وبلاگ آفتاب
به همت پژوهشكده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی صورت گرفت؛

راه اندازی مرجعی برای تشخیص ویروس پاپیلومای انسانی

راه اندازی مرجعی برای تشخیص ویروس پاپیلومای انسانی

به گزارش وبلاگ آفتاب، رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی از طریق اندازی مرکزی مجهز برای شناسایی، درمان و جلوگیری از مبتلا شدن به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) اطلاع داد.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر رامین صرامی فروشانی در نشست خبری پژوهشکده سرطان معتمد به مناسبت هفته پژوهش ضمن بیان این مطلب، اظهار نمود: پژوهشکده سرطان معتمد یک سابقه ۲۵ ساله در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان دارد و به همین جهت بعنوان قطب علم و فناوری حوزه سرطان پستان در کشور به حساب می آید، از سوی دیگر جهاد دانشگاهی ظرفیتی کم نظیر دارد که شبکه آن به عظمت و گستردگی کشورمان است. این ظرفیت ها، یعنی توانمندی و تجربه و سابقه پژوهشکده سرطان معتمد و از سویی دیگر ظرفیت کم نظیر شبکه ای جهاد دانشگاهی این توانایی را ایجاد کرد که با حمایت مجلس شورای اسلامی و در چارچوب یک وظیفه ملی، راه اندازی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان پستان به پژوهشکده سرطان معتمد واگذار شود.

رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تاکید کرد: فاز اول این شبکه شامل راه اندازی ۱۱ واحد استانی خواهد بود و با ادامه حمایت مجلس، گسترده تر خواهد شد. در این خصوص جلساتی که با معاونت های بهداشت وزارت بهداشت و درمان داشتیم و حمایت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نهایت منجر به این شد که تفاهم نامه هایی درحال امضا است تا حوزه کار شبکه ملی از سرطان پستان به سرطان بانوان گسترش یابد و بتوانیم انواع سرطان هایی که بانوان را که ستون خانواده هستند، درگیر می کند، را در چارچوب پیشگیری و درمان یک شبکه فراگیر وارد نماییم.

دکتر صرامی اضافه کرد: در این راستا، یکی از مباحث جدی مورد توجه، بحث عفونت به ویروس "هیومن پاپیلوما" یا همان پاپیلومای انسانی (HPV) است. این ویروس ژنوتایپ های گسترده ای دارد و بیشتر از ۳۵۰ ژنوتایپ این ویروس شناسایی شده که خیلی از آنها بعنوان زگیل ناحیه دست و پا شناخته شده است، ولی خیلی از این ژنوتایپ ها منجر به بروز زگیل تناسلی می شوند. بعضی از این زگیل ها کم خطر و برخی منجر به وخامت در دهانه رحم می شوند. ازاین رو تشخیص بموقع و زودهنگام شانس درمان را زیاد می کند و از انتقال این ویروسِ بشدت مسری، جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه هنوز آمار دقیق و رسمی از ابتلای جامعه ایرانی به این ویروس در دست نیست، تصریح کرد: متاسفانه داده های اولیه نشان داده است که میزان سرایت این ویروس و مبتلا شدن به آن بسیار فراگیر است و این امر، لزوم شناسایی این عفونت و پیشگیری از شیوع آن و استفاده از واکسن در چارچوب یک طرح ملی را گوشزد می کند.

رئیس پژوهشکده سرطان معتمد اظهار داشت: با زیرساخت های فراهم شده در پژوهشکده سرطان معتمد، یک مرکز مجهز برای تشخیص این ویروس فراهم شده تا پژوهشکده معتمد بعنوان یک مرجع مطمئن برای شناسایی و تشخیص این ویروس خطرناک، کار خویش را آغاز کند.

وی در انتها اظهار داشت: ما در پژوهشکده معتمد علاوه بر تشخیص مبتلا شدن و نوع ویروس، آزمایش های تکمیلی و مشاوره های لازم را هم جهت پیشگیری، تشخیص و درمان انجام خواهیم داد. همینطور بنا داریم با استفاده از ظرفیت این شبکه ملی و واحدهای جهاد دانشگاهی، طی ۲ تا ۳ ماه آینده چندین مرکز استانی برای غربالگری و پایش این ویروس راه اندازی نماییم.





1401/09/22
12:55:31
itemprop="bestRating">5
455
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , درمان , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد