وبلاگ آفتاب
وزیر علوم:

کنکور حذف شدنی نیست

کنکور حذف شدنی نیست

به گزارش وبلاگ آفتاب، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: کنکور حذف شدنی نیست؛ هم اکنون، چند هزار دانش آموز داریم که معدل آنها 20 است. نمی توان تمام این افراد را در آن 15 درصد رشته های پرطرفدار جذب کنیم؛ بنا بر این کنکور باید اجرا شود.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در نشست خبری که روز یک شنبه ۲۳ مرداد ماه برگزار شد، درباره ی اسناد علمی منتشرشده در نشریات بین المللی اظهار نمود: ۷۶ هزار سند علمی در نشریات بین المللی انتشار یافته که ۳۵ درصد این تعداد با مشارکت بین المللی در امتداد کسب مرجعیت علمی و دیپلماسی علم و فناوری است. این میزان باید تقویت شود.
وی اظهار نمود: طرح نگهداشت نخبگان در شورای عالی عتف با حضور آیت الله ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری مصوب شد؛ بر این اساس، برای جذب اعضای هیئت علمی، سهمیه خاصی برای نخبگان درنظر گرفتیم. همین طور ۲۰ درصد از سهمیه دانشگاه ها به نخبگان اختصاص می یابد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکیدکرد: از مهرماه امسال با سبک و سیاق حضوری، آموزش ها را پیگیری می نماییم. البته تلاشمان این است که از تجربیات آموزش مجازی استفاده نمائیم و در بعضی دروس بصورت ترکیبی عمل نماییم. برنامه و هدف وزارت علوم، آموزش حضوری دانشجویان است. از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم کمک های مالی خاصی را به دانشگاه ها اختصاص دهد تا پاسخگوی هزینه های آموزش، خوابگاه و تغذیه باشند.

۵ هزار نیاز در سامانه "نان" ثبت شد
دکتر زلفی گل با اعلان اینکه نخستین برنامه ام در دوره وزارت ایجاد سامانه نان (نظام ایده ها و نیازهای جامعه) بود، اظهار داشت: تا کنون در این سامانه بیش از ۵ هزار نیاز به ثبت رسیده است؛ مصوب شد که تمام دستگاه های دولتی که از بودجه پژوهشی استفاده می نمایند، موظف می باشند نیازهای خودرا در این سامانه ثبت کنند.
وزیر علوم توضیح داد: تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری هم مورد بعدی است. با پیگیری هایی که انجام دادیم، رییس جمهور تاسیس این صندوق را ابلاغ نمود و اساسنامه آن نوشته شد. این مساله در شورای عالی عتف مطرح شد؛ تصویب اساسنامه مقرر است در هیأت دولت مصوب شود.
دکتر زلفی گل، تاسیس معاونت فناوری را از اقدامات مهمی دانست که در وزارت علوم به وجود آمده که این مبادرت به توسعه شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد کمک زیادی کرد.
وزیر علوم اظهار داشت: مجوز تاسیس شرکت های نوع ۳ دانش بنیان به وزارت علوم داده شده، این مساله کمک می نماید که ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور شرکت های دانش بنیان را توسعه دهیم. رونق تولید کشور به دست این شرکتها است و برای افراد تحصیل کرده شغل ایجاد می کنند. بدین سبب نوع نگاه ما به شرکت های دانش بنیان بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: تدوین طرح امریه سربازی پسادکتری و دستیار فناوری نیز همچون اقدامات یک سال قبل است. همین طور به این نتیجه رسیدیم که پارک علم و فناوری بین المللی ایران را در یک زمین ۱۰۰۰ متری تاسیس نماییم تا در عرصه دانش بنیانی تولیدات بین المللی هم داشته باشیم.

اختصاص بودجه برای اتمام پروژه های نیمه کاره دانشگاه ها
وزیر علوم با اشاره به وجود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع ساختمان نیمه کاره در موسسات آموزش عالی اظهار داشت: تا حالا ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه هایی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت داشتند، از محل سفرهای استانی دولت اختصاص داده شده است.
وی ادامه داد: در هفته دولت، ۳۲ پروژه آماده بهره برداری داریم، ۳۰ پروژه دیگر هم با میزان پیشرفت بالای ۹۵ درصد داریم که با حمایت ویژه در نخستین فرصت تکمیل می شود.
دکتر زلفی گل اشاره کرد: به علوم انسانی توجه خاص داریم؛ با توسعه مرکز آموزش علوم قرآنی، آنرا به مرکز آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی تبدیل کردیم تا توجه ویژه ای به علوم انسانی داشته باشیم.
وزیر علوم در پاسخ به سوالی در خصوص تغییرات در دانشگاه ها اظهار داشت: درباره ی برخی رؤسای دانشگاه شاید ضرورتی بر تغییر نباشد، وقتی توانمندی یک رییس دانشگاه بالا است، چه دلیلی برای تغییر وجود دارد؟ البته درباره ی برخی دیگر هم حکم چهار ساله هنوز به پایان نرسیده و بعد از اختتام حکم جا به جا می شوند.

موضوع نگهداشت نخبگان
دکتر زلفی گل توضیح داد: برای رفع مهاجرت ژن ها باید نخبگان ما نسبت به آینده شغلی خود نگران نباشند، البته برخی نخبگان شغل دارند، اما احساس می کنند در جای مناسبی برای اثربخشی قرار نگرفته اند. باید این مساله مورد بررسی قرار گیرد؛ در شورای عالی عتف با حضور رییس جمهور طرح نگهداشت نخبگان مصوب شد، برای جذب اعضای هیات علمی نیز سهمیه خاصی برای نخبگان داشتیم و ۲۰ درصد از سهمیه دانشگاه ها به نخبگان اختصاص می یابد.

ظرفیت خوابگاهی
وزیر علوم در پاسخ به سوالی درباره ی ظرفیت پذیرش دانشجو در خوابگاه اظهار داشت: تا سال تحصیلی سال گذشته، حدود ۹۲۰ بلوک خوابگاهی با ظرفیت ۱۹۶ هزار دانشجو داشتیم. ۲۹۶ واحد خوابگاه متاهلی برای یک هزار و ۵۰۴ نفر است و درحال توسعه خوابگاه های متاهلی هستیم. همین طور صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه ها وام ودیعه مسکن می دهد.




منبع:

1401/05/23
22:57:24
itemprop="bestRating">5
452
تگهای خبر: آموزش , بازی , پروژه , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد