وبلاگ آفتاب
به بهانه اختصاص یك روز ملی در تقویم به نام روز نجوم ؛

اجازه ندهیم سرمایه های انسانی به هدر بروند

اجازه ندهیم سرمایه های انسانی به هدر بروند

به گزارش وبلاگ آفتاب، سرپرست تیم المپیاد دانش آموزی نجوم و اخترفیزیک نام گذاری روزی به نام ˮروز ملی نجومˮ را فرصتی برای ترویج این علم در جامعه دانست و اظهار داشت: مهم ترین زیر ساخت توسعه علم نجوم، در کشور نیروی انسانی است و نیاز داریم که با حمایت های مالی و معنوی از جانب ارگان ها، از این سرمایه حفاظت نماییم و اجازه ندهیم به هدر بروند.


دکتر حسین حقی، سرپرست تیم المپیاد دانش آموزی نجوم و اخترفیزیک در گفتگو با ایسنا، اظهار داشت: برای بعضی از روزهای سال بنا بر مناسبت هایی، نامگذاری هایی صورت می گیرد که این امر با هدف جلب توجه عمومی نسبت به یک مبحث و یا مفهوم خاص است، بر این اساس در این روزها تلاش می شود با اجرای برنامه هایی متنوع و خاص گام هایی در جهت ارتقای علوم برداشته شود.
وی اظهار نمود: در این خصوص مناسبت های مختلفی در تقویم وجود دارد که بعضی از آنها در رابطه با حوزه های علمی است که از آن جمله میتوان به روز دانشجو و روز پزشک و غیره اشاره نمود.
حقی ضمن اشاره به نامگذاری روزی به نام "روز ملی نجوم"، با تکیه بر این که تحقق این امر با تلاش و پیگیری های انجمن نجوم آماتوری ایران و دکتر قیداری رئیس ستاد علوم پایه صورت گرفته است، اظهار نمود: نجوم برای جامعه جهانی، فراتر از علم است و یکی از قدیمی ترین علوم به شمار می رود؛ چون حتی غارنشینان با نگاه کردن به آسمان سؤالاتی در مورد اجرام نجومی در ذهنشان شکل می گرفت و به آنها فکر می کردند و نظریه هایی را عرضه می دادند.
سرپرست تیم المپیاد دانش آموزی نجوم و اخترفیزیک تصریح کرد: در سه هزار سال قبل به شکل جدی اخترسنجی شکل گرفت و صورت های فلکی و موقعیت ستارگان اندازه گیری شد و از ۴۰۰ سال قبل با حضور دانشمندانی چون "تیکو براهه"، "کوپرنیک"، "گالیله" و "نیوتن"، نجوم مدرن شکل گرفت.
وی با اشاره به اینکه با عنایت به تلاشهای صورت گرفته نجوم در بین مردم دارای اهمیت است، خاطرنشان کرد: نجوم علمی است که مردم به سرعت با آن ارتباط برقرار می کنند و با نامگذاری یک روز به نام نجوم، میتوان گامهای قابل توجهی برای عمومی سازی این علم در بین اقشار مردم برداشت، ضمن آنکه مردم در بین مسائل روزمره ای که با آن مواجهند، فرصتی می یابند تا به موضوعات علمی توجه نمایند.
این محقق حوزه اخترفیزیک پیشنهاد کرد به منظور آنکه روز ملی نجوم از حالت سمبلیک بیرون برود، نیاز است تا ارتباط با دانشگاه ها بیشتر شود و اظهار داشت: دانشگاه جایی است که علم در آن تولید می شود و افراد دانشگاهی محققانی هستند که می توانند علوم را از سمت دانشگاه به مردم از راه بیان ساده، منتقل کنند.
حقی با تکیه بر این که هیچ وقت نباید از چشمه اصلی تولید علم یعنی دانشگاه ها غافل شویم، اضافه کرد: این در شرایطی است که در کشور کمتر از دانشگاهیان در این موضوعات استفاده شده و این در شرایطی است که بیان مسایل علمی از جانب دانشگاهیان اثربخشی بالاتری دارد.
او همینطور پیشنهاد کرد: لازم است در کنار فعالیتهای غیر حرفه ای، فعالیتهای آکادمیک هم توسعه یابد و از طرفی دانشگاه ها باید متوجه باشند که در کنار تولیدات علمی، با زبان ساده علم نجوم را در جامعه عمومی سازی کنند.
حقی، مهم ترین زیرساخت توسعه علم نجوم در کشور را نیروی انسانی دانست و اظهار نمود: جامعه آماتوری ایران یکی از مجموعه های خوب و برجسته دنیا است و تعداد زیادی گروههای نجومی فعال و جوانان علاقه مند داریم که جزو سرمایه های حوزه های علمی به شمار می روند، ولی نیاز داریم که با حمایت های مالی و معنوی از جانب ارگان ها، از این سرمایه ها حفاظت نماییم و اجازه ندهیم به هدر بروند.
وی به سهم محققان نجومی در تولید علم اشاره نمود و اظهار داشت: اگر سنجشی از میزان تولید علم از جانب محققان ایران داشته باشیم، نجوم جزو موفق ها است و نجوم جزو مواردی است که متخصصان به نسبت سایر حوزه ها نقش بهتری در تولید علم داشته اند، ولی به نسبت استاندارد جهانی فاصله داریم. با عنایت به این که مقرر است رصدخانه ملی راه اندازی شود، سرعت رشد علمی حوزه نجوم ارتقا خواهد یافت.




منبع:

1401/06/30
09:42:44
itemprop="bestRating">5
365
تگهای خبر: جهان , دانشگاه , دانشمند , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد