وبلاگ آفتاب

جستجوی شهاب سنگی که سال ۲۰۱۴ به زمین برخورد کرد

جستجوی شهاب سنگی که سال ۲۰۱۴ به زمین برخورد کرد

به گزارش وبلاگ آفتاب دانشمندان در جستجو برای یافتن یک شهاب میان ستاره ای هستند که در سال 2014 توسط ˮامیر سراجˮ دانشمند ایرانی دانشگاه هاروارد شناسایی شد و سپس به زمین برخورد کرد. این در حالیست که احیانا بقایای آن در اعماق اقیانوس جا گرفته است.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، ما عاشق مطالعه شهاب ها در آسمان هستیم، اما اگر شهاب ها را همین جا روی زمین در اختیار داشته باشیم فوق العاده خواهد بود و می توانیم اکتشافاتی را انجام دهیم که قابل تصور نیست.
بنظر می رسد ممکنست چنین جرم آسمانی در اعماق اقیانوس در نزدیکی سواحل پاپوآ گینه نو مدفون باشد. طبق یک گزارش جدید، این جرم میان ستاره ای در سال ۲۰۱۴ روی زمین سقوط کرد و الان تعدادی از دانشمندان به دنبال یافتن آن هستند.
این شهاب سنگ نخستین مورد در نوع خود است که روی زمین وجود دارد. البته، انجام یک اکتشاف زیردریایی برای یافتن آن، انرژی و هزینه زیادی خواهد برد، اما بازده علمی آن، چنان قابل توجه است که ارزش خطر کردن را دارد.
هم اکنون، دانشمندان این شهاب سنگ را "CNEOS ۲۰۱۴-۰۱-۰۸" می نامند و معتقدند عرض آن حدود نیم متر است.
این شهاب ابتدا توسط "امیر سراج" و "آوی لوب" استاد دانشگاه هاروارد شناسایی شد که از داده های مربوط به مسیر حرکت آن استفاده کردند و به این نتیجه رسیدند که ممکنست از فراتر از منظومه شمسی ما آمده باشد.
شاید آنچه در مورد این پروژه بسیار موثر است این است که داده های مورد استفاده برای اندازه گیری تاثیر آن از یک ماهواره جاسوسی متعلق به وزارت دفاع ایالات متحده که برای نظارت بر کارهای نظامی در سراسر جهان طراحی شده است، به دست آمده است. با این وجود، این همین طور به این معنا است که مقادیر دقیق خطای اندازه گیری پژوهشگران را نمی توان حدس زد، چونکه به سبب محرمانه بودن اطلاعات آن نمی توان آنرا فاش کرد.
این موضوعی است که کار را دشوار می کند، چونکه بدون انتشار جزییات دقیق، جامعه علمی از تایید این که شهاب سنگ "CNEOS ۲۰۱۴-۰۱-۰۸" می تواند یک جرم میان ستاره ای باشد، خودداری می کند. به همین ترتیب، مقاله "سراج" و "لوب" در مورد این مساله هنوز منتشر نشده و هنوز مورد بررسی همتا قرار نگرفته است.
بنا بر این است که پژوهشگران حالا در تلاش هستند تا خود این شهاب سنگ را بیابند و آنرا از نزدیک مطالعه کنند.
از آنجا که قسمت اعظمی ازا ین شهاب سنگ احیانا بعد از ورود به جو زمین سوخته است، یافتن قطعات باقی مانده آن بسیار دشوار خواهد بود. با این وجود، پژوهشگران استدلال می کنند که این ذرات، مغناطیسی هستند، به این معنا که یک کشتی با یک آهنربای غول پیکر ممکنست بتواند آنها را جذب نماید.
اما آنها قصد دارند در کجا به جستجوی این قطعات بپردازند؟ از این گذشته، اقیانوس ها بسیار بزرگ هستند و بخش زیادی از کره زمین را پوشانده اند. البته خوشبختانه ردیابی داده های ماهواره، همراه با داده های جریان باد و اقیانوس می تواند پژوهشگران را به یک منطقه مشخص با وسعت ۱۰ کیلومتر در ۱۰ کیلومتر برای جستجو برساند.
"امیر سراج" و "آوی لوب" هم اکنون درحال مذاکره با یک شرکت فناوری اقیانوسی هستند تا ببینند برنامه های آنها چقدر قابل اجرا می باشد.
"لوب" می گوید چنین جستجویی می تواند به دانشمندان این فرصت را بدهد که واقعاً با یک شهاب سنگ که از فضای میان ستاره ای آمده است، روبرو شوند.



1401/05/16
19:58:25
itemprop="bestRating">5
634
تگهای خبر: اطلاعات , پروژه , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد