وبلاگ آفتاب
از سلفی یك خلبان تا تونل باد ۳۶ متری

برندگان مسابقه عکاس سال ناسا مشخص شدند

برندگان مسابقه عکاس سال ناسا مشخص شدند

ناسا تصاویر برنده چهارمین دوره از جوایز سالانه ˮعکاس سالˮ را اعلام نمود. این تصاویر نمایی جذاب از پشت صحنه بعضی از جاه طلبانه ترین پروژه های تحقیقاتی ناسا عرضه می کنند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، آژانس فضایی ایالات متحده ۱۲ تصویر برنده را اعلام نموده که برای هر یک از رتبه های اول، دوم و سوم، چهار برنده مشخص شده است.


در یکی از نخستین عکس ها، جیم راس(Jim Ross)، عکاس و محقق ناسا از داخل هواپیمای جنگنده "F-۱۵ Eagle N۸۹۷NA" که به عنوان بستر آزمایشی برای پروازهای آزمایشی تحقیقاتی استفاده می شود، از خود سلفی گرفته است.


دیلی میل نگاهی به تعدادی از برترین عکسهایی که ناسا در توییتر خود پست کرده انداخته است.


در یکی از عکسهایی که مقام اول را کسب کرده، کلسی یانگ(Kelsey Young) و تس کاسول(Tess Caswell)، دانشمندان ناسا، لباس های فضایی خویش را در حین انجام کارهای زمین شناسی میدان ماه در منطقه ای موسوم به "راک یارد"(Rock Yard) در مرکز فضایی جانسون به تن کرده اند.
"راک یارد" که به عنوان محل آزمایش شبیه سازی شده سیارات دیگر هم شناخته می شود، یک منطقه آزمایشی بزرگ چند هکتاری است که خصوصیت های کلی سطح ماه و مریخ را شبیه سازی می کند.


در تصویری دیگر، خدمه ی یگان پروازی و نمایش اسکادران هوایی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا به نام فرشتگان آبی(Blue Angels) در قسمت ورودی یک تونل باد ۸۰ در ۱۲۰ فوت(۲۴ در۳۶ متر) ایستاده اند. این عکس را دومینیک هارت ثبت کرده است.
تونل های باد به طور عمده برای آزمایش های آیرودینامیکی و آکوستیک هواگردهای بالگردان و هواپیماهای عمود پرواز/ باند کوتاه(V/STOL) و همینطور برای توسعه فناوری های پیشرفته برای این وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرند.


در تصویری دیگر، رایان فیشر، تکنسین مهندسی ناسا، مشغول کار در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا در گرین بلت، مریلند است.
فیشر در این تصویر یک حلقه نیرو سنج را روی میز ارتعاش می چرخاند تا برای آزمایش ارتعاش ماهواره ی رصد زمین PACE که درحال ساخت است، آماده شود. این ماهواره بعد از پرتاب در سال ۲۰۲۴، درک چگونگی تبادل دی اکسید کربن اقیانوس و جو و شناسایی میزان و مدت شکوفایی فیتوپلانکتون ها را بهبود خواهد بخشید.


در یک عکس سیاه و سفید که مقام دوم را کسب کرده، فضانورد ناسا، جانی کیم، در صورتیکه برای پرواز با هواپیمای WB-۵۷ آماده می شود، لباس مخصوص به تن کرده است.
WB-۵۷ یک هواپیمای دوربرد است که می تواند برای مدت زمانی طولانی از سطح دریا تا ارتفاعات بیشتر از ۶۰ هزار پا کار کند و بنا بر این توسط ناسا برای تحقیقات جوی در ارتفاعات بالا استفاده می شود. این هواپیما قادر به پرواز برای مدت تقریباً ۶.۵ ساعت بوده و می تواند تا ۸۸۰۰ پوند(۳۹۹۱ کیلوگرم) بار حمل کند.
کیم یکی از فضانوردانی است که به عنوان قسمتی از برنامه فضایی بسیار بلندپروازانه آرتمیس ناسا برای انجام مأموریت سرنشین دار به ماه آموزش می بیند. طی مأموریت آرتمیس مقرر است تا سال ۲۰۲۵ نخستین زن و نخستین فرد رنگین پوست به ماه سفر کنند.


عکس دیگری که رتبه دوم را از آن خود کرده، یک لباس فضایی نقره ای را نشان میدهد که در یک اتاقک در مرکز فضایی جانسون در هیوستون، تگزاس مورد آزمایش قرار می گیرد.


در رده سوم، یکی از تصاویر برنده، موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس را نشان میدهد که در پایگاه فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا قرار داشته است. تصویر این موشک در روز ۲۳ نوامبر یک روز قبل از پرتاب فضاپیمای دارت(DART) ناسا، ثبت گردید.


فضاپیمای کوچک دارت ناسا اواخر سال جاری به سیارک کوچک دیمورفوس(Dimorphos) که در مدار سیارکی بزرگ تر به نام دیدیموس(Didymos) قرار دارد، برخورد خواهدنمود.
ناسا این کار را برای آزمایش امکانپذیر بودن تغییر مسیر یک سیارک بالقوه خطرناک از مسیر برخورد با زمین در صورت وجود خطر انجام می دهد. باآنکه باید اظهار داشت که این سیارک به خودی خود برای زمین خطری ندارد.


یک تصویر دیگر در رتبه سوم، مهندس استنلی آیکپ(Stanley Ikpe) را نشان میدهد که یک شیشه اپتیک جهت دار در مرکز تحقیقات لانگلی(Langley) ناسا در همپتون ویرجینیا چهره او را قاب گرفته است.


در میان برندگان، تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب هم قبل از پرتاب از مرکز فضایی گویان به چشم می خورد.
تلسکوپ فضایی جیمز وب که پروژه مشترک آژانس های فضایی آمریکا، اروپا و کانادا است در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، مصادف با چهارم دیماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد. این رصدخانه پیشرفته فضایی بعد از گذشت یک ماه به مقصد خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید و راه اندازی ابزارهای علمی پیشرفته آن به مدت شش ماه توسط محققان در زمین پیگیری و دنبال شد. حالا انتظارها به انتها رسیده و این تلسکوپ نخستین تصویر خویش را به معرض نمایش گذاشته است و به زودی تصاویر دیگری از آن منتشر خواهد شد.






منبع:

1401/04/21
22:25:10
itemprop="bestRating">5
562
تگهای خبر: آموزش , پروژه , تحقیقات , تلسكوپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد