وبلاگ آفتاب
در گزارش وبلاگ آفتاب مطرح شد؛

هفت شب و هفت روز با مدافعان آب و نخستین زن شهید دانش آموز

هفت شب و هفت روز با مدافعان آب و نخستین زن شهید دانش آموز

وبلاگ آفتاب: کارگردان نمایش هفت شب و هفت روز عنوان نمود که این اثر نمایشی داستان چهار مدافع آب و نخستین زن شهید در سال 1357 است.



فروزان حسینی که نمایش «هفت شب و هفت روز» نوشته آرش رضایی را در بخش ایثار جشنواره تئاتر استان تهران روی صحنه می برد، در اینباره به خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از اهدافم در تولید این نمایش پرداختن به اتفاقات اخیر است که برای دانش آموزان رخ داده است. به علت عِرق ملی که داشتم فکر کردم پرداختن به نخستین شهید زن موضوعی جالب برای تولید یک نمایش است و بعد که کار را شروع کردم، متوجه شدم که نخستین شهید زن یک دانش آموز در تهران بوده که در سال ۱۳۵۷ وقتی می خواهد در جایی پناه بگیرد بر اثر شلیک گلوله به سینه، به شهادت رسیده است.
وی در تشریح مضمون «هفت شب و هفت روز» که با همکاری اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران در قالب دومین فصلواره فرهنگ و هنری «ایثار» اجرا می شود، بیان کرد: این اثر نمایشی داستان چهار سربازی است که از آب دفاع می کنند بااینکه در داستان به نخستین شهید زن انقلاب یعنی محبوبه دانش آشتیانی که سال ۱۳۵۷ در میدان ژاله به شهادت رسیده، نیز پرداخته شده است.
حسینی اظهار داشت: برای پرداختن به این مساله فضای سال ۱۳۵۷ را با امروز تطبیق دادم تا تفاوت های آن دوره با آنچه حالا شاهد می باشیم، مشخص شود.

کارگردان نمایش «هفت شب و هفت روز» درباره ی فضاسازی و خاصیت های نمایش بیان کرد: در صحنه ۴ سرباز مرد حضور دارند که در مهر ماه ۱۳۵۹ و در دفاع از پل کرخه به شهادت رسیده اند. سربازان ۴۸ ساعت وقت برای ساخت پل شناور داشتند تا مانع از ورود دشمن شوند بدین سبب در طراحی صحنه از ۴۸ سطل فلزی استفاده شده است. چهار سرباز به عناوین مختلف اتفاقات و حال و هوای آن دوره را روایت می کنند؛ یکی درحال صحبت با نامزدش است و دیگری با مادرش صحبت می کند تا در میانه نمایش قصه هایی از زبان مادر روایت شود. یکی دیگر از سربازان یک دانشجو است که در داستان می گوید هیچکس منتظر من نیست و چهارمین سرباز یک جوان جنوبی است که با گویش شیرین این خطه از کشور، یک سری از اتفاقات را بازگو می کند.
این کارگردان تئاتر اشاره کرد: بااینکه داستان از زبان چهار سرباز روایت می شود اما «هفت شب و هفت روز» دارای کاراکترهای دیگری چون یک مادر و یک نامزد نیز است.
حسینی در آخر ضمن اشاره به دلیلهای استفاده از گویش های بومی در نمایش بیان کرد: در این اثر نمایشی برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب از گویش های لری و جنوبی بهره برده ام تا نشان دهم در آن دوره افراد از همه اقوام در کنار هم قرار می گرفتند. محسن بیات، رضا طاهری، صالح حیدری، مهدی روزبهانی، فروزان حسینی در این اثر نمایشی به ایفای نقش می پردازند.
بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران، با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران و با همکاری اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران، حوزه هنری استان تهران و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به دبیری امیرحسین شفیعی از ۱ تا ۶ آذرماه برگزار می گردد.


منبع:

1401/08/23
11:46:47
itemprop="bestRating">5
292
تگهای خبر: بازی , سازمان , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد