وبلاگ آفتاب

پهپادهایی که با الهام از زنبورعسل سازه 3 بعدی می سازند

پهپادهایی که با الهام از زنبورعسل سازه 3 بعدی می سازند

وبلاگ آفتاب: ساخت یا تعمیر سازه ها در محلهای صعب العبور کار سختی است، برای اینکه فراهم کردن جرثقیل، داربست و غیره می تواند بسیار دشوار باشد. بنا بر این است که دانشمندان درحال ایجاد سیستمی با الهام از زنبورهای عسل هستند که در آن از پهپادها برای چاپ سه بُعدی سازه ها استفاده می شود.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، این فناوری که با عنوان "Aerial-AM" شناخته می شود، توسط محققان امپریال کالج لندن و موسسه امپا(Empa) سوئیس توسعه یافته است و در ساخت آن از دو نوع پهپاد کوادکوپتر استفاده شده که به صورت مستقل پرواز و با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.
دسته اول "BuildDrones" نام دارند. آنها با استفاده از یک طرح دیجیتال مشترک، سازه مورد نظر را با ایجاد لایه های متوالی از مواد همچون بتن مرطوب از راه یک نازل در قسمت زیرین خود، می سازند.


دسته دوم پهپادها "ScanDrones" نام دارند. آنها بر فرایند چاپ نظارت می کنند و شکل هندسی سازه ی درحال ساخت را ارزیابی می کنند. بر طبق این مشاهدات، آنها به "BuilDrones" سفارش می کنند که در مرحله بعدی چه کاری انجام دهند تا به طرح اولیه پایبند باشند و محصول نهایی مورد نظر را تولید کنند.
دقت ساخت سازه این سیستم هم اکنون مثبت و منفی پنج میلی متر است و باآنکه برای فعالیت به صورت مستقل طراحی شده اما یک اپراتور انسانی آنرا همراهی می کند تا بتواند در صورت ضرورت مداخله کرده و کنترل پهپاد را در دست بگیرد.


در آزمایش های کوچکی که تابحال انجام شده، "Aerial-AM" برای ساخت یک استوانه ۷۲ لایه با ارتفاع ۲.۰۵ متر(۶.۷ فوت) از فوم منبسط شونده بر پایه پلی اورتان و یک سیلندر ۲۸ لایه ۱۸ سانتی متری از مواد سفارشی شبیه به سیمان استفاده شده است.
میرکو کواچ(Mirko Kovac)، سرپرست این پروژه، از دپارتمان هوانوردی امپریال و مرکز مواد و فناوری رباتیک امپا، می گوید: ما اثبات نموده ایم که پهپادها می توانند به صورت مستقل و پشت سر هم برای ساخت و تعمیر ساختمان ها به فعالیت بپردازند. این چاره می تواند به انجام ساخت و ساز و تعمیر در مناطق صعب العبور مانند ساختمان های بلند کمک نماید.
مقاله ای در مورد این تحقیق اخیرا در مجله نیچر(Nature) انتشار یافته است. روند کار این پهپادها را می توانید در فیلم زیر مشاهده کنید.



منبع:

1401/07/01
14:50:59
itemprop="bestRating">5
364
تگهای خبر: پروژه , دانشمند , دیجیتال , ربات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد