وبلاگ آفتاب

ابداع حساس ترین آشکارساز جهان برای جست و جوی ماده تاریک

ابداع حساس ترین آشکارساز جهان برای جست و جوی ماده تاریک

وبلاگ آفتاب: گروهی از پژوهشگران در بررسی جدیدی نشان داده اند که حساس ترین آشکارساز جهان را برای جست و جوی ماده تاریک ابداع نموده اند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از نیو ساینتیست، جست و جوی ماده تاریک بتازگی یک جفت چشم تازه پیدا کرده است. آزمایش انجام شده روی آشکارساز موسوم به "LUX-ZEPLIN" در داکوتای جنوبی نشان میدهد که این آشکارساز، حساس ترین نمونه در نوع خود برای شناسایی ماده تاریک بشمار می رود که تا حالا تولید شده است و پژوهشگران درحال آماده شدن برای روشن کردن آن و شروع شکار ماده تاریک با بهره گیری از آن هستند.
آشکارساز LUX-ZEPLIN، از یک مخزن تیتانیوم بزرگ تشکیل شده که با ۱۰ تن زنون مایع بسیار خالص پر شده است. هنگامی که یک ذره از بیرون مخزن به اتم زنون برخورد می کند، یک انفجار نور را پدید می آورد که توسط مجموعه ای از آشکارسازهای اطراف مخزن اندازه گیری می شود. سپس می توان خواص آن نور را برای تعیین نوع ذره عامل آن، تحلیل و بررسی کرد. برای صیانت از زنون در مقابل ذرات و تشعشعاتی که می دانیم از ماده تاریک نمی آیند، این مخزن ازطریق یک مخزن بزرگتر حاوی آب تصفیه شده احاطه شده است.
"چمکائور گاگ" (Chamkaur Ghag)، پژوهشگر "کالج دانشگاهی لندن" (UCL) و از اعضای گروه LUX-ZEPLIN اظهار داشت: مرکز LUX-ZEPLIN، خالص ترین مکان روی زمین و حتی شاید در منظومه شمسی است. هیچ حجم دیگری در فضا یا در این سیاره وجود ندارد که عاری از تشعشع و غبار باشد. ما فقط می توانیم حدود یک گرم گرد و غبار را در آشکارساز کنترل نماییم. این بدان معناست که در سه گرم گرد و غبار، نمی توانیم چیزی پیدا نماییم.
چندین دهه کوشش برای شکار ذرات ماده تاریک، تا حالا ناموفق بوده است. بنابراین، پژوهشگران به ساخت آشکارسازهای حساس تر و بیشتری روی آورده اند. یک آزمایش ۳.۵ ماهه که در آوریل به انتها رسید، نشان داد که LUX-ZEPLIN، حساس ترین نمونه ای بشمار می رود که تا حالا ابداع شده است.
گاگ افزود: ما طی چند ماه، داده ها را به دست آوردیم و وقتی آنها را بررسی کردیم، گفتیم که ما هم اکنون بهترین های دنیا هستیم. این امر مثل این است که یک ماشین جدید بسازید و آنرا دور ساختمان بچرخانید و با رانندگی سریع در اطراف ساختمان، رکورد سرعت جهانی را بشکنید.
وی ادامه داد: با این وجود، صرف نظر از حساسیت موضوع، سه ماه برای یافتن ماده تاریک کافی نبود. حتی اگر تعدادی از آنها در طول این مدت از آشکارساز عبور می کردند، ما داده های کافی را برای صحبت کردن دقیق در مورد آنرا به دست نمی آوردیم.



1401/04/18
08:02:29
itemprop="bestRating">5
488
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد