وبلاگ آفتاب
عزم ملی برای صیانت از نخبگان،

طرح های حمایتی از نخبگان برای تحصیل در علوم پایه

طرح های حمایتی از نخبگان برای تحصیل در علوم پایه

به گزارش وبلاگ آفتاب، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: در صورتیکه برگزیدگان المپیادهای علمی دانش آموزی و یا نفرات اول تا صدم آزمون سراسری در رشته های علوم پایه مشغول به تحصیل شوند، می توانند به صورت دکتری پیوسته در دانشگاه ادامه تحصیل دهند.


دکتر ناصر باقری مقدم در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به اقدامات حمایتی بنیاد ملی نخبگان در حوزه دانش آموزی، اضافه کرد: آخرین طرحی که برای دانش آموزان در نظر گرفته ایم، در حوزه برگزیدگان المپیادهای علمی است. ما مشاهده کردیم افرادی که اغلب برگزیدگان المپیادهای علمی دانش آموزی و یا نفرات اول تا صدم آزمون سراسری هستند، به رشته های علوم پایه همچون ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست وارد نمی شوند و اغلب آنها وارد رشته های پزشکی و مهندسی می شوند؛ ازاین رو طرحی را تعریف کردیم که بر مبنای آن اگر این افراد رشته های علوم پایه را برای ادامه تحصیل در دانشگاه ها انتخاب کنند، می توانند به صورت دکتری پیوسته در دانشگاه ادامه تحصیل دهند.
وی شرط بهره مندی دانش آموزان از این طرح را حفظ پویایی تحصیلی آنها دانست و افزود: این افراد پس از فارغ التحصیلی با همکاری وزارت علوم عضو هیات علمی دانشگاه ها می شوند و اگر نخواهند استاد دانشگاه شوند، می توانند جذب شرکتهای دانش بنیان و یا پژوهشگاه های تخصصی شوند.
اگر برگزیدگان المپیادهای علمی رشته های علوم پایه را برای ادامه تحصیل در دانشگاه ها انتخاب کنند، می توانند به صورت دکتری پیوسته در دانشگاه ادامه تحصیل دهند. این افراد پس از فارغ التحصیلی با همکاری وزارت علوم عضو هیات علمی دانشگاه ها می شوند و اگر نخواهند استاد دانشگاه شوند، می توانند جذب شرکتهای دانش بنیان و یا پژوهشگاه های تخصصی شوند.

چالش های نخبگان در همکاری بین المللی و تایید پروژه ها
باقری مقدم ضمن اشاره به اهمیت و لزوم همکاریهای بین المللی محققان و نخبگان هم اظهار داشت: ما مشوق نخبگان برای ادامه همکاریهای بین المللی هستیم، ولی در مورد همکاری با بعضی از کشورهای خاص، اسناد بالادستی داریم که در ارتباط با بنیاد ملی نخبگان نمی گردد و همه ما باید برای این همکاری ها از آن تبعیت نماییم.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در مورد طولانی شدن فرایند تایید پروژه های تحقیقاتی محققان و افزایش قیمتها با اشاره به اینکه خیلی از مسایل در جغرافیا و توان و مأموریت بنیاد است و برخی دیگر در اختیار ارگان های بالاتر از ما قرار دارند، اظهار داشت: مسئله فشارهای اقتصادی نه تنها برای نخبگان بلکه برای کل کشور صدمه زا است و ما امیدواریم با تدابیری که دولتمردان کشور اتخاذ می کنند، فضا برای افزایش فعالیتهای علمی و پژوهشی کشور افزایش یابد.
وی با تکیه بر این که حل مسایل در ارتباط با نخبگان یک معلول است، اظهار داشت: مسایل در ارتباط با نگهداری نخبگان، عوامل مختلفی دارد که جمع شدن این مسائل سبب شده که این افراد از کشور مهاجرت کنند. بخشی از این دلایل که در اختیار ما قرار دارد را پیگیری کردیم و به دنبال حل آنها هستیم.
باقری مقدم در پاسخ به این سؤال که اگر سند ملی نخبگان اجرایی شود، چند درصد از مسایل آنها مرتفع خواهد شد، تصریح کرد: این سند در سال ۱۳۹۱ در حالی ابلاغ گردید که به این میزان مشکلات اقتصادی نبوده است.
وی "شناسایی"، "جذب و به کارگیری"، "هدایت" و "توانمندسازی" و "ایجاد اثربخشی" را از بخش های سند ملی نخبگان نام برد و تصریح کرد: اگر شرایط کلی کشور بهبود یابد، میتوان امید داشت که شرایط نخبگان بهبود یابد.
وی اظهار داشت: ما برای مسائل حوزه نخبگانی راهکارهایی عرضه کرده ایم، ولی این سند در فضایی تهیه شده که شرایط نسبت به شرایط کنونی، بهتر بوده است؛ این چالش های جدید دیگر در اختیار بنیاد نیست ولی اگر شرایط به سال ۱۳۹۱ برگردد، کل عوامل مؤثر بر جذب و بکارگیری نخبگان در کشور دیده شده است.

مشارکت دانشجویان در دانشکده داروسازی ایتالیا
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به شرکت دانشجویان ایرانی در آزمون ورود یکی از دانشکده های داروسازی کشور ایتالیا و بعضی از تخلفات صورت گرفته در این آزمون، اظهار نمود: مؤسساتی در کشور فعال می باشند که به ترویج مهاجرت می پردازند و بایستی جلوی این مؤسسات گرفته شود.
باقری خاطرنشان کرد: اگر شرایط رشد و ارتقای افراد، اشتغال و زیر ساخت های زندگی آنها فراهم گردد، بخش قابل توجهی از این افرادی که قصد مهاجرت دارند، مهاجرت نخواهند کرد.
وی اضافه کرد: نمونه بارز این گفته بحث استخدام ها است. اگر عدالت در این حوزه برقرار باشد و افراد بر مبنای توانمندی ها انتخاب شوند و بر مبنای لیاقت و کارایی شان حقوق دریافت نمایند، کسی اعتراضی نخواهد داشت.




منبع:

1401/06/20
08:19:49
itemprop="bestRating">5
360
تگهای خبر: اقتصاد , پروژه , پژوهش , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد