کشف یک سیاره جدید به اندازه نپتون به دور یک ستاره آبی

به گزارش وبلاگ آفتاب، ستاره شناسان یک سیاره جدید به اندازه نپتون را به دور یک ستاره آبی رنگ درخشان کشف کرده اند.

به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از تی ای، تعدادی از پژوهشگران به تازگی یک سیاره جدید به اندازه نپتون به نام "HD ۵۶۴۱۴ b" را کشف کرده اند. کشف یک سیاره جدید به اندازه نپتون به نام "HD ۵۶۴۱۴ b" در اطراف ستاره ای گرم اما با عمر کوتاه از نوع A، سرنخ هایی را در رابطه با این که چرا تعداد کمی از غول های گازی کوچک تر از مشتری در اطراف یک درصد از درخشان ترین ستاره های کهکشان دیده می شوند، عرضه می کند.
شعاع این سیاره ۳.۷ برابر زمین است و هر ۲۹ روز یک مرتبه در فاصله ای برابر با یک چهارم فاصله زمین و خورشید به دور ستاره یاد شده می چرخد. سن این سامانه حدودا ۴۲۰ میلیون سال است که بسیار جوان تر از سن خورشید(۴.۵ میلیارد سال) است.
سیاره HD ۵۶۴۱۴ b نسبت به اغلب سیارات، تناوب مداری طولانی تری دارد. به قول محققان، سیاره ای به اندازه نپتون که تشخیص آن ساده تر است و به یک ستاره درخشان نوع A نزدیک تر است، سریعا توسط تابش شدید خورشید از گاز خود خارج می شود و به هسته ای ناشناخته تبدیل می شود. تناوب مداری زمان مورد نیازی است تا جسمی چرخش به دور جسم دیگری را در مداری کامل کند. از آنجاییکه تعداد سیاره هایی که به دور بعضی از داغ ترین ستاره های کهکشان می چرخند، زیاد نیست اما باز هم معلوم نیست که آیا ایده خروج از گاز و تبدیل به یک ماده دیگر در مورد ستارگان داغ تر هم صدق می کند یا خیر.
"استیون جیاکالونه"(Steven Giacalone) دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه کالیفرنیا برکلی اظهار داشت: این یکی از کوچک ترین سیاراتی است که در اطراف این ستاره های عظیم شناسایی کرده ایم. یافتن این نوع سیارات دشوار می باشد و ما احیانا در آینده مشابه آنها را نخواهیم یافت.
اخترشناسان این سیاره ای را که کشف کردند "نپتون گرم"(warm Naptune) می نامند. محققان آنرا در خارج از منطقه ای که گاز سیاره خارج می شد، کشف کردند. اکتشاف آن نشان داده است که ستارگان درخشان و نوع A امکان دارد دارای هسته های نامرئی گوناگونی در منطقه داغ نپتون باشند که باید آنها را با روش های حساس تر کشف کرد.
این کشف با استفاده از مأموریت تس(TESS ) ناسا و در حالیکه این سیاره درحال عبور از ستاره خود بود صورت گرفت.
محققان با بدست آوردن داده های طیف سنجی با تلسکوپ ۱.۵ متری که توسط کنسرسیوم سیستم تلسکوپ تحقیقاتی دیافراگم کوچک و متوسط ​(SMARTS) در شیلی اداره می شود، تایید کردند که ستاره HD ۵۶۴۱۴ یک ستاره از نوع A است.
محققان در ادامه افزودند: این کشف همینطور درک ما از چگونگی تکامل جو سیاره ها را هم ارتقا می دهد.

1401/05/25