وبلاگ آفتاب

پایش شعله در نیروگاه ها با ابزار ایرانی امکان پذیر شد

پایش شعله در نیروگاه ها با ابزار ایرانی امکان پذیر شد

وبلاگ آفتاب: سیستم پایش شعله برای تشخیص و اعلام حضور شعله در تجهیزاتی مانند توربین ها که استمرار و ادامه وجود شعله در آنها بسیار حیاتی می باشد، از طرف پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان بومی سازی شد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، مهدی آریان فرد، عضو هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان با اشاره به اهمیت سامانه های پایش شعله در نیروگاه ها اظهار داشت: بطور معمول سیستم پایش شعله شامل یک یا چند سنسور تشخیص شعله و یک دستگاه راه انداز است. وظیفه دستگاه راه انداز یا آمپلی فایر دریافت سیگنال از سنسورهای شعله یاب و اعلام وضعیت به خروجی است.
وی توربین های گازی را یکی از بخش های مهم در صنایع نفت و گاز دانست و اضافه کرد: عملکرد صحیح و کارآمدی مناسب این تجهیزات به ابزاری به نام "آشکارساز شعله" یا "سامانه پایش شعله" نیازمند است. به سبب اینکه رنگ شعله حاصل از سوخت های مختلف بسته به نوع سوخت مصرفی از گستره فروسرخ تا فرابنفش متغیر است و از آن جایی که سوخت مصرفی توربین ها گاز طبیعی بوده و گستره نوری شعله حاصل از این نوع سوخت بیشتر دارای مؤلفه های فرا بنفش است؛ بدین جهت سنسورهای آشکارساز درگستره فرابنفش جهت پایش شعله استفاده می شود.
آریان فرد با اعلان اینکه سیستم پایش شعله برای تشخیص و اعلام شعله در تجهیزاتی مانند توربین ها و بویلرها حیاتی می باشد، اشاره کرد: سامانه پایش شعله ابزاری راهبردی و کاربردی است که حالا دانش طراحی و ساخت آن در کشور وجود دارد و مجتمع پارس جنوبی این محصول را برای پایش توربین های گازی جایگزین نمونه خارجی کرده است.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان افزود: سیستم پایش علاوه بر توربین ها در مکان هایی مانند کوره ها که شعله وجود دارد، به کار می آید. با این اقدام کشور از واردات این محصول بی نیاز شد.
به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی ریاست جمهوری، این مدیر حوزه دانش بنیان توضیح داد: تمام توربین های گازی مربوط به انتقال نفت با این سامانه پایش می شوند و امروز در تولید و ساخت حسگرهای پایش شعله و دما به نقطه ای رسیدیم که بدون نیاز به محصولات خارجی می توانیم نیاز کشور را رفع نماییم و علاوه بر این ده ها فرصت شغلی نیز به وجود آمده و مانع خروج حجم زیادی ارز از کشور شده ایم.
آریان فرد با اشاره به اینکه در این شرکت علاوه بر بومی سازی این تجهیزات، ۶۰ درصد محصول با قیمتی پایین تر عرضه می شود، تصریح کرد: سالیانه بیش از ۲ میلیون دلار برای واردات این محصول هزینه می شد، اما با این اقدام از خروج این مبلغ نیز جلوگیری شد.




منبع:

1401/04/07
10:08:56
itemprop="bestRating">5
573
تگهای خبر: سیستم , محصولات , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد