وبلاگ آفتاب
رئیس جهاد دانشگاهی در بازدید از ایسپا مطرح كرد؛

هوش مصنوعی و فناوری های نرم پایه و اساس توسعه فعالیت ها باشد

هوش مصنوعی و فناوری های نرم پایه و اساس توسعه فعالیت ها باشد

به گزارش وبلاگ آفتاب رئیس جهاددانشگاهی در بازدید از مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با اشاره به اینکه با استفاده از هوش مصنوعی میتوان اطلاعات جذاب تری تولید کرد، اظهار داشت: مرکز ایسپای جهاددانشگاهی باید افق توسعه خویش را بر پایه استفاده از هوش مصنوعی و توسعه فناوری های نرم قرار دهد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، روز سه شنبه ۳۱ خردادماه در بازدید از مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران( ایسپا) ضمن اشاره به مفهوم و تفاوت هایی که بین افکار سنجی، نظرسنجی و باور سنجی وجود دارد از آنها بعنوان بسترهای تصمیم گیری های بزرگ نام برد و اظهار داشت: بسترهای فناوری های نرم در ایسپا وجود دارد و این مرکز باید برنامه های خویش را در سالهای آینده استفاده از فناوری های نرم در افکار سنجی قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه فناوری افکارسنجی در دنیا پیشرفت های قابل توجهی داشته است اضافه کرد: بهره گیری از هوش مصنوعی برای به دست آوردن اطلاعات جذاب تر در دستور کار قرار گرفته است و میتوان با کنار هم قرار دادن داده های آماری و تحلیل داده های اجتماعی و آمارهای شبکه های ارتباطی تلفن همراه، تراکنش های بانکی، دوربین های شهری و... تحلیل های خوبی از رفتار مخاطبان به دست آورد و در کنار آن با استفاده از هوش مصنوعی، پیشبینی هم داشته باشیم.

چرخه توسعه دانش شامل علم، فناوری و نوآوری است
رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه فناوری را خیلی ها انجام می دهند، اما مهم نوآوری است افزود: چرخه توسعه دانش شامل علم، فناوری و نوآوری است که آمار، ریاضی و... را میتوان نمونه از علم دانست، اما افکارسنجی که خروجی فناوری است از چند علم تشکیل شده و با استفاده از نوآوری که خود ترکیب چند فناوریست، محصول به دست می آید.
دکتر دهقانی فیروزآبادی ضمن اشاره به این که در حوزه سخت افزاری شاهد فعالیت بین رشته ای هستیم اظهار داشت: هم اکنون علوم اجتماعی، ریاضی، آمار، علوم کامپیوتر و خیلی از رشته های دیگر در کنار هم قرار گرفته اند که این کنار هم قرار گرفتن ها اتفاقات خوبی را رقم زده است.

توسعه دپارتمان ها و شرکتهای مستقل زیرمجموعه ایسپا
وی با اشاره به اینکه مرکز افکارسنجی ایسپا می تواند همانند یک پژوهشکده فعالیت کند افزود: زمانی تنها هدفمان تولید و تحلیل داده است، اما رفتار ایسپا نشان داده است که به این مورد اکتفا نکرده و این قابلیت وجود دارد که شاهد زایش و توسعه دپارتمان ها و شرکتهای مستقل زیرمجموعه این مرکز باشیم.
رئیس جهاددانشگاهی با تاکید به این که ایسپا باید در جهت معرفی برند خود بیشتر بکوشد اظهار داشت: نام ایسپا با سابقه درخشان ۲۱ ساله نباید فقط تداعی کننده مباحثی چون نظرسنجی های انتخاباتی و سیاسی محدود شود و اقتصاد کلان و توجه به موضوع هایی همچون تحقیقات بازار از ظرفیت بسیاری برای فعالیت دارند که اقداماتی در این رابطه در ایسپا شروع شده که نیازمند توسعه بیشتر است.



ایسپا می تواند از سایر ظرفیت های جهاددانشگاهی استفاده کند
دکتر دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه ایسپا می تواند فعالیت هایش را در حوزه تحلیل داده های اقتصادی و تحقیقات بازار توسعه دهد اظهار داشت: از این طریق امکان درآمد زایی از راه انجام تحقیقات بازار برندها و شرکتهای خصوصی و یا تحلیل و پیشبینی داده های کلان اقتصادی برای بخش دولتی وجود دارد.
وی با تکیه بر اینکه ایسپا می تواند از سایر ظرفیت های جهاددانشگاهی هم استفاده نماید اضافه کرد: برخی از تحقیقات و نظرسنجی ها را فقط جهاددانشگاهی می تواند انجام دهد و با استفاده از توان هیات علمی و کارشناسی این نهاد در حوزه بهداشت، سلامت، علوم انسانی و... میتوان سبب هم افزایی بیشتر در تولید محتوا و اطلاعات کیفی تر شد.



معرفی ساختارها و روش های فعالیت در ایسپا
مهدی رفیعی بهابادی، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران؛ در این دیدار به معرفی ساختارها و روش های فعالیت در این مرکز جهاددانشگاهی پرداخت و از رجوع حضوری و تلفنی بعنوان دو روش گردآوری اطلاعات نام برد.
وی با اشاره به اینکه ایسپا با طراحی یک نرم افزار استفاده از فرایند کاغذی را در نظرسنجی ها حذف کرده است اظهار داشت: از این طریق هم سرعت و هم دقت نظرسنجی ها افزایش پیدا کرده است. بازتاب اجتماعی مسائل روز در افکار عمومی، نظرسنجی های منطقه ای، پیمایش های مقیاس بزرگ، تدوین شاخص و پایش افکار عمومی، رصد پیمایش ها و نظرسنجی های خارجی و طرح های کارفرمایی عمده موضوعات فعالیت این مرکز است و از نظرسنجی های انتخاباتی، سنجش دین داری و فرهنگ سیاسی مردم، ارزش ها، کیفیت زندگی و نگرش جوانان درباره ازدواج، مصرف مواد مخدر، میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و... هم میتوان بعنوان طرح های شاخص ایسپا نام برد.





منبع:

1401/03/31
18:53:50
itemprop="bestRating">5
443
تگهای خبر: اطلاعات , اقتصاد , پژوهش , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد