وبلاگ آفتاب

تشخیص بیماری آلزایمر با اسکن مغز

تشخیص بیماری آلزایمر با اسکن مغز

وبلاگ آفتاب: محققان کالج سلطنتی لندن در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند، یک الگوریتم جدید یادگیری ماشینی می تواند با بررسی یک اسکن مغزی ام آر آی، بیماری آلزایمر را سریع و دقیق تشخیص دهد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از اس تی دی، محققان در مطالعات جدید از فناوری یادگیری ماشینی جهت بررسی خصوصیت های ساختاری مغز همچون مناطقی که قبلا با آلزایمر مرتبط نبوده اند، بهره برده اند. مزیت استفاده از این روش سادگی آن و این حقیقت است که می تواند بیماری را در مراحل اولیه و زمانی که تشخیص آن بسیار دشوار است، شناسایی کند.
باآنکه هیچ درمان خاصی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد اما با این وجود تشخیص زودهنگام آن در مراحل اولیه به بیماران کمک می نماید و به آنها امکان می دهد تا روند درمان و به شکلی نحوه مدیریت علایم خویش را زودتر آغاز کنند. توانایی شناسایی دقیق بیماران در مراحل اولیه بیماری، همینطور به محققان کمک خواهد نمود تا تغییرات مغزی را که سبب شروع بیماری می شود، درک کنند و زودتر روند توسعه درمان های جدید را شروع کنند.
بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که بیشتر از نیم میلیون نفر در بریتانیا به آن مبتلا هستند. باآنکه اغلب افراد مبتلا به آلزایمر پس از سن ۶۵ سالگی به آن مبتلا می شوند، افراد زیر این سن هم می توانند به آن مبتلا شوند. شایع ترین علایم زوال عقل از دست دادن حافظه و مشکلات در تفکر، حل مساله و زبان است.
هم اکنون پزشکان از مجموعه ای از آزمایش ها همچون تست های حافظه و شناختی و اسکن مغز برای تشخیص بیماری آلزایمر استفاده می نمایند. این اسکن جهت بررسی رسوبات پروتئینی در مغز و بررسی میزان کوچک شدن هیپوکامپ(ناحیه ای از مغز که با حافظه مرتبط است) استفاده می شود. همه این آزمایشات امکان دارد چند هفته زمان ببرد.
اما رویکرد جدیدی که محققان در این مطالعه از آن صحبت کرده اند فقط به یکی از این موارد نیاز دارد و آن یک اسکن مغزی تصویربرداری تشدید مغناطیسی/ ام آر آی (MRI) است که روی یک دستگاه استاندارد ۱.۵ تسلایی که معمولاً در اغلب بیمارستان ها وجود دارد، صورت می گیرد.
محققان الگوریتمی را که جهت استفاده در طبقه بندی تومورهای سرطانی توسعه یافته بود، تطبیق دادند و آنرا روی مغز اعمال کردند. آنها مغز را به ۱۱۵ منطقه تقسیم کردند و ۶۶۰ خصوصیت مختلف مانند اندازه، شکل و بافت را برای ارزیابی هر ناحیه اختصاص دادند. آنها سپس این الگوریتم را آموزش دادند تا مشخص کنند که تغییرات در کدام ناحیه می تواند وجود بیماری آلزایمر را به دقت پیش بینی نماید.


محققان با استفاده از داده های چند مطالعه، رویکرد خویش را روی اسکن های مغزی بیشتر از ۴۰۰ بیمار مبتلا به آلزایمر در مراحل اولیه، افراد سالم و بیماران مبتلا به سایر بیماری های عصبی همچون زوال عقل پیشانی گیجگاهی و بیماری پارکینسون، آزمایش کردند. آنها همینطور آنرا با داده های بیشتر از ۸۰ بیمار تحت آزمایش های تشخیصی آلزایمر در کالج سلطتی لندن آزمایش کردند.
محققان دریافتند که در ۹۸ درصد موارد، سیستم یادگیری ماشینی مبتنی بر ام.آر.آی به تنهایی می تواند به دقت پیش بینی نماید که آیا بیمار به بیماری آلزایمر مبتلا شده است یا خیر. همینطور توانست در ۷۹ درصد بیماران، بین آلزایمر در مراحل اولیه و آلزایمر پیشرفته با دقت نسبتا بالایی تمایز قائل شود.
پروفسور "اریک ابوآجی"(Eric Aboagye) که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، اظهار داشت: هم اکنون هیچ روش ساده و گسترده دیگری نمی تواند بیماری آلزایمر را با این سطح از دقت پیشبینی کند، ازاین رو تحقیقات ما گامی مهم و رو به جلو است.
سیستم جدید همینطور توانست تغییراتی را در مناطقی از مغز که قبلا با بیماری آلزایمر مرتبط نبودند، همچون مخچه(بخشی از مغز که فعالیت بدنی را هماهنگ و تنظیم می کند) و مغزمیانجی شکمی(مرتبط با حواس، بینایی و شنوایی) مشاهده کند. این امر راه های بالقوه جدیدی را برای تحقیق در این حوزه ها و ارتباط آنها با بیماری آلزایمر هموار می کند. مغز میانجی یا میانجی مغز یا دیانسفال(diencephalon)، دومین بخش از مغز پیشین است که بین مغز پیشین(تلانسفال) و مغز میانی قرار دارد و بطن سوم را در بر می گیرد. مهم ترین اجزای میانجی مغز، تالاموس و هیپوتالاموس می باشند. دیانسفال شامل تشکیلاتی است که در عمق سطح داخلی نیمکره ها واقع شده است. در زیر تالاموس شیاری به نام هیپوتالامیک وجود دارد که زیر و جلوی آنرا منطقه هیپوتالاموس و زیر و عقب شیار هیپوتالامیک را ساب تالاموس گویند که به صورت یک منطقه کوچک است و در عقب آن منطقه اپی تالاموس است. این مجموعه را دیانسفال یا تشکیلات اطراف بطن سوم گویند.
یافته های این مطالعه در مجله "Communications Medicine" منتشر گردید.




منبع:

1401/04/01
11:37:36
itemprop="bestRating">5
599
تگهای خبر: آموزش , تحقیقات , درمان , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد