وبلاگ آفتاب

مناظره های دانشجویی باید منشاء حاکمیت گفتمان عقلانی و علمی باشد

مناظره های دانشجویی باید منشاء حاکمیت گفتمان عقلانی و علمی باشد

وبلاگ آفتاب: به گزارش وبلاگ آفتاب، مرکزی رئیس دفاتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان مرکزی با تکیه بر این که مناظرات دانشجویی باید منشاء حاکمیت گفتمان عقلانی و علمی شود، اظهار داشت: پرهیز از اظهارات بی مدرک و بیان مسائل به صورت منطقی، عالمانه و مبتنی بر آمارهای علمی در مناظره ها از ضروریات است.



حجت الاسلام مهدی ایمانی مقدم روز دوشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۱ در آئین افتتاح یازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان در استان مرکزی که توسط سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان برگزار می شود، از دانشجویان بعنوان اندیشه ورزانی یاد کرد که ارزش انسان را در قدرت تفکر می دانند و به جای هوچی گری و مغلطه کاری رفتار خویش را بر اساس قرآن، خاندان (ع) و عقل تطبیق می دهند.

وی در ادامه، استدلال منطقی را مفهوم حکمت دانست که مشتری خاصی دارد و اضافه کرد: جدل نیکو در مقابل جدل شیطانی قرار دارد و جدل در مقابل کسی است که باور دیگری را قبول ندارد اما جدل رحمانی خصوصیت هایی دارد که جدل شیطانی ندارد که شامل نیت در جدل و نداشتن ذهنیت منفی و پیش فرض است. در جدل رحمانی میتوان وضو گرفت و قصد عبادت کرد و کار را الهی دانست که مصداق بارز آن جهاد تبیین است اما در جدل شیطانی فرد به دنبال بزرگنمایی خود و تحقیر دیگران است.

وی با اشاره به اینکه ارزش تعلیم و تعلم از هر عبادتی بالاتر است، اضافه کرد: در جدل رحمانی الفاظ مهم نبوده و واژه ها در آن به خوبی تعریف می شود و لفاظی در آن وجود ندارد در حالیکه در جدل شیطانی، تحقیر و ضایع کردن دیگری با لفاظی مطرح است. برخی رسانه ها برای القای مطالب دروغین خود در جامعه مبادرت به لفاظی در مورد یک مبحث و تکرار آن می کنند. در جدل رحمانی فضائل اخلاقی مدنظر قرار می گیرد در حالیکه در جدل شیطانی اخلاقیات زیرپا گذاشته می شود بعنوان مثال رفتارهای اجتماعی نامناسب خانواده یک فرد را در هنگام جدل به رخ او می کشند در صورتی که نباید فردی را به بهانه ارتکاب جرم پدر و یا مادرش در مظان افترا قرار داد و محکوم نمود.

رییس دفاتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان مرکزی خاطرنشان کرد: فرق عالم و جاهل در اینست که عالم با در نظر گرفتن تمامی شرایط و جوانب و با منطق و عقل سخن می گوید اما جاهل این گونه نیست و مغلطه و هوچی گری ملاک حرف زدن اوست.

وی با اشاره به اینکه جمعیت موافق یا مخالف دلیل اثبات حقانیت نیست، اضافه کرد: باید برای اثبات حقانیت در ابتدا حق شناس باشیم و با اثبات حق حرکت نماییم.

وی با تکیه بر این که دانشگاه مهد علم و دانش است و حرفی باید در جوامع دانشگاهی شنیده شود که مبنای علمی داشته باشد، اضافه کرد: اتفاقات بزرگ تاریخ محصول رفتارهای پوپولیستی، عوامانه و غیرمنطقی برخی افراد است که نمونه آن این روزها در میان برخی جوامع دانشگاهی مشاهده می شود و نمونه تاریخی آن هم واقعه عاشوراست.

حجت الاسلام ایمانی مقدم در مورد مناظرات دانشجویی اظهار داشت: ملاک در مناظره باید اتقان مطالب و بیان روشن باشد که این رویه تضمین کننده مسیر سعادت است. دانشجویان و طلاب حوزه های علمیه آینده سازان این کشور هستند و مدیران فعلی پرورش یافته محیط های دانشگاهی و حوزه هستند چونکه قرار نیست که در اداره ایران متوسل به خارج از کشور شویم.

وی با تکیه بر این که مناظرات دانشجویی باید منشاء حاکمیت گفتمان عقلانی و علمی شود، خاطرنشان کرد: پرهیز از اظهارات بی مدرک و بیان مسائل به صورت منطقی، عالمانه و مبتنی بر آمارهای علمی از ضروریات است و خوشبختانه جهاد دانشگاهی استان مرکزی این بستر و فضا را برای مناظرات علمی و منطقی فراهم نموده است که جای قدردانی دارد.





منبع:

1401/09/21
15:39:28
itemprop="bestRating">5
513
تگهای خبر: دانشگاه , سازمان , فضا , مشتری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد