زیست می شوند، اما ضرورت توجه مضاعف به پدیده ورزش بعنوان ابزاری پرمخاطب و کم هزینه می تواند گره گشای خیلی از مسائل امروز محیط زیست ایران باشد».
در این تحقیق با عنایت به یافته ها و تجارب کشورهای موفق جهان پیشنهاد شده است، دست اندرکاران از رویدادهای ورزشی بعنوان ویترینی برای نمایش فعالیتهای دوستدارانه محیط زیست بهره برده و عامه اعضای جامعه بخصوص کودکان را نسبت به خطر بی مهری و کم توجهی به این مورد آشنا کنند تا در آینده شاهد محیط زیستی پایدار باشیم.
شریعتی فیض آبادی و همکارش پیشنهادهای خویش را بدین سان ادامه داده اند:
- استفاده از تبلیغات مختلف محیط زیستی در انواع رسانه شامل شنیداری، دیداری، نوشتاری، شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها. ازجمله رویدادهای پرمخاطب بخصوص مسابقات فوتبال می تواند به توسعه این امر کمک شایان توجهی کند.
- تسهیل و تبلیغ دستاوردها، ابداعات و اختراعات حافظ محیط زیست در فضاهای ورزشی به منظور آشنا کردن عامه مردم از این کالاها می تواند علاوه بر ترویج فرهنگ استفاده، باعث پاک سازی و استفاده بهینه از پسماندها و زباله های تولیدی شود.
- تدوین و انعقاد تفاهمنامه های همکاری بین نهادهای متولی ورزش کشور ازجمله کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان با سازمان های حافظ محیط زیست کشور و به کارگیری اهرم های اجبار آور به اجرای مفاد آن در کنار عرضه بسته های تشویقی توسعه اهداف دوستدارانه محیط زیست.
- استفاده از ورزشکاران بعنوان سفیران مورد تأیید جامعه در جذب کمک های عامیانه به منظور احیای زیستگاه های درحال انقراض مانند آنچه در دریاچه ارومیه یا تالاب انزلی رخ داده است.
- ادبیات سازی پیرامون برنامه های توسعه فرهنگ محیط زیست از راه برگزاری همایش های سالانه و دعوت تصمیم گیران این حوزه به منظور آشنایی هرچه بیشتر پایداری محیط زیست.
این یافته های علمی پژوهشی در فصل نامه «پژوهش در ورزش تربیتی» متعلق به پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتشار یافته اند.



1401/10/07
09:09:19
itemprop="bestRating">5
365
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , بازی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد