وبلاگ آفتاب
در نشست خبری مطرح شد:

جوانان را رها نمی کنیم

جوانان را رها نمی کنیم

به گزارش وبلاگ آفتاب، جزئیات نشست خبری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با حضور مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و دبیران هنری و اجرایی این جشنواره تشریح شد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، نشست خبری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان یکشنبه ۳۰ مرداد با حضور عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی رحیمیان دبیر جشنواره جوانان، عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی جشنواره و محمد خاجی روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید. عبدالرضا سهرابی مدیرکل تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای نشست اظهار داشت: نکته حائز اهمیت، سن و شور و شوق جوانی است که اگر این انرژی در حوزه هنر درست هدایت شود آینده درستی برای کشور رقم خواهد خورد. هنر رساترین زبان برای بازگو کردن اصلاحات و تقویت قوت ها است. اگر به بیانیه گام دوم در ۴۰ سالگی انقلاب نگاهی بیندازید و برنامه ای که پیش رو است ببینید، می بینید که تمام رویکرد رهبری نسبت به این مورد در ارتباط با جوانان است. ما هم در این راستا، ظرفیت هایی را به دست و تفکر جوانان رقم خواهیم زد و برگزاری چنین جشنواره ای که امروز بیست و نهمین دوره را شاهدیم می تواند زمینه ساز این مهم شود. وی با اعلان اینکه هدف اصلی و اساسی جشنواره کشف استعدادها و پرورش آنهاست، خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی ما اینست که در بستر جشنواره جوان که استعدادیابی صورت گیرد و نوآوری هایی صورت گرفته تاییدکننده این مورد است و اینها دقیقاً در جهت همین مطلبی است که عرض کردم و کار رها نمی گردد و تازه کار جشنواره آغاز می شود. سهرابی بیان نمود: این ظرفیت سازی، اتفاقی ویژه ای برایش می افتد که برای تحقق هنر ایرانی اسلامی اصیل خواهد بود و یکی از خصوصیات این جشنواره، سینه به سینه بودن جوانان با استادان خودش است و این تعامل با استاد از دیگر اهداف ماست. امیدوارم با ظرفیت سازی که در جشنواره صورت گرفته میزبانی خوبی از جوانان داشته باشیم. او همینطور اظهار داشت: نگاه من به رسانه، در کنار شما بودن است و بطور قطع یک دست یافت حداکثری خواهیم داشت در غیر این صورت موفقیت حداقلی را شاهد خواهیم بود و منتظر مطالبه گری شما هستم. محمدمهدی رحیمیان دبیر هنری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران هم در ادامه بیان نمود: دبیر هنری خصوصیت های مشخصی دارد و بنا بر این تنها به نکاتی اشاره می کنم. خوشبختانه بدون این که من دخالتی در انتخاب ترکیب شورای سیاستگذاری جشنواره جوانان داشته باشم بنظر می رسد این ترکیب از خصوصیت های منحصربفردی برخوردار می باشند. با عنایت به علاقمندی ترکیب هنرمندانی که در شورا وجود داشت و این که از حضور ۲ نفر از برگزیدگان دوره های قبل بهره می بردیم، باعث شد که بتوانیم در جلساتی که با حضور آنها برگزار شد، به بررسی دوره های قبل بپردازیم و وجه تمایز جشنواره با سایر رویدادهای فرهنگی و هنری اداره کل و معاونت هنری برعهده دارند، مورد بررسی قرار دهیم. رویکرد جشنواره تمرکززدایی از تهران در تعامل با اداره کل استانهای ارشاد بوده است و آنها را جستجو می کردند تا از امکانات به بهترین نحو گسترش پیدا کند و برکتش هم همین است و در عین حال تعاملات حفظ شود. غالب هنرمندانی که امروز شاهد حضور آنها هستیم، به مثابه سرمایه فرهنگی مرکز تجسمی ارشاد باید دانستوی بیان نمود: تصمیم سازهای این جشنواره که پیشینه ای ۳۰ ساله دارد همانطور که انجمن سینمای جوانان ایران هدف گذاری آموزش فیلمسازان با تکیه بر آموزش عکاسی بر مبنای مبانی را داشته است. ما هم وارثان تلاشهای خالصانه کسانی بودیم که این سکان را در اختیار داشته اند و به ما رسانده اند. رحیمیان اظهار داشت: آنچه که مهم می باشد رویکرد جشنواره تمرکززدایی از تهران در تعامل با اداره کل استانهای ارشاد بوده است و آنها را جستجو می کردند تا از امکانات به بهترین نحو گسترش پیدا کند و برکتش هم همین است و در عین حال تعاملات حفظ شود. غالب هنرمندانی که امروز شاهد حضور آنها هستیم، به مثابه سرمایه فرهنگی مرکز تجسمی ارشاد باید دانست. در بررسی هایی که انجام دادیم رویکرد این دوره را اندکی تغییر داد. طبق برآوردی که داشتیم امکان دارد با عدم استقبال مواجه شود اما به هر حال نفس حق و دلگرمی دوستان سبب شد با استقبال خوبی مواجه شویم و آمار سال جاری به لحاظ کمّی شکسته شد و باعث دلگرمی ما شد، هر چند ما به دنبال امار کیفی هستیم. وی تصریح کرد: اهمیت و وجه تمایز جشنواره جوانان با دیگر جشنواره های هنری کشور، آموزش محور بودن آن است، ارتباط سینه به سینه و رو در رو در فضایی جدا از دیگر فضاهای آموزشی در سطح کشور است. وی ضمن اشاره به فضای اردوگاه شهید باهنر که با رویکرد و مبحث جشنواره همسو است، بیان نمود: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با محوریت بحران زیست محیطی یا محیط زیست در ایران انجام خواهد شد. در دوره های قبل به روشنی مفهومی را مطرح نکردیم اما اگر بخواهیم جشنواره ای را در سطحی مطلوب برگزار نماییم، باید دارای عنوان باشد. دبیر هنری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به تحلیل آموزش اشاره نمود و اظهار داشت: ما می دیدیم که اغلب هنرجوها خودآموخته هستند و برخی هم از آموزش متوسط یا پایین برخوردار می باشند و ما را وا داشت که آوردگاه جشنواره این باشد که بازبینی در آموزش این هنرجوها را انجام دهیم. امروز تکلیف کسانی که باید راه پیدا کنند مشخص شده است. استادان حاضر در کارگاه ها علاوه بر هنرمندی شان، صبر و شکیبایی در آموزش است. همینطور آموزش برخلاف دوره های قبل خاتمه پیدا نمی کند و برگزیده ای نخواهیم داشت بلکه هنرجویان وارد مرحله سوم که آموزش در فضای مجازی است، می شوند و این تعامل بین ما و هنرجوها تا آذرماه ادامه پیدا می کند. وی خاطرنشان کرد: نوع شکل گیری و ترکیب کارگاه های ما با عنایت به جنس این رشته متفاوت می باشد که با عنایت به نیازسنجی ها صورت گرفته است. همینطور برنامه ای هم برای حضور استادان در مراکز استان ها خواهیم داشت. رحیمیان در ادامه بیان نمود: توازن نسبی بین شرکت کنندگان وجود ندارد همینطور به ازای هر سه خانم، یک مرد شرکت کننده داریم. ما بر مبنای شایسته سالاری اساتید را انتخاب کردیم. شما این ماجرا را حرکتی مقطعی نبینید و برنامه ای است که در بود و نبود ما، بعنوان پروژه تراز اول و بنیادی اجرا خواهد شد. آنچه که ما بعنوان دغدغه خودمان در نظر داریم، مسائل خودمان است و به حل آنها بپردازیم. وی اظهار داشت: این دوره برخلاف سایر دوره ها، حاصل کار، کاری مشترک بین استاد و هنرجو است که این ترکیب را را محقق خواهیم کرد. این چیزی است که در پیشینه تجسمی ما در بازه زمانی که پیشبینی کردیم، کم سابقه است. این گروه خودش را وارد چالشی جدی کرده است و ورود به این محدوده، کاری ساده نیست اما شدنی است و امیدوارم نتایجی راهگشا داشته باشد و شاهد عرصه آموزش هنرهای تجسمی فارغ از فضاهای معمول و موجود باشیم. عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان هم اظهار داشت: در دوره های قبل وقتی به استان ها رجوع می کردیم، متقاضی بودند که این جشنواره در تهران برگزار گردد تا از امکانات تهران استفاده کنند، از سه سال قبل قرار شد در تهران برگزار گردد اما کرونا سبب شد این جریان به تاخیر بیفتد. وی ادامه داد: در برنامه ریزی که انجام دادیم، قرار بر اینست که شرکت کنندگان از مراکز هنری چون موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کنند و تجربه های حضوری و هنری خودشان را داشته باشند. سیاهکارزاده ضمن اشاره به تفاهم با آموزش و پرورش برای اردوگاه باهنر اظهار نمود: یکی از مجموعه هایی که همه خواسته های ما را برای اسکان و آموزش را برآورد می کرد و این محل را برای برگزاری جشنواره برگزیدیم. او همینطور اظهار داشت: تعداد کل افرادی که ثبت نام کردند، ۱۲۵۳ بود که ۷۴۱۷ اثر ارسال کردند. در این دوره، شاهد حضور ۹۲۶ شرکت کننده زن و ۳۲۷ شرکت کننده مرد بودیم. از این میان، ۱۳۵ شرکت کننده از ۲۶ استان کشور انتخاب شدند. اگر آموزش مستتر باشد خودبخود هنرمندان وارد بازار کار می شوند. هم اکنون نگاه ما آموزش محور است اما در دوره های بعد، حتما فکری برای عرضه بین المللی این آثار خواهیم کرد. در واقع نگاه ما، نگاهی کلان و کادرسازی است، چونکه این جوانان جایگزین بزرگان خواهد بود و خود به خود وارد بازار کار خواهند شدرحیمیان در رابطه با پیشبینی برای آموزش جوانان در استان هایی که در جشنواره حضور ندارند، اظهار داشت: دو مسئله وجود دارد؛ این که پوشش اطلاع رسانی ما مطلوب بوده یا خیر، دوم این که باید بدانیم سطح آموزش در استان ها در چه سطحی است. اعزام استادان و کارشناسان به این استان ها، این فرصت را به ما می دهد که برای آنها راهکار پیدا نماییم، چون که این مورد مبین مسائلی است که دیگر جشنواره ها را هم در بر خواهد گرفت. همینطور ادارات کل ارشاد استان ها باید در این دوره و دوره های آتی، افردای را بعنوان نامزد شرکت در جشنواره اعلام کنند. سهرابی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص این که چه برنامه مدون داخلی و بین المللی برای رها نشدن هنرجویانی که در جشنواره حضور دارند وجود دارد، اظهار داشت: در خلال یکی از جلسات شورای سیاست گذاری با آقای رحیمیان در رابطه با رویکرد ویژه و عرضه بین المللی آثار هنرجویان این جشنواره صحبت کردیم. در این راستا، اگر آموزش مستتر باشد خودبخود هنرمندان وارد بازار کار می شوند. هم اکنون نگاه ما آموزش محور است اما در دوره های بعد، حتما فکری برای عرضه بین المللی این آثار خواهیم کرد. در واقع نگاه ما، نگاهی کلان و کادرسازی است، چونکه این جوانان جایگزین بزرگان خواهد بود و خود به خود وارد بازار کار خواهند شد. رحیمیان هم در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر اظهار داشت: جزء وظایف این جشنواره کاریابی نیست نه این که مطلوب ما نیست، هرچند در تعامل و صحبتی که با اساتید داشتم، دغدغه شان این بود که چه برای این جوانان خواهیم داشت. به اعتقاد من، مقدمه این کار اینست که نمایشگاهی آبرومند و در شان آنها برگزار نماییم و می توانیم مخاطبان این مجموعه را دعوت نماییم تا از راه دیدن آثار آنها به سمت بازار کار سوق دهند که این تسهیل گری صورت گیرد. در عین حال، آنچه که وجود دارد تمام تلاش مان است که نمایشگاه آثار را آماده نماییم درعین حال دست اندرکاران داخلی و بین المللی را دعوت نماییم تا آثار را ببینند، چونکه تا نمایشگاهی نباشد، زمینه ای نخواهیم داشت. در این مورد با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تعامل داشتیم تا بتوانیم این نمایشگاه یا بخشی از آنرا بدون خدشه به آثار، در کشورهای دیگر داشته باشیم. سیاهکارزاده هم بیان نمود: تمامی برگزیده های حاضر در جشنواره را عضو صندوق اعتباری هنر خواهیم کرد که باید پشتوانه نمایش آثار داشته باشند که آنرا هم با برگزاری نمایشگاهی در گالری هنر ایران رفع می نماییم. در واقع برای تحقق این موضوع، ایده آل اینست که آثار به صورت حرفه ای عرضه شوند.

1401/05/30
22:46:04
itemprop="bestRating">5
557
تگهای خبر: آموزش , پروژه , سازمان , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد