وبلاگ آفتاب

تأثیرات بوروکراسی بیمارستانی بر پرستاران

تأثیرات بوروکراسی بیمارستانی بر پرستاران

وبلاگ آفتاب: پژوهشگران کشور در یک پژوهش جدید، تأثیرات بوروکراسی سازمانی در بیمارستان ها را بر پرستاران، این کارکنان مؤثر حوزه سلامت مورد واکاوی علمی قرار داده اند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، بوروکراسی، سنگ بستر اصلی سازمان های بخش دولتی و از مهم ترین مفاهیم مطرح شده در علوم اداری و سیاسی است که بیش از دو قرن است که به شکل جدید آن مورد توجه جدی قرار گرفته است و آنرا معلول رشد صنایع و تکنولوژی و توسعه امور تجاری و پیشرفت اقتصادی می دانند. در خیلی از کشورهای جهان خصوصاً کشورهای جهان سوم، بوروکراسی جزو قدرتمندترین نهادها بوده و اغلب به عنوان نوعی از سیستم محصور شده توسط عقلانیت در تصمیم گیری، غیر شخصی بودن روابط اجتماعی، وظیفه محوری و سرسختی با روحیه انعطاف ناپذیر و قوانین نهادینه شده تعریف می شود.
بنا بر نظر متخصصان، بوروکراسی امروزه اغلب به عنوان یک بیماری که سازمان های بزرگ به آن مبتلا هستند، ادراک می شود. پس به سبب خاصیت های منفی که برای سیستم های بوروکراتیک در نظر گرفته شده است، می توان گفت بوروکراسی به بردگی انسان مدرن می انجامد. اما در کنار این موضوع، می توان گفت بوروکراسی یک شکل کارآمد از سازمان برای دستیابی به مزایایی مانند عقلانیت، دقت و پیش بینی پذیری است که واجد مزایای مثبتی برای آن سازمان یا نهادهای اجرائی خواهد بود. بنا بر این چنانچه بوروکراسی برمبنای سازمان منطقی بر پا شود، کارآمد خواهد بود، بطوریکه وجود پست های سازمانی بصورت سلسله مراتب با اهداف روشن سبب تسهیل در انجام امور می شود و می تواند کارکردها و نتایج مثبتی داشته باشد.
محققانی از دانشگاه یزد در ارتباط با این موضوع، به انجام یک مطالعه پژوهشی پرداخته اند که در آن به بوروکراسی بیمارستان ها و کارکرد آن روی پرستاران پرداخته شده است.
در این پژوهش کیفی، پژوهشگران با بهره گیری از مصاحبه های طراحی شده عمیق با پرستاران بیمارستان های دولتی شهر یزد به گردآوری اطلاعات مورد نیاز خود و سپس تحلیل و بررسی آنها پرداخته اند.
یافته های این پژوهش شامل ۱۷ مقوله اصلی ازجمله فقر فراغت پرستاران، کژکارکردهای ناشایسته سالارانه، کنترل و تبعید پرستاران، فوبیای دادخواست های حقوقی دیه، مقایسه های شکست، سیاست های اجتماعی تضادآفرین و یک مقوله هسته برساخت بوروکراسی گسست بودند که در قالب خط داستان، مدل پارادایمی و طرح واره نظری گردآوری شدند.
بگفته سیدعلیرضا افشانی، پژوهشگر دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد و دو تن دیگر از همکارانش، «نتایج بررسی های ما نشان داد که بوروکراسی گسست، بطوریکه بدنبال حاکمیت گسترده بوروکراسی مدرجی که در سه سطح خرد، میانی و کلان در بطن بیمارستان خودرا نمایان می کند، برساخته می شود».
آنها می گویند: «پرستاران بدنبال حاکمیت بوروکراسی مدرج، عموماً راهبردهای گوناگونی ازجمله انتقال خودخواسته به سایر بخش های درمانی، پویایی در کار، کوشش برای ارتقای شغلی و سازگاری بلندمدت با حرفه خودرا انتخاب می کنند».
بر طبق این نتایج که در فصل نامه «مددکاری اجتماعی» انتشار یافته اند، واکنش ها و مقاومت های پرستاران در مقابل حاکمیت بوروکراسی مدرج که در قالب استراتژی های مختلف نمایان می شود، درنهایت پیامدهایی ازجمله گسست در روابط اجتماعی دوستانه و بازاندیشی مادی در حرفه پرستاری را بدنبال دارد».
افشانی و همکارانش برای کاسته شدن از تبعات بوروکراسی بر پرستاران، پیشنهادهای زیر را ارایه داده اند:
- فرصت های برابر بمنظور ارتقای شغلی برای تمام پرسنل و کادر درمانی ازجمله پرستاران فراهم گردد.
- باتوجه به اینکه پرستاران بطور مداوم مقایسه های شکست مادی را تجربه می کنند، در کنار اجرای طرح تعرفه گذاری، نظام پرداخت کارانه ای برای آنها اصلاح گردد.
- باتوجه به اینکه اجرای طرح تحول سلامت بیش ازپیش کار عاطفی و یدی بین پرستاران را افزایش داده است، به موازات افزایش حجم کاری پرستاران، به افزایش کادر درمانی در سطح بیمارستان ها توجه جدی شود.
- بمنظور داشتن کادر درمانی کارآمد در میان پرستاران، به سلامت جسمی و روانی آنها توجه ویژه ای شود.




منبع:

1401/10/02
12:42:03
itemprop="bestRating">5
494
تگهای خبر: اطلاعات , اقتصاد , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد