وبلاگ آفتاب

مصرف آنتی بیوتیک، انسان را مستعد افسردگی می کند

مصرف آنتی بیوتیک، انسان را مستعد افسردگی می کند

به گزارش وبلاگ آفتاب بررسی جدید پژوهشگران هلندی نشان داده است که مصرف آنتی بیوتیک می تواند به صدمه پذیری در مقابل احساسات منفی و بروز افسردگی منجر شود.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، بررسی های "کاترینا جانسون"(Katerina Johnson) و "لورا استینبرگن"(Laura Steenbergen)، پژوهشگران "دانشگاه لیدن"(Leiden University) هلند نشان داده است افرادی که طی سه ماه قبل از آزمایش آنتی بیوتیک مصرف کرده اند، توجه بیشتری به حالات منفی چهره دارند. این مورد امکان دارد توضیح دهد که آنتی بیوتیک ها چگونه خطر مبتلا شدن به افسردگی را می افزایند.
پژوهش های پیشین نشان داده اند که استفاده از آنتی بیوتیک ها بر جمعیت میکروبی روده تاثیر منفی می گذارد. جانسون اظهار داشت: استفاده از آنتی بیوتیک ها می تواند اثرات بدی بر سلامتی ما داشته باشد. ما می دانیم که میکروبیوم روده در حیوانات و انسان ها نه تنها بر سلامت جسمانی تاثیر می گذارد، بلکه با مغز هم در تعامل است و بر احساسات و شناخت تاثیر دارد.
جانسون و استینبرگن به بررسی این مورد پرداختند که آیا با عنایت به اینکه شرکت کنندگان به تازگی یک دوره آنتی بیوتیک مصرف کرده اند، تفاوت هایی در نحوه پردازش محرک های عاطفی آنها وجود دارد یا خیر.
شرکت کنندگان، دانشجویان جوان و سالمی بودند که برای بیماری های نسبتا جزئی تحت درمان قرار داشتند. زمانی که آنها برای این پژوهش انتخاب شدند، عفونت بهبود یافته بود.
این پژوهش نشان داد افرادی که آنتی بیوتیک مصرف کرده اند، توجه بیشتری به حالات منفی چهره دارند. شرکت کنندگان بخصوص به حالات غمگین چهره توجه بیشتری داشتند.
استینبرگن اظهار داشت: این یک روش رایج در روانشناسی برای اندازه گیری میزان توجه افراد به بیان های احساسی مختلف است. این مورد به ما امکان می دهد تا تغییرات ظریف را در نحوه پردازش محرک های عاطفی افراد تشخیص دهیم. ما می دانیم افرادی که بیشتر به احساسات منفی توجه می کنند، بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به بیماری های روانی مانند افسردگی و اضطراب هستند.

افزایش خطر افسردگی
پژوهش های پیشین نشان داده اند که حتی مصرف یک دوره آنتی بیوتیک می تواند خطر افسردگی و اضطراب را افزایش دهد. استینبرگن اظهار داشت: ما می دانیم که التهاب ناشی از عفونت، علاوه بر اختلال در میکروبیوم ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند بر مغز هم تاثیر بگذارد.
وی ادامه داد: با این حال، پژوهشها نشان داده اند که خطر مبتلا شدن به افسردگی در افرادی که عفونت آنها تحت درمان با داروهای ضد قارچی یا ضد ویروسی است، افزایش نمی یابد. این مورد نشان داده است که آنتی بیوتیک ها امکان دارد یکی از علت های در رابطه با خلق منفی باشند. علاوه بر این، ما از آزمایش های حیوانی به این نتیجه رسیده ایم که آنتی بیوتیک ها می توانند نشانه های افسردگی را ایجاد کنند.
جانسون اظهار داشت: این ارتباط بین درمان آنتی بیوتیکی و افزایش سوگیری منفی، نشان دهنده رابطه قوی بین سلامت جسمی و روانی است. آنتی بیوتیک ها معمولاً تجویز می شوند و برای درمان عفونت های باکتریایی مهم هستند.
وی ادامه داد: یافته های ما بر احتیاج به بررسی بیشتر اثرات روانی بالقوه آنتی بیوتیک ها، بخصوص با عنایت به تاثیر شناخته شده آنها بر میکروبیوم تاکید می کنند.
این پژوهش، در مجله "Physiology & Behavior" به چاپ رسید.




منبع:

1401/04/20
07:40:34
itemprop="bestRating">5
443
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد